Budapest, az első aranykor

|

Sztereoképek és képesfotók a Fortepan és a Deutsche fotothek gyűjteményéből –  Magyar Nemzeti Galéria

Aranykor volt, mert a százötven éve Buda, Pest és Óbuda egyesítésével létrejött Budapest a tizenkilencedik és a huszadik század fordulóján, és a világ egyik legdinamikusabban fejlődő – sorban a nyolcadik –  városa lett. Világszínvonalú építészek formálták a város arcát a nagyszerű épületek sorával, az Andrássy út palotáit , Ybl Miklós Operaháza, Schickedanz Albert Műcsarnok (1895, Fülöp Ferenccel), Milleniumi emlékmű (1897-1905, a szobrok többségében Zala György munkái), Szépművészeti Múzeum (1900-1906), aztán  Lechner Ödön, –  aki azon fáradozott, hogy megteremtse a csak magyarokra jellemző építészeti formanyelvet, és akit ez a szecesszió legnagyobb nemzetközi mesterei  – Antonio Gaudi, Victor Horta – közé sorolta  – az Iparművészeti Múzeummal a Postakakarék-pénztár ,  a gyönyörű Zsolnay-díszítményekkel. Budapest szép.

Képeslap, Magyar Nemzeti Galéria

Egyszóval, volt mit fotóznia a meisseni Brück and Sohn ( 1793-2019-ig működtek) képeslapkészítő cégének, akik 1903 és 1912 között  mintegy ötszáz félét készítettek Budapestről ebből a műfajból. Portékájuk kelendő volt, mivel akkor már voltak (egy századdal korábban jóval kevesebben), akik írni tudtak, és olyanok is akik az írást el tudták olvasni, így a lépeslapok küldése egyre divatosabb,  egyre kedveltebb eseménnyé vált. A világ első nyílt levelezőlapját 1869. október 1-én a magyar és osztrák posta adta ki.

Csodálatos a kollekció, a kilencszer tizenhat centiméteres színezett képeken  az ismerős – mert még létező – és mára már elpusztult helyszínekkel. Ami még izgalmasabbá teszi a látványt, az az, hogy a Fortepán (szabad felhasználású közösségi fotóarchívum, melyet 2010-ben Szepessy Ákos és Tamási Miklós indított ötezer jórészt lomtalanításon talált fotóval, amely szám azóta több százezresre bővült) megtalálta a drezdai Deutsche Fotothek archívumában a képeslapok eredeti üvegnegatívjait.  Így azokról ehhez a kiállításhoz  nagyon jó minőségű nagyítást lehet készíteni, amelyen a részletek is nagyon jól megfigyelhetők. Itt a sok-sok képek méteres nagyságban nemcsak a cégtáblák olvashatók, hanem kivehetők az utcákon közlekedők öltözéke is. Villamosok, lovas kocsik, biciklizők, újságárusok és babakocsit tolók, Csupa élet, csupa mozgás, amely így, előttünk , egy megállított, száz év előtti pillanatban.

Képeslap, Magyar Nemzeti Galéria

A képeslapfotókat   Schoch Frigyes jómódú budapesti vállalkotó panoráma- és térhatású felvételei egészítik ki.  A térhatású fotókat az Universum Világpanoráma sztereonéző, kort idéző másolatában tekinthetjük meg. Egy nagy asztalon pedig a felvonultatott eszközönön beavatódhatunk a retusálás technikájába is.

A kiállítás utolsó részében a hologramképeken az ilyen volt és ilyen lett élményében  részesülhetünk. A Képekhez mindenütt szöveges magyarázatokat találunk, amelyeket Török András társkurátor , művelődéstörténész, a várost már több kötetben is ismertető szerző szövegezett.

Budapest  – ezen a néven 150 éves  –  ismerős és ismeretlen arca a száz év előtti képeslapokon ,  színezetten, retusálva és kinagyított fekete-fehér fotókon. Izgalmas időutazás, amely a szeretett várost még közelebb hozza a szívünkhöz. Más már az utcakő, kevesebb a fa és több a beton, de mégis, életünk itt zajlik, ez a város a környezete.

Kurátor Virágvölgyi István és Török András

Budapest, Első aranykor – sztereoképek és képeslapfotók a Fortepan és a Deutsche Fotothek gyűjteményéből. Magyar Nemzeti Galéria. megtekinthető: február 18-ig

Józsa Ágnes

CÍMKÉK: