Mindenünk az idő

|

Kiállítások a MODEM-ben

A kortárs képzőművészet egyik magyar központja a Debreceni MODEM, ahol már tizennyolc éve különleges kiállítások és programok várják az érdeklődőket. A nehezedő körülmények őket sem kímélik, így a második emeleti kiállítóterem januártól már nem látogatható.

Addig viszont itt sorakoznak az Idő – a Debreceni Nemzetközi Művésztelep (DNM) idei kiállítóinak alkotásai. Minden évben – 2006-tól működik a művésztelep-, egy témát választanak a kéthetes programnak, amelyben a felkért hazai és külföldi művészek közösen dolgozhatnak. Idén  olyan alkotókat hívtak meg, akiknek a munkásságában az időnek kitüntetett szerepe van. A művésztelep a művészeti kutatást tekinti elsődlegesnek, ezért mindig más és más művészt hívnak a programokra.  Az idei művésztelep előadásain és workshopjain fizikusok és történészek is előadtak. A két hét alatt inspirálódott alkotásokból nyílt ez kiállítás.  A különböző korosztályokat képviselő részvevők között volt építész, ikebana-művész, olyan, aki tervezőgrafikával, s fotográfiával foglalkozik. Az alkotók: Csontó Lajos / Horányi Attila / Süli-Zakar Szabolcs / Benczúr Emese / Bilak Krystyna / Birkás Mona / Csörgő Attila / Donka Péter / Farkas Dénes / Koronczi Endre / Ladányi-Tóth Miklós / Tóth Kinga / Várhelyi Judit.

Művészeti vezetők: Horányi Attila, Csontó Lajos, Süli-Zakar Szabolcs, Vizi Katalin.

Ez a kiállítás december 31-ig látható.

Január 22-ig látható New Mediations / Új közvetítések kiállítás, amely az Y generációs művészek gondolatiságát és kifejező erejét mutatja fel. A válogató és a kiállítás kurátora Török Krisztián Gábor, aki Angliában tanult és dolgozott, majd Kelet-Európában: Varsóban, Prágában, Erdélyben kutatott. Témája a társadalmilag elkötelezett művészet, s olyan művészek munkái – itt a tárlaton is találkozunk alkotásaikkal -, akik részvételi projektekkel foglalkoznak, és különböző társadalmi problémákat fogalmaznak meg műveikben.  A kiállításnak azért az a címe (New Mediations / Új közvetítések), mert az internet korában rendkívül fölgyorsult a képek terjedése, és vannak olyan művészek, akik erre a gyorsaságra kreatívan reagálnak.  Mediations az a folyamat, ahogy a képek bekerülnek körforgásba. A közvetítés maga is megváltozott. Harminc évvel ezelőtt csak a posta, a fax, a levél létezett. Az új eszközrendszer, a világháló a kommunikációt magát, s a közvetítéseket is átalakította. Az itt kiállító művészek, az Y generáció alkotói már beleszülettek az internet világába. Az internetesztétika látásmódjával ez a tárlat a festőkre, szobrászokra és tárgy-létrehozókra fókuszál. Azért választották ki ezeket a művészeket és műveket, hogy bemutathassák, hogy egy tradicionális médium, mint például a festészet, hogyan reagál az új kor kihívásaira.

Például Nemes Márton (aki New Yorkban él), aki többnyire kompresszoros szórópisztollyal dolgozik, s legtöbbször  a diszkó- és technoklubok világát érzékelteti. Tim Freiwald műveiben az anyag és a felület az elsődleges. Munkái olyan motívumokra épülnek, amelyeket digitálisan különböző formákba rendez, úgy használva őket, ahogy a zenész használja a hangjegyeket. Batykó Róber tudatosan játszik képekkel, amelyek egyre inkább elvont vizuális rejtélyekké válnak a vásznakon. Létrehozott egy festőgépet is a festői gesztusaihoz. Oli Epp képei százmilliókért kelnek el az árveréseken. Az itt látható Szerelmes dal valamiféle önarckép, gyermeteg, szinte képregényrajz. De épp a leegyszerűsítettségében mond el sok mindent. A Nike sapka, a rágógumi, a fülhallgató a fogyasztói társadalom szimbólumai.  Keresztesi Botond festészeti világát a képernyőről merítette. Képein robotok láthatók, démonikus alakokként egyszerre ironikusak és félelmetesek. Aaron Scheer többféle programon futtatja át a képet, mint egy festőecsetet, és a sok magas minőségű program kihozza a hibákat, ami ecsetvonásszerű gesztusokat eredményez.

Kiállító művészek: Batykó Róbert, Arno Beck, Birds of Cool (Gresa Márton, Kármán Dániel, Németh László [Laca], Radvánszki Levente), Maja Djordjevic, Hannah Sophie Dunkelberg, Oli Epp, Liam Fallon, Tim Freiwald, Christian Holze, Keresztesi Botond, Nemes Márton, Harrison Pearce, Aaron Scheer.

Közös jellemzőjük, hogy nagyon népszerűek, hiszen nem kell kötődniük egy-egy galériához, ott a világháló és a különböző közösségi fórumokon keresztül maguk is népszerűsíthetik alkotásaikat. Ők egy új generáció részvevői, új eszközrendszerrel, világlátással gazdagítják a képzőművészet világát.

Kurátor: Török Krisztián Gábor

A tárlat megtekinthető: január 22-ig

Harminc + kisérleti művészetpedagógiai projekt.

Három évtized magyar képzőművészete középiskolások szemén keresztül. A kurátorok az 1989-tól 2020-ig terjedő időben minden évből kiválasztottak egy-egy magyar műalkotást.  Organikusan alakult, hogy melyik évből melyik művész és melyik mű legyen a kiválasztott, s a három kurátor (Don Tamás, Mélyi József, Szabics Ágnes) közösen határozott.

Kiállító művészek: Albert Ádám, Antal Balázs & Hatházi László és Fodor Zoltán, Benczúr Emese, Birkás Ákos, Borsos Lőrinc, Bukta Imre, Chilf Mária, Csákány István, Csörgő Attila, Eperjesi Ágnes, Esterházy Marcell, Fabricius Anna, Fátyol Viola, Gerhes Gábor, Gémes Péter, Gőbölyös Luca, Imre Mariann, Jovánovics György, Kicsiny Balázs, KissPál Szabolcs, Kis Varsó, Kocsi Olga, Lakner Antal, Nemes Csaba, Németh Hajnal, Németh Ilona, Pauer Gyula, Société Réaliste, Szabó Dezső, Szilágyi Lenke, Trapp Dominika, Várnai Gyula

Törekedtek a változatosságra, mert festmény, szobor, fotó, installáció egyaránt kellett, s olyan, amely a diákok fantáziájára is inspirálóan hat. Minden műhöz külön foglalkozást szerveztek és szerveznek. Ezeknek az volt a lényege, hogy bebizonyosodjon, a kortárs képzőművészet is van olyan izgalmas és érdekes, mint egy könyv vagy egy film. A koronavírus miatt 2020 tavaszától online foglalkozásokat is tartottak, 2020 decemberében az online foglalkozásokkal a MODEM elnyerte a Ludwig Múzeum Arttransfer díját. Most pedig a kiállítás ideje alatt várják az iskolás csoportok jelentkezését. Aki ezeken a foglalkozásokon részt vesz, annak életében élmény lesz a kortárs képzőművészet.

Kurátorok: Don Tamás, Mélyi József, Szabics Ágnes

Három kiállítás a MODEM-ben

CÍMKÉK: