Nehéz egyértelmű mérleget vonni a magyar film idei évéről, de egy biztos: 2018-ra úgy fogunk emlékezni, mint amikor a valóság arcon csapta a magyar filmet. Sokféle értelemben.
Az első, legnyilvánvalóbb és legpozitívabb módon úgy, hogy végre jobban szem elé került a magyar dokumentumfilm mindig erős hagyománya. Ha a legjobb, legaktuálisabb, legprovokatívabb, legintimebb, és további leglegleg magyar filmeket vesszük sorba, bizonyára dokumentumfilmeket fogunk többet találni a sorban. A Nagyi projektet, amelyben a 20. század történelme három nagymama visszaemlékezésében bomlik ki torokkaparó drámák és izgalmas filmnyelvi játékok közepette. A Könnyű leckéket, amely egyedüli magyar filmként mert reflektálni a három éve velünk élő menekültválságra, méghozzá úgy, hogy annak legnagyobb buktatóját, a politikai elfogultságot messziről elkerülte. És az Egy nő fogságbant, amely nemcsak arra a dermesztő tényre irányított figyelmet, hogy rabszolgaság még ma is, Magyarországon is létezik, hanem arra is, hogyan alakíthatja a valóságot, akár csak egy, magára hagyott és elveszett nő életét a filmkészítés, ha a rendező segítséget tud nyújtani neki.
Idén vált nyilvánvalóvá, hogy felbukkant és hamar be is ért egy rendezőgeneráció, amelyik legalább olyan érdekesnek és fontosnak tartja a magyar valóság feldolgozását, mint a szórakoztatást. Míg a magyar játékfilmeken épp azt szokás számon kérni, miért nem szólnak élesebben, pontosabban, nyilvánvalóbban az ittről és a mostról, amely körbevesz minket, a dokumentumfilmek látványosan pótolják ezt a hiányt. Filmre viszik, hogyan élik meg a kárpátaljai magyarok az ukrajnai konfliktust (Kilenc hónap háború), hogyan bokszolhatja ki egy cigány sportoló a mélyszegénységből (Gettó balboa), és mire számíthat egy szomáliai menekült, ha Magyarországon szeretne letelepedni (Könnyű leckék).
Az idei magyar dokumentumfilmeket az is közös nevezőre hozza, hogy többségük rangos nemzetközi filmfesztiválon debütált a Sundance-től Locarnóig, és utána hagyományos moziforgalmazásba került a nemrég startolt, kis és művészi filmekre szakosodott forgalmazócégeknek köszönhetően. Ennek köszönhetően a sajtóvisszhangjuk is nagyobb, kedvezőbb volt: ahelyett, hogy nyom nélkül felszippantotta volna őket a köztévé éjszakai műsorsávja, aki akarta, ideális körülmények között (értsd: moziban) nézhette a kiállításban, dramaturgiában amúgy is egyre inkább a játékfilmes megformáltsághoz közelítő dokumentumfilmeket.
Talán nem véletlen, hogy a magyar film legnagyobb sikertörténetét idén az az Egy nap írta meg, amely épp keresetlen realizmusával vágta tarkón a nézőket. Szilágyi Zsófia, aki eddig Enyedi Ildikó filmjeiben asszisztenskedett, első filmjében torkon ragadta azt a folyamatos teperést és kínzó időhiányt, amit a hétköznapokban érez az ember, de legjobban mégiscsak egy háromgyermekes családanya életével lehet modellálni, akinek egy szabad pillanata sincs megbeszélni férjével a házasságukat összeroppantó érzelmi hűtlenséget, mert rohanni kell óvodába, munkába, vívásra, csellóra, balettre. Az Egy napot sokan feminista filmként, az anyák láthatatlan munkájának ünnepléseként nézték, és Szilágyi kétségkívül elvégezte ezt a filmes munkát is, de közben zsigerileg átélhetően beszélt rengeteg dologról, ami nemcsak a háromgyermekes anyákat érintheti a napról napra pár ezer forintból élésen át a mindig rosszkor érkező vízvezeték-szerelőig.
2018-ban a szokottnál is több rendező indíthatta el a pályáját, és ez részben az elsőfilmeseket támogató Inkubátor Programnak köszönhető, amelynek keretében a Könnyű leckék és az Egy nap is készült. Ez a finanszírozási forma kevés pénzt (62 millió forintot), de annál nagyobb szabadságot ad az alkotóknak, akiknek nem kell végigmenniük a hosszadalmas forgatókönyv-fejlesztésen, és így spontánabb, és talán aktuálisabb filmeket forgathatnak. Elég csak Csuja László Virágvölgy című, szintén inkubátoros bemutatkozására gondolni, amely a magyar film Szomjas Györgyhöz köthető, szórakoztatóan szociorealista hagyományába lehelt életet. (Csuja egyébként arra is kiváló példa, hogy a fiatal filmalkotók számára a játék- és dokumentumfilm már könnyen átjárható kategóriák, hiszen a Virágvölgy szinte egyszerre debütált a Kilenc hónap háború című dokufilmjével.)
A rendezőknek a magyar filmipar valóságával is újra szembe kellett nézniük idén, nevezetesen azzal a törvényszerűséggel, hogy tömegeket továbbra is csak vígjátékkal lehet beültetni a moziba. Vagy legfeljebb olyan, szórakoztató formába csomagolt drámával, szakmai nevén dramedyvel, mint a Teljesen idegenek újrázása, a BÚÉK. Idén csak két magyar film – a BÚÉK mellett a Valami Amerika 3 – lépte át az álomhatárnak tekintett százezres nézettséget. Nagypál Orsi szexkomédiájának, a több, mint 50 ezer nézőt gyűjtő Nyitvának ez sajnos nem sikerült – talán túl prűdek voltak a magyarok a monogámia korlátait feszegető, többségében okos és ízléses poénokhoz.
Tavaly 1,3 millió jegyet adtak el magyar filmre, ennek idén a fele, ha össze fog gyűlni. Ha ebből messzemenő következtetéseket szűr le a Filmalap, akkor a továbbiakban a nagy költségvetésű látványfilmekbe fogja csatornázni a pénzt, hiszen 2017-ben az olyan milliárdos projektek hozták százezrével a nézőket, mint a Kincsem, A Viszkis, vagy a Pappa pia. Idén – a túlköltekezés utáni derékszíjszorítás miatt – a közepes költségvetésű filmek, a sokszínű midcult dominált, amely félúton helyezkedik el a művész- és a közönségfilmek között, hogy mindkét oldal erényét magába építhesse. Legtöbbjük sajnos csalódást keltett: a Lajkó – Cigány az űrben fekete komédiájából épp a fekete humor, a társadalomkritikus krimiből, az X – A rendszerből törölve című filmből pedig az az éles, nem mellébeszélő társadalom- és politikakritika hiányzott, ami az Aranyéletet a legnépszerűbb hazai sorozattá avatta. Félsiker volt a magyar film csodagyerekének tekintett Nemes Jeles László második filmje is, amelynek a filmes holokausztábrázolást új alapokra helyező, Oscar-, Golden Globe- és cannes-i nagydíjas Saul fia után egyébként is irreális elvárásoknak kellett megfelelnie. Nemes Jelesnek nem sikerült másodszor is filmnyelvet újítania: ugyanazt a szubjektív, filmet a főszereplő tarkója mögül mesélő stílust adaptálta a századelő forrongó Budapestjére, amit már a Saul fiában tökéletesre csiszolt. Erényei mellett a Napszállta ennek a stílusnak a korlátait is felmutatta, mert ez a forma egy másik történelmi közegben már nem tudott olyan elemi erővel hatni – hiába képezte le a politikai erők által szétfeszített, kiismerhetetlenül forrongó valóságunkat.
Ez a politikai realitás 2018-ban pedig a filmiparba is begyűrűzött. Először a Kojot körüli botrány fodrozta fel a magyar filmszakma – az Andy Vajna személyét ért támadásokat leszámítva – politikamentes állóvizét, amikor a filmet forgalmazó Megafilm megpróbálta elrejteni a filmet, amelynek a vidéket bekebelező Döbrögi-figurájában többen Magyarország legsikeresebb vállalkozóját vélték felfedezni. Ősszel pedig már magát a Filmalapot is utolérte a kultúrharc, melynek szószólói globálmarxista összeesküvést láttak a 2014 óta gyártott szinte összes magyar filmben. Valószínűleg a fokozódó politikai nyomásnak engedve, előzetes tűzoltásként írta ki a Filmalap is a történelmi filmes pályázatát, de ez nem volt elég ahhoz, hogy ne állítsák fel a Televíziós Film Mecenatúrát és Filmkollégiumot, amelynek ötfős döntőbizottságát a Médiatanács elnöke és miniszterek fogják kijelölni. Hogy ez mennyiben jár politikai befolyással, vagy a filmszakma a jövőben is megőrzi az eddigi politikai függetlenségét, az hamarosan kiderül – de hogy a Filmalap bírálói nem erre a megoldásra gondoltak, amikor az egyablakos rendszert kritizálták, az biztos.
A Filmalapnak ebben a politikai össztűzben minden korábbinál nagyobb szüksége lenne a munkáját legitimáló sikerekre, de erre az évre díjból kevesebb jutott. A Napszálltát Velencében, az Egy napot Cannes-ban, Bucsi Réka dán finanszírozásban készült űranimációját, a Solar Walkot pedig Berlinben díjazták, de a Saul fia és a Mindenki nyerő Oscar-szériája megszakadt. A tavaly Arany Medvét nyert Testről és lélekről idén nem váltotta díjra az Oscar-jelölését, és ha a Ruben Brandt, a gyűjtő csodával határos módon nem gyűjt be egy jelölést az animációs filmek között, akkor jövőre nem tudunk magyar nagyjátékfilmnek drukkolni a gálán, hiszen a Napszállta – papírforma szerint – nem jutott be a külföldi Oscar-jelöltek szűkített listájára. Hogy 2018-ban mégsem maradtunk Oscar-díj nélkül, azt egy „pályakezdőnek”, Kovács Istvánnak köszönhetjük, aki a szarajevói ostromot bemutató, szimplán csak Ostromra keresztelt SZFE-s vizsgafilmjével nyert bronz fokozatú diák-Oscart. És ha jövőre is hazahozunk egy szobrot, az szintén egy kisfilmet fog dicsérni: a külföldi rövidfilmek ún. shortlistjére bekerült Tóth Barnabásnak a Susotázs című alkotása, aki pár éve a Youtube-on hatalmasat futó Újratervezést rendezte.
Bár az Ernelláék Farkaséknál vagy a Fekete leves már adott róla életjelet, idén az is biztossá vált, hogy ereje teljében van a magyar függetlenfilm. A Filmalap sajnos nem tartotta támogatásra érdemesnek Schwechtje Mihály első filmjét, pedig a már címválasztásában telitalálatos Remélem legközelebb sikerül meghalnod erőssége épp az átgondolt, feszes forgatókönyvben rejlett. És persze abban az érzékenységben, amellyel nem egy kiáltványfilmet gründolt az internetes zaklatásról, hanem a kamaszok labilis lelkivilágának vizsgálatába izgalmasan ágyazta be ezt az aktuális és fontos problémahalmazt. Év végére pedig az év magyar filmje is befutott: a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal kultstátuszba került Reisz Gábor a Rossz versekkel bizonyította, hogy a filmnyelvi játékok, a generációs életérzést megfogalmazó gondolatok, és a magyaros önirónia akár egy filmben is közös nevezőre hozható – és se a keményvonalas művészfilmek, se a szórakoztató vígjátékok felé nem kell hozzá engedményeket tenni. Ha a drága látványfilmek mellett ez a vonal is legalább akkora súllyal fog latba esni a magyar filmben, akkor emlékezetes mozikból 2019-ben sem lesz hiány.
Urbán Balázs: A magyar színház, 2018