Bátorság, bárgyúság és politika Hollywood nagy estéjén

|

Oscar-beszámoló 2024

A 96. Oscar-díjátadó gálán a szokásosnál több kiemelkedő alkotást jelölt az amerikai filmakadémia Oscar-díjra és bár idén is túlnyomó többségben hollywoodi filmek tették ki a jelöltek sorát, a nyertesek között mégis több nemzetközi elismerést is köszönthettünk egy újabb hagyományos, idejétmúlt – és hosszúra nyúlt – ceremónián.

Ahogy tavaly is, az amerikai filmakadémia ismét maradt komfortzónáján belül – mondhatni nem kockáztatott – és a mára veterán házigazdának számító Jimmy Kimmel vezetésével bonyolították le a nagyrészt kiszámíthatóan, és komolyabb meglepetések nélkül folyó eseményt.

Ahogy az este, úgy a fő nyertesek is a papírforma szerint alakultak. Az est nagy bajnoka kétségkívül Christopher Nolan Oppenheimer filmje 7 szoborral, köztük a legjobb filmnek, a legjobb rendezőnek és a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat hozhatta el.

A Szegény párák folytatta a sort 5 díjjal, köztük a legjobb női főszereplő, a legjobb jelmez és természetesen a legjobb produkciós design az est magyar díjazottjával.

A hagyomány szerint zenés-táncos betétekkel, gyakran kínos és egyhangú beszédekkel és a házigazda bárgyú átvezetőivel tarkított esemény azért kiemelkedő pillanatokban sem szenvedett hiányt.

Ide sorolható többek között a Barbie Oscar-pillanatai: bár a film 8 jelölésből mindössze egyetlen szobrot vitt haza, két ikonikus jelenet is kapcsolható hozzá. Az egyik a 22 éves Billie Eilish és bátyja, Finneas O’Connell második aranyszobra – a 2021-es James Bond betétdal után – a legjobb eredeti zeneszámért. A másik esemény is zenei-jellegű, mégpedig a műsort elrabló Ryan Gosling fellépése az I’m Just Ken című darabbal, Slash gitárszólójának vendégszereplésével.

Barbie

A szórakoztató pillanatok mellett nem hiányoztak a filmgyárat, és annak rendszerét kritizáló megmozdulások és megszólalások sem, ezek közül az egyik legemlékezetesebb egy váratlan Oscar-díj az elsőfilmes Cord Jeffersonnak az American Fiction című filmért a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriájában. A rendező beszédében azokra az alkotókra hívta fel a figyelmet, akik nem kapnak esélyt az álomgyárban, és arra biztatta a producereket, hogy százmillió dolláros blockbusterek helyett inkább támogassanak tíz darab tízmilliós vagy ötven darab kétmillió dolláros produkciót, hogy az új generáció Scorseséje és Greta Gerwigje is megismertethesse magát.

Politikai megszólalásokban sem szűkölködött a műsor. Többek között a legjobb dokumentumfilmért járó szobrot átvevő 20 Days in Mariupol rendezője jegyezte meg, hogy jobban örült volna, ha filmjének nem lett volna oka megszületni. Jonathan Glazer, az Érdekvédelmi terület rendezője pedig a Gázában jelenleg is folyó eseményeket ítélte el súlyosan forró átvevőbeszédében.

Az est másik nagy meglepetés-nyertese a legjobb vizuális effekt kategóriából került ki: olyan hollywoodi megaprodukciók között, mint a Napóleon, a Galaxis őrzői vagy a Mission Impossible, végül a Godzilla Minus One stábja vehette át a szobrot – nem mástól, mint Arnold Schwarzeneggertől és Danny Devitotól – egy eredeti, japán Godzilla film, ami a tavalyi év egyik legváratlanabb sikerfilmje lett.

Godzilla Minus One

Ha már technikai díjak, itt érdemes megemlíteni az est magyar Oscar-győzelmét, ami az itthon forgatott Szegény párák film berendezője, Mihalek Zsuzsa érdeme, a legjobb produkciós design kategóriában. A díjat nem vette át személyesen, a film díszlettervezői, James Price és Shona Heath azonban beszédükben megemlítették „Zsuzsit”.

Yorgos Lanthimos filmje az utolsó előtti díjat, a legjobb női főszereplőnek járó szobrot is elhozhatta, Emma Stone személyében, bár győzelme némileg csalódást jelentett, a díj legfőbb várományosa ugyanis az elsőfilmes, Lily Gladstone volt, Scorsese Megfojtott virágok filmjének főszereplője. A film mellesleg tízből egyetlen díjat sem vihetett haza végül.

Emma Stone – Szegény párák

Az est zárásaként egy dinamikus és az időt nem vesztegető Al Pacino sietett ki a színpadra, hogy a tíz jelölt felolvasása nélkül borítékot bontson és bejelentse a hetedik és legnagyobb Oscar-győzelmet Christopher Nolan Oppenheimer filmjének.

Egy a szokásosnál gördülékenyebben és politizáltabban folyó est végén a Barbie zenekarra hangszerelt főcímdalára vonulhatott ki a teremből a nagyérdemű.

A nyertesek listája a Magyar filmadatbázison

CÍMKÉK: