Fotoszféra

|

Czeizel Balázs kiállítása az Art + Tex Galériában

A fotogram játék a fénnyel, valamiféle fénynyom az erre érzékeny papíron.

A szerző felvételei

A képeket nézegetve egyértelmű, hogy ezek nem csak úgy fotográfiák.  Itt van például ez a sorozat, a digitális élőmaszkok sorozata. Abban a beállításban, ahogy a halottról a gipszmásolatot készítik, láthatjuk szép sorban az élőket – csak egy-két név, Maurer Dóra, Beke László, Nádas Péter, Forgách András, Kukorelly Endre – hunyt tekintettel, vonásaik, kicsit nyújtva, mintha előmerednének a fekete háttérből. Egyszerre látvány és egyszerre gondolat. A fotogram elnevezés Moholy Nagy Lászlótól ered, aki már berlini évei (1922) alatt kezdett kísérletezni a fényformálás és a fénymodulálás jegyében. A magyar művészettörténetben Czeizel egyik mestere, Maurer Dóra munkái már a hatvanas évektől kiemelkedők.

A fotogram játék a fénnyel, valamiféle fénynyom az erre érzékeny papíron. Ez a kiállítás a doktori iskola – Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem, témavezető Kopek Gábor – évei alatt folytatott kutatások és kísérletek összegzései. Tudományos munkát élvezettel nézegetni ritka élmény. Czeizel Balázs pedig ebben részesít. Megvallom, nem először, már 1989-ben is, amikor megjelent az Esterházy Péterrel közösen alkotott Biztos kaland. Itt a családi fotóalbum képanyagát emelte meg sok-sok ötlettel. A szövegek pedig olyanok, amelyek eldönthetetlenné teszik, hogy a kép illusztrálja a szöveget, vagy a szöveg a képet. Czeizel Balázs attól a pillanattól kezdve, hogy elvégezte a főiskola vizuális kommunikáció-tervező tipográfia szakát, rendszeres alkotó és  kiállító hazai és külföldi fotóművészeti és művészkönyv-kiállításokon. Könyvei, fotósorozatai laza, egymásra rétegzett szó-kép asszociációk. A képi megértés logikája, az érzelmek, hangulatok vezetik a tekintetet ezekben. A képek mindig személyesek, amelyeket erősít az egyénien tipografizált szöveg. Nemcsak érti, láttatja is a szövegtartalmakat. (Nádas Péter életműsorozat, és sok-sok kiadvány, folyóirat ( korábban a Nappali Ház, Café Bábel, Theatron, jelenleg az Egyenlítő és a Rubicon művészeti vezetője). Az általa tervezett könyvek pedig valódi gyönyörűségek. Ő jegyzi a Balassi Kiadónál Keleti Éva fotóival megjelent kötetet is, Psota Irénről.

„Könyvtervezőként a kortárs irodalom nagyjainak – Nádas Péternek, Esterházy Péternek – készített könyvei, fotográfusként pedig autonóm és installációk alkotóelemeként használt képei, valamint egy példányban, kézzel készített művészkönyvei jelzik vonzalmát képhez és betűhöz. Képeit a kicsinyítés, nagyítás, részletkivágás és számítógépes manipuláció szabadon alkalmazott eszközeivel készíti. Az irodalom és a fotográfia köztes területén alkotott kompozíciói mind személyes képtörténetek, amelyekben egy nem érzelmeken keresztül felfedezett, hanem gondolatok által megadott világ tárul elénk.”
Magyar tekintet, Budapest, 2001

Analóg fotogramtól a digitális fotogramig vezet be bennünket a kiállítás Czeizel Balázs tudományos kísérleteibe.

Czeizel Balázs Fotoszféra című kiállítása az Art + Text Galériában volt látható (1054 Budapest, Honvéd u. 3.)

CÍMKÉK: