A Standby után
Újabb szabadtéri kiállítás látható a festői szépségű Kodály Köröndön. Az ötlet, hogy utcára vigyék a művészetet, nem új keletű, a Túl voltaképpen a tavaly ősszel életre hívott és nagy sikert aratott Standby utcai kiállítás folytatása. A jó bevált koncepció mentén haladva ezúttal is több, mint negyven kortárs (festőművész és fotós) alkotásának időjárásálló nyomatát tették ki a Köröndöt „körbeölelő” kovácsoltvas kerítésre.
Míg a múlt évben kiállító képzőművészek a pandémia okozta bizonytalanságokra reflektáltak a művészet nyelvén, addig az idei résztvevők már a járvány utáni helyzetre fókuszálnak. A kiállítás szervezőinek reménybeli üzenete, hogy a nehezén már túl vagyunk, és az alkotók is a karantén időszakától elvonatkoztató, vidámabb, életörömöt árasztó művekkel jelentkeztek.
A Standby borúlátóbb, líraibb, olykor drámaibb munkáihoz képest a kurátorok ezúttal olyan képeket válogattak, amelyek megnyugvást, harmóniát, játékos humort, borúra derűt sugároznak. A válogatásban nagy segítségére volt a szervezőknek Sturcz János művészettörténész, egyetemi tanár és Hannawati Raden grafikus, társszervező.
A kiállítás anyaga igencsak színes és változatos, az alkotók számos olyan, „gyógyírként” szolgáló témát vetnek fel, amelyek segítenek kiutat találni a pandémia okozta lelki válságból. Egyik ilyen a szépséget és harmóniát sugárzó természet, a segítséget és lelki békét jelentő család és emberi kapcsolatok, vagy a megőrzendő történeti és kulturális hagyományok témaköre. A Túl művein kiemelt motívumként szerepel az életet adó fény és víz, a szellem és a bizakodás szimbóluma.
Az egy-egy művet bemutató alkotók névsorában jól csengő, már befutott nevek, de szárnyaikat próbálgató pályakezdők is jelen vannak. A repertoár széles, így remélhetőleg mindenki megtalálja a maga kedvencét az emberközelbe hozott tárlaton, amelynek impozáns látványa már messziről csalogató.
Néhány műnél magam is hosszabban időztem, például Asztalos Zsolt konceptuális művész képénél, aki különböző multimédiás technikákkal: printekkel, fotókkal, installációkkal dolgozik. A Location of War Battle 62 címet viselő munkája is két egymáson álló téglatest installációját ábrázolja. A térbeli testek egyikében egy erdei tisztás, a másikon zöldellő mező képe tűnik fel, olyan helyszínek, ahova a járvány okozta bezártság után szívesen ellátogatnánk. Az oldalról ért természetes fényhatás jól megvilágítja, vagy éppen árnyékot vet ezekre a geometriai idomokra, így éreztetve térbeli mivoltukat.
Főképp a dokumentarista fotográfia érdekli Bácsi Róbert Lászlót. Szívesen örökíti meg fényképezőgépével különböző országok kultúráját, az ott élő emberek életét. Hogy célját elérje, sokat utazik, sok helyütt járt már a világban, többek között Észak-Indiában és a Himalájában. Kiállított műve, a Decision is messzi földön, az óceán köves, sziklás partjainál készült. A kép hátterében egy nőalakot látunk, amint a szikláról szörfdeszkájával együtt a fehéren tajtékzó hullámok habjai közé veti magát. Bácsi Róbert László figurájával azt a felszabadult életérzést jeleníti meg, amelyet a járványból való fokozatos kilábalás után élhetünk át.
A kortárs magyar festészet konceptuális oldalát képviseli Iski Kocsis Tibor, aki alkotásaival erősen reflektál a jelenre, a kortárs kultúrára. Művein az elmúlt tíz évben a klasszikus rajzi eszközhasználat – szén, ceruza, kréta – festői alkalmazása kapott kiemelt szerepet. Kiállított műve, a Luna 8-1972. április 20. is tulajdonképpen szénnel készült rajz, az alkotó Hold című tárlatának egyik darabja, amelyet az Apollo-16 és Apollo-17 űrhajósai által 1972 áprilisában készített eredeti fényképek ihlettek. Az emberiség évszázadok óta csodálja ezt a szomszédbeli égitestet, amelyre gyakorta nézünk fel, és amelynek rendkívül pontosan megrajzolt „tájképe” meditációra késztet.
Szabó Ábel rövid grafikusi tevékenysége után kezdett el festeni. Tájképein fotórealisztikusan örökíti meg az urbanisztikus környezet mindig elhagyatott, üres épületeit, tereit. Naplemente a rom mögött című képén a lemenő nap vörösen izzó fényében egy gyár maradványai tűnnek fel. A kietlen látványt széppé varázsolja a megörökített pillanat.
A művészet hagyománytisztelete nyilvánul meg Takáts Márton aprólékos műgonddal elkészített grafikáin. Fő technikája a maratott tűkarc volt, később számos más módszerrel: rézkarccal, hidegtűvel, aquatintával is dolgozott. 2006 óta olajképeket fest, és amióta grafikusból festővé avanzsált, egy vizuális naplón, a „Tűnő időm nyomában” sorozaton dolgozik. Ennek egyik darabja az idilli nyugalmat, harmóniát árasztó Cézanne kertje.
A kiállítás résztvevőinek névsorát természetesen még hosszasan lehetne sorolni. Ki-ki saját művészete terméséből mutat be egy olyan képet, amely bizakodásra, reményre adhat okot.