Gergye Krisztián kiállítása a Jurányi Galériában

|

Interjú Gergye Krisztián táncos-koreográfussal

Tizennyolc éves korában határozta el, hogy táncos lesz, 1996-ban iratkozott Bagus Kentus Norontako indonéz tánckurzusára, tagja lett Norontako Jávai Tánccsoportjának, majd Jávára utazott, hogy ott ősi indonéz táncművészetet tanuljon. Hazatérve megalapította független társulatát a Gergye Krisztián Társulatot. Önálló előadásai mellett performanszokat, tér-specifikus előadásokat készít kiállítás-megnyitókra, színházak produkcióihoz, fesztiválokra, s jelentős szereplője a hazai kortárs tánc életnek.

Gergye Krisztián

Gergye Krisztián

A tehetséges ember az sohasem egy műfajú…

Előbb akartam festő lenni mint táncos.  Perenyei Edit néni  volt a rajztanárom és ő tehetségesnek tartott. Az ő biztatására indultam különböző rajzversenyeken és   erős volt bennem a vágy, ha művész leszek, akkor festő leszek. De elsodort az élet jó messzire, egészen az egészségügyi pályáig. De egyszer csak azt vettem észre, hogy táncolok, és a tánc mellett folyamatosan festettem, még Indonéziában is, amikor kimentem indonéz táncot tanulni.  Ott is volt kiállításom, és ott is festettem folyamatosan párhuzamosan a tánc-tanulmányokkal.   Amikor hazajöttem, akkor jó pár évre abbahagytam a festést, mert a táncra fókuszáltam. Talán – Lautrec táncolni fog (Gergye Krisztián Társulat), 2016 –  a festő ihletésére fogtam újból ecsetet,  és próbáltam lerajzolnia díszlet- és tér terveimet, az előadáshoz kapcsolódó gondolataimat. Ebben az évben készítettem  egy 1956-os emlékmű-előadást,  és ahhoz 56-os történelmi fotókat festettem  miniatúrákban akvarellre.  Ott fedeztem fel a magam számára az akvarellt, azt, hogy ez a technika közel áll hozzám.

Ez az egyik legnehezebb technika, mert sokféle tudást, tapasztalatot igényel a papír és a víz kapcsolatáról.

Bizonyos szempontból olyan, mint a tánc. Ott is, ha az ember nagyon erőszakosan kötni akarja a formát, és nem enged a dolog folyásának  – éljünk most a víz asszociációval – akkor nagyon sok  lehetőségről, a mozdulat-szabadságról lemarad.   Ezeknek az úgymond véletlen nem véletleneknek  a csodája benne van az akvarellben.  Közben pedig azt gondolom, hogy ezek a képek túlmennek az akvarellfestés-technikán. Én ezt sem szabályosan használom. Amikor dolgozom egy anyagon,  az adott kép mindig meghatározza, hogy mifelé megy az ember, mennyit szed vissza  a festékfolyásból,  egy adott foltból: megtörli azt, vagy hagyja-e létezni. Ez valójában alkotói folyamat, de nagyon jó improvizációs játék is.

Gergye Krisztián kiállítása

Gergye Krisztián kiállítása, részlet

Labdák a tetőn, és valójában, a képeken  labdákat látunk a tetőn, de a képek háttér nélküliek, többségében tetőrészletek  ég nélkül..

A papírnál az az érdekes, hogy amikor üres, akkor az tényleg az egy üres tér. Tud annyira semleges lenni – hogy csak a fontosat emeli ki.  Engem ebből a szempontól az érdekelt, hogy  hogyan tudok  a térből  kiszakítani, vagy kiválasztani  valamit, ami fontos lehet.  Ezt a fontosat  teszem mindentől, ha nem is lecsupaszítva, de  mindenféleképpen önálló objektummá.  Itt most  a labdák tere  a fontos, nem a tetőké.  A tetőknek már ne is legyen tere,  csak a labdáknak.  Csak a labdák legyenek egy bizonyos közegben , mert azt gondolom, ha most fákat eget vagy egy teljes történetet kerekítenék. akkor  már valami  tágabb perpektivába nyúlnánk, , ami viszont ezekben a képekben  nem érdekelt. Ha nem így festettem volna, akkor azt hiszem elvesztettem volna a személyességét  ezeknek a labdáknak, és engem  főleg az érdekelt, hogy ezek a labdák  milyen személyiségek valójában.

Gergye Krisztián. Labdák a tetőn – akvarellek. Kiállítás a Jurányi Galériában. Megnyitotta Árvai György Jászai Mari díjas díszlet- és jelmeztervező képzőművész január 12-én.

Megtekinthető február  29-ig a Jurányi Galériában (1027, Jurányi u. 1.)

CÍMKÉK: