Fényévek
Átlátszó és törik. Üveg.
„Olvasztással előállított, kristályosodás nélkül megdermedő, amorf, áttetsző, rideg anyag.… fontosabb nyersanyagai: kvarchomok, hamuzsír, nátrium-szulfát stb…”
Nemzetközi szakmai összefogás eredményeként az ENSZ 75. közgyűlése az idei évet az üveg nemzetközi évének nyilvánította.
Üveg. Kevésbé anyag, inkább halmazállapot. A kemence hője a szilicium-oxid szemcséit folyékonnyá alakítja, s és akkor nyújtható, lapítható, formázható. Ebben az olvadt állapotban veszi fel azokat a tulajdonságait, ami miatt átlátszóbbá, törékennyé és mulandóvá válik.
A természetes üvegeket az emberiség huszonötezer éve ismeri és használja, és négyezer éve már maguk is elő tudtak állítani ilyet. A kora-egyiptomi dinasztiák korából már maradtak ránk üvegműves munkák. Európában Kr. e. első században működtek az üveghuták. Bár nagyon törékeny, szerencsénkre őriznek múzeumok ókori gyönyörűségeket (például Korinthoszban). A mai kor embere pedig az építészeti divat jóvoltából hatalmas koszos üvegfelületeket láthat, például a Kálvin- és a Vörösmarty-téren,
Vagyis, az üveg több ezer év óta mindennapi élünk része. Gyönyörű formáltságban, színekben ott van az ünnepeinken, pl. Karácsonykor, de gondoljunk a 13. században épült Sainte-Chapelle kápolna üvegablakaira, a kastélyok termeit díszítő muránói csillárokra, s megcsodálhatjuk Róth Miksa „üvegfestészeti műintézetéből” kikerült gyönyörűségeit például a Zeneakadémián.
Az idén az üveget ünnepeljük, amelynek története az emberiség evolúcióját is (minden ember kezében ott, mint számítógépalkatrész) szemlélteti. Kiállítások és szakmai konferenciák, workshopok sorát rendezik tiszteletére. A kortárs magyar üvegművészet több helyszínen is bemutatkozik: a Klebelsberg Kultúrkúriában a Nemzetközi Stúdióüveg Mozgalom alkotói, lesz kiállítás Szentendrén, Pannonhalmán a Hefter Galéria és Stúdió Fény-tér kiállítás több mint ötven üvegművész alkotásait mutatja be, és sorolhatnám.
Az év egyik nyitókiállítása a Festetics Palotában volt, ahol a díszterem hatalmas csillárjainak megvilágításában az óriási üvegtükrök által megsokszorozva Farkas Zsófia Fény-évek kiállítását láthattuk. Farkas Zsófia szobrászként korábban más anyagokkal dolgozott. Az utóbbi években gyakorlással és kísérletezéssel jutott el az üvegmunkákig. Ahogy fogalmaz, lefagyasztja a pillanatot az, ahogy a forma a forró üvegben megszületik. Az üveg karakterének felhasználásával különleges optikai effektusokat hoz létre. Nem maga a belső tér válik láthatóvá, hanem annak hiánya. Farkas Zsófia képes megmutatni a szellem és a tárgy között ezt a spirituális teret. Ezt a szándékot jelzik a címek is, mint a Fényévnyire innen, a Le és föl, a H, mint hol a határ. A szobrok, a Festetics Palota tükörtermében – ahol tükrök megsokszorozzák a fényt – kiteljesednek.
A kiállítás a szentendrei Lakástárlat Galéria kezdeményezésére jött létre, és ez alkalomból a galéria művészeinek fényhez kötőtő képeit is láthattuk.
Az Üveg nemzetközi éve