Újból megnyílt a Szépművészeti Múzeum Grafikai gyűjteménye
Közel százezer darabból álló kollekció, hogy neveket is említsünk – köztük Leonardo, Raffaello, Dürer, Rembrandt – ezek a művek az Esterházy-gyűjteményből, – Eugène Delacroix, Édouard Manet, Pierre-Auguste Renoir, Georges Seurat, Auguste Rodin, Paul Cézanne, Paul Gauguin, Henri de Toulouse-Lautrec, Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Egon Schiele, Oskar Kokoschka alkotásai Majovszky Pál adománya révén kerültek a Szépművészeti Múzeum tulajdonába.
A Múzeum sok éve tartó rekonstrukciója során most a grafikai kiállítótér újult meg, és egy eredeti, önálló, figyelemfelhívó dizájnnal ötvözve, jól elkülöníthetően két kiállítási egységre bomlik. Az egyik, amelyben a hagyományos tárlókban, az állandó gyűjteményt bemutató rész látható, a másik pedig időről időre alkalmat ad az időszaki kiállítások megrendezésére. Az eredeti műemléki bútorzat többségében megmaradt. A bútorzatot Toroczkai Wigand Ede (1969-1945) készítette, s páratlan volt a korában, mert egyszerre szolgálta és szolgálja a műtárgyak biztonságos elhelyezését és lehetőséget ad a bemutatásra. A legérzékenyebb műtárgyról van szó, a papírról, amely különleges védelmet igényel.
A múzeum alapításától kezdve törekedett arra, hogy a régi korok művészete ugyanúgy reprezentálva legyen, mint a kortársaké. A mostani időszaki kiállításon látható Georg Baselicz-kollekció 2011-ben került a múzeum birtokába. Az ő alkotásait állították párba a tizenhatodik századi manierista művész, Schiavone alkotásaival. (Baselitz is nagy Schiavone-gyűjteménnyel rendelkezik, több mint nyolcvan mű van a birtokában). Baselitztől több mint húsz nagy méretű művet, Andrea Schiavonétől pedig harminc alkotást láthatunk.
Szellemi rokonságuk az expresszív kifejezésmódban, s a grafika, mint műfaj iránti elhivatottságban kimutatható. Hasonlóság van köztük abban is, ahogyan a műfajról gondolkodnak és ahogyan sajátos, újításokra épülő képalkotó szemléletük a papírmunkáikban testet ölt. Jellemző rájuk még a szabálytalan formaképzés, a többnyire magukban álló teljes figurák, a félalakok.
Két eltérő korszak, két páratlan alkotó papírmunkái kerültek egymás mellé: együtt arra is rávilágítanak, hogy a „régi” és a „modern” grafika közötti távolság nem áthidalhatatlan. Ez a tárlat betekintést is ad általuk a Szépművészeti Múzeum gazdag grafikai gyűjteményébe.
A kiállításhoz magyar és angol nyelvű, hatvan oldalas kiadvány kapcsolódik.
Kurátorok: Bódi Kinga és Kardos Eszter művészettörténészek
Baselitz x Schiavone, egymást metsző korok, a Szépművészeti Múzeum kiállítása, látható október 15-ig.