Itt régen emberek éltek

|

Csanádi Gábor fotókiállítása FUGÁ-ban

A fotó a titok ígérete

Ahol éltek, élnek, ott a nyom. Sok helyütt már a nyomok is nyomokban.  Az elmúlásnak is sokféle arca van. A lakóház helye, amiből a magas tűzfalon  csak a kisebb ház tetőnyoma látszik. Nemcsak az élet, az elmúlás is sok arcú. A nyüzsgő életű otthon, amelyben  valaha gyerekek szaladgáltak sikongva, a mama varrt-vasalt, a nagymama finomakat főzött, sütött – ha közelebb mennénk, talán éreznénk is a finomságok illatát –, amelyben karácsonykor fenyő és szaloncukor illatozott, meg sokszor a papa pipafüstje, most ajtaja-ablaka bedeszkázva, a végső pusztulásra vár. Gang- és lépcsőkorlátok görbülnek a semmibe, mert már csak rozsdás vasak, nem szépen munkált kapaszkodók.

Hogy ki mit lát meg a világból, azt kultúrája, társadalmi helyzete és tudása határozza meg. Akik együtt élnek, azok sem ugyanazt látják a körülöttük levőből. Csanádi Gábor városszociológus, egyetemi tanár.  Először az oktatáshoz és könyvei, tanulmányai  illusztrálásához fényképezett.  Ma már annyira fotográfus, mint városszociológus. Most is azok a városrészek érdeklik, amelyek veszélyben vannak,  pusztulásra ítéltek. Az épületromok elsősorban azokról mesélnek, akik a falak közt éltek, akik már nincsenek velünk. A kiválogatott képek között – hetvenhárom látható a falakon – csak egyetlenen látunk embert, őt is háttal.

„ Amikor fotózom, akkor benne van az is, hogy én ki vagyok, s mi is az, ami valójában érdekel. Engem mindig az érdekelt, hogy kik azok,  akiket  a rendszer  működése  hátrányba hoz, és kik azok, akik  ezen az áron nyernek. Ezért lettem szociológus. Kevésbé érdekel az, hogy hogyan működnek  azok, akik sikeresek. A várostervezés is érdekel, hogy a várostervezők  milyen módon működnek, mennyiben hatnak a városban levő folyamatokra.  Ezek a képek  az utóbbi két évben készültek.  A témákat most  úgy állítottam össze, hogy az embereknek csak a nyomai legyenek érzékelhetők. Rendszeresen fotózom, mert téma, az sajnos, van. Esterházy Péter így fogalmazott: A fotózás azért mindig úgy működik, mint a Nagyítás című Antonioni-filmben. Oda néz, ahova nem kéne. A fotós ki van szolgáltatva a szemének. A fotó a titok ígérete.” /Csanádi Gábor/

A kiállítás a RFBR és FRLC 21-512-23004 által finanszírozott nemzetközi összehasonlító kutatás támogatásával jött létre.

Külön köszönet Csanádi Juditnak.

FUGA. Nyitvatartás: hétfő-vasárnap 13-19, kedden zárva.

A kiállítás megtekinthető január 17-ig.

CÍMKÉK: