CAFe Budapest
A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ kiállítása az Erzsébet téren
A CAFe Budapest idei programjait is befolyásolta a covid, ahogy minden mást az életünkben, de ez nem jelentheti azt, hogy lemondhatunk a világszínvonalról. Nagyon kevés művészünk munkássága volt olyan messzeható, mint Moholy-Nagy Lászlóé, aki 125 évvel ezelőtt született Bácsborsodon. Művészi hajlama már gyerekkorában megmutatkozott. Jogásznak tanult volna, de közbeszólt a világháború. Még a katonai szolgálat ideje alatt is sokat rajzolt, mivel megsebesült, így tehette, tábori levelezőlapokra. 1919 után – ahogy többen honfitársaink közül – Bécsben, majd Berlinben telepedik le. Berlinből ő küldi Kassáknak a Ma című folyóirat számára tudósításait és képeit. Már ekkortól kezdett foglalkozni tudományos módszerekkel, vagyis kísérletezve a fény mint kifejezőeszköz tényével.
Mi, száz évvel később, és ennyi képalkotó játékszerrel magunk körül már könnyen beszélhetünk. Ő már akkor a fénnyel kísérletezett. Konstruktivistaként különleges üvegarchitektúráival vonta magára a figyelmet. Gropius meghívására 1928-ig a Bauhausban oktatott. Itt előkészítő tanfolyamot, fémműhelyt majd fotócsoportot vezetett. Szerkesztette és gyakran írta is a korszerű vizuális nyelv megteremtését célul tűző Bauhaus-kiadványokat. De tervezett Piscator és Otto Klemperer számára díszleteket, fény- és hangeffektusokat (például a Hoffmann meséihez és a Pillangókisasszonyhoz díszletet és jelmezt). Moholy-Nagy teljesen átalakította a hagyományos színpadot, modern tereket hozott létre, acéllal dolgozott és világítással alkotott perspektívát. Ekkoriban születtek rövidfilmjei is, amelyben a városi életet, de a cigányság sorsát is megörökítette.
Moholy-Nagy László egész életében egyszerre folytatott elméleti, művészeti és pedagógiai tevékenységet. Fény alapú képei – fényképezőgép nélkül alkotott fényképek, a fotogrammok, friss szemléletükkel ma is élményt nyújtanak. Legalaposabban kidolgozott munkája a fénnyel való alkotás kutatására a fénymodulátor, amely a kinetikus és fényjelenségek demonstrációjára szolgáló eszköz. Hitler hatalomra jutása után előbb Amszterdamban, majd Londonban, utána Chicagóban élt. Mindenütt alkotott és tanított. Chicagóban az Új Bauhaust, majd a School of Design néven saját iskolát alapít, amely az ipari formatervezés legjelentősebb amerikai műhelye lett, és ma is az illinoisi egyetem tanszékeként működik.
Moholy-Nagy a modernizmus 20. századi művészetének egyik legjelentősebb képviselője. Kreativitásának dokumentumai, alkotásai és tanulmányai gondolatformálóan beépültek a szakma művelőinek ismeretanyagába. Töretlen optimizmussal hitt abban, hogy ha a művészet mindenki számára elérhető és közösen gyakorolt tevékenység, akkor annak hatásaként a világ jobbá válik. A játék pedig szabad cselekvés, azaz alkotó teremtés.
Mi se feledkezzünk meg erről.
Az Erzsébet téri Capa Center még ebben a szörnyű időben is elízium az arra járók számára. Bepillanthatunk egy óriási, nagy hatású életműbe, amelyet Hattula Moholy-Nagy (a leánya) és a Moholy-Nagy Művészeti Alapítvány tett lehetővé. A kiállítás kurátora: Csizek Gabriella.
Erzsébet tér, CAFe Budapest