Csak szex?

|

Nyitva

A Nyitva az erotikával és a nyitott kapcsolatok bemutatásával is adós marad, ehelyett egy felettébb vicces, imádni való és helyenként túlságosan is óvatos filmet kapunk.

Kovács Lehel és Radnay Csilla

Akár a házasságkötések, akár a válások, akár az egyedülállók arányát nézzük, kimondhatjuk, hogy a hagyományos párkapcsolatok válságban vannak. Ezzel párhuzamosan egyre népszerűbbek a swingerklubok és a nem monogám felállások, a társadalom tudomást vesz olyan jelenségekről, mint a poliamória, és kutatások kérdőjelezik meg a monogámia természetességét. Csak a popkultúra képtelen felhagyni annak a kapcsolat-modellnek az ábrázolásával, amely a maga tökéletességében talán mindig is csak a filmvásznon és a tévék képernyőjén létezett. És nem is a Nyitva fogja megtörni ezt a trendet, de ettől még nincs oka szégyenre.

Fanni (Radnay Csilla) és Bálint (Kovács Lehel) már évek óta együtt élnek, és ennek megfelelően kapcsolatuk kezd egy kicsit kihűlni. Mindkettőjük számára megjelenik a kísértés egy harmadik fél személyében, ők azonban nem adják fel, hanem elhatározzák, hogy megpróbálják feléleszteni a tüzet. Azaz elkezdenek nyíltan beszélni szexuális életükről, kipróbálni új dolgokat, előbb-utóbb pedig a nyitott kapcsolat kérdése is felmerül. Azonban a szexuális kalandozás nem, hogy nem hoz megnyugvást, hanem egyre több kihívás elé állítja őket és szerelmüket.

A Nyitva duplán is rácáfol az elvárásokra: bár a szexualitás meghatározó eleme, egyetlen ágyjelenetet sem tartalmaz, és bár címe és alapvetése is ezt sugallja, még csak nem is a monogámiát és a nyitott kapcsolatokat kívánja tárgyalni. A „Nyitva” itt ugyanis sokkal inkább vonatkozik a személyes nyitottságra, a partner felé mutatott őszinteségre, amelynek csak tünete, hogy főszereplőpárosunk kifelé kacsintgat kapcsolatukból. Fanni és Bálint esetében ugyanis szexuális életük felrázása hozza felszínre azt, hogy nemcsak erotikus vágyaikról, de igazán semmiről sem mernek őszintén beszélni egymással.

Viszont ez kiváló táptalaj komikus csetlésük-botlásuknak, hiszen így a swingerezéstől saját szexualitásuk megéléséig minden balul sül el, de ők persze kétségbeesésükben egyre jobban belelovalják magukat kapcsolatuk „kinyitásába”. Nagypál Orsi remekül érzi ezt a humort, még ha ehhez a romkomok tipikus elnagyoltságát és didaktikusságát is kell segítségül hívnia a szereplők megformálásában. De a kissé teátrális és affektáló máz alatt egy rettentő szerethető művel van dolgunk, amely temérdek alkalommal szellemesen reflektál a párkapcsolatok buktatóira is.

Hiszen itt nemcsak főszereplőink, hanem egész környezetük is küzd valamilyen problémával. Leginkább a hitelesség, őszinteség, bizalom és a megfelelő kommunikáció hiányával, és párkapcsolataikat is ezek teszik a legjobban próbára, nem a hitvesi ágy kihűlése és a külső csábítások. De barátaiknak hála, Fanni és Bálint látja azt is, hogy ha most rendbe is teszik viszonyukat, a házasság, a gyerekvállalás kapcsán újabb megoldandó nehézségekkel fognak szembesülni.

Mégsem állítható, hogy a Nyitva végig tudja vinni a gondolkodást ezekben a kérdésekben – legtöbb provokatív ígérete beteljesületlen marad. Ugyanis Nagypál Orsi gyakorlatilag lehetetlen feladatot vállal azzal, hogy romkom-eszközökkel próbál a romkomok kliséinél mélyebbre ásni. Ugyanis a legtöbb bonyodalom eleve a karakterek együgyűségéből, éretlenségéből, önbizalomhiányából adódik, vagy éppen egy vicces-banális deus ex machinának hála (elalszik a kiválasztott partner a hármasszex előtt), el sem jutunk az igazán kényelmetlen helyzetekig. A Nyitva feltesz ugyan fontos kérdéseket, szembenéz a problémákkal, de főszereplőihez hasonlóan visszaretten, amikor kezdeni is kellene valamit ezekkel az önsegítő könyvek jelszavainak harsogásán túl. Hiszen ez egyben azt is jelentené, hogy ki kell szakadnia a hollywoodias párkapcsolat-álomvilágból, ahol a főszereplőknek csak saját nyilvánvaló butaságaikat kell legyőzniük ahhoz, hogy kapcsolatuk működhessen, ez pedig már egy teljesen más megközelítést és más jellegű filmet is követelne.

Így a Nyitva nem is tud semmi számottevőt állítani azzal kapcsolatban sem, hogy miért nincs szinte egyetlen egészséges sem a vásznon ábrázolt párkapcsolatok közül, hogy a fennen hangoztatott őszinteség ellenére miért nincs valódi bizalom Fanni és Bálint között, hanem az egészet elintézi azzal a megúszós tanulsággal, hogy egy párkapcsolat lényege az apró mániákban és a közösen kialakított rituálékban, egyszóval a megszokás kényelmes összhangjában rejlik.

Ez nem szükségszerűen tragédia, mert a Nyitva ezzel együtt is kerek, szórakoztató és az átlagnál egyértelműen okosabb romantikus komédia, arról nem is beszélve, hogy még ennél lényegesen bevállalósabb alkotások (például a nyitott kapcsolatokat sokkal direktebben kiveséző Newness) is visszakoztak attól, hogy ne a szereplők személyes problémáit, hanem konkrét strukturális válságot lássanak egy párkapcsolat buktatóiban. De azért óhatatlanul is érezni egy kevés rossz szájízt amiatt, hogy ebben a műben ott volt az ígéret, hogy csak nem fog megnyugtató hazugságokba ringatni minket, ha már ennyire lesújtó véleménnyel van párkapcsolatainkról.

A Nyitva a Magyar Filmadatbázison

CÍMKÉK: