Női fókusz

|

A Budapest Fotófesztivál kiállítása a Műcsarnokban

Már nyolcadik alkalommal rendezik meg a Mucsi Szilvia fesztiváligazgató, fotográfus és Somosi Rita művészettörténész, a fesztivál művészeti vezetője  kezdeményezte rendezvénysorozatot, immár negyven helyszínen és egyre gazdagodó programokkal.

A nyitókiállítást idén is a Műcsarnokban rendezték. Női fókusz címmel, női fotográfusok fényképeit láthatjuk, amelyet   a Magnum Fotóügynökség (Robert Capa ötlete alapján öt fotográfus, Robert Capa, David Seymour, Henry Cartier-Bresson, George Bodger és Willian Vanddivert alapította 1947-ben, Párizsban) állított össze öt női fényképesze munkáiból. Valamennyien – a portré műfajában csakúgy, mint a társadalomábrázoló dokumentarista sorozatokban – a humanista  fotográfia elkötelezett képviselői. Bár nemzetiségük,  indíttatásuk és  életkoruk  különböző, a kontinenseket járva fényképeztek, és sokféle fotósműfajban mutatták fel a világ arcait. Robert Capa és Ingrid Bergman szerelme Hollywood, vagyis, a filmes világ kapuit is megnyitotta az ügynökség előtt. Így történhetett például, hogy   Inge Morath és Eve Arnold Marilyn Monroe utolsó filmjének,  (John Huston: Kallódó emberek, 1960) a  standfotósai voltak.

Eve Arnold (1912-2012) nem az addig megszokott színészportrékkal állt elő. Sophia Loren, Charles Chaplin, de még beállításai által Elizabert Taylor is kedvességet és közvetlenséget mutat. A kiállításon gyönyörű felvételeket láthatunk Marilyn Monroe-ról. Ezeken  a szépség és az esendőség egyaránt  érzékelhető.

Inge Moratr (1932-2002 Arthur Miller felesége is volt),  dolgozott a legnagyobb világmagazinoknak (Life Magazin, , Paris Match, Vouge) s a világ legkülönbözőbb pontjain örökített meg szokatlan helyzeteket,  különleges szituációkat, szituációkat. Övé a kép az autóból kikandikáló lámáról. A kiállításon számos egyéb nevezetes fotográfiája is látható, többek között a Saul Steinberggel közös maszkos portrék.

Nanna Heitmann (orosz német dokumentumfotós, 1994-ben született).  Itt láthatjuk Oroszország leghidegebb területein élő közösségek hétköznapait megmutató képeit és a  krasznojarszki színpadon táncoló balerinát is.

Susan Meiselas (1948-) ízig-vérig , és így  dokumentál. A Magnum akkor hívta tagjai sorába amikor megjelentette a sztriptíztáncosnők életét dokumentáló képeit. De ezek nem szenzációhajhászó felvételek. Az embert, a sorsot, a történetét mutatják. Fényképezte ő a nicaraguai véres polgárháborúját is. Itt mindkét témájából látunk fényképeket.

Marilyn Silverstone (1929-1999), az ő sok helyszínű (Európa-, Ázsia- Közép-Amerika, Afrika, Szovjetunió) munkásságán jelenik meg legélesebben a hatalom és a vallás. 1955-től volt hivatásos tudósító Indiában, kutatta a himalájai emberek eltűnőben levő kultúráját. 1977-ben felszentelt buddhista szerzetesnő lett. Itt a kiállításon nepáli és indiai életképein hétköznapi embereket és vallási vezetőket is látunk.

Női fókusz. Portrék és dokumentumképek, ember és a táj, a valóság egy pillanata két dimenzióban. Mind az öt fotográfus mást lát és láttat, máshogyan. Közös bennük az érzékenység és még a dokumentumképeken is ott valami bensőséges, valami közelibb, valami simogató intimitás.

A Budapest Fotófesztivál  most is egy különleges kiállítást hozott Budapestre, amelyen a Magnum Fotóügynökség együttműködésével megismerhetjük a fotográfia meghatározó alakjait.

Női fókusz. A kiállítás kurátora: Tulipán Zsuzsanna

Műcsarnok,  megtekinthető május 12-ig

CÍMKÉK: