Puderettek a létbüfében

|

Nagy Miklós és Parti Nagy Lajos kiállítása a B32 Galériában

A Budapest FotóFesztivál Martin Parr strandolós, napfényes, mosolyogtató, tengerpartos képeivel nyitott, és most a Bartók 32 Galériában egy egészen  más világ fogad.

A szerző felvételei

Dr. Nagy Miklós szülész-nőgyógyász fotóművész nem az életörömöt és az idillt örökíti meg. A tavasz is a telet idézi képein, a hajnali fagyos párát, a novemberi ködöt. Vagy mégsem? Ezek a képek nem olyanok, amelyek valamilyen látványt rögzítenek, a csupasz ágakat, a sötétségbe vesző üres utat, a határtalan mezőt, amelyen még egy fűszál sem nőhet. Nem. Ezek nem a külvilág képei, hanem olyanok, amelyeket a fájdalmas és elhagyott lélek érez. Szűts Miklós festői világát juttatják eszembe, és a fotós bevallottan is a festő világának hatása alatt áll. A fekete-fehér fotókon időnként fénypászmák láthatók, ahogy a festő képein a szürkék, a drámai hatás fokozásaként időnként megbolondítva kis kékkel kis sárgával. Nagyon sötét, fájdalmas, reményvesztett világ ez, amely mégis gyönyörű. A szépség csodája, ahogy egy faág ábrákat rajzol a világos égre, ahogy a köd formákká gomolyul.

Parti Nagy Lajos Létbüfé, Öszológiai gyakorlatok (Magvető, 2017) című művében gyönyörű verseket olvashatunk az elmúlásról, a félelemtől, arról, hogy meghalunk, s majd körülvesz bennünket a sötétség.  Parti Nagy nem először vállal szimbiózist látványvilággal. Volt közös kötete Banga Ferenccel (bár ez tekercskönyv volt), s Tettamanti Bélával is.  A Létbüfé érzés- és gondolatvilága összesimul a fotós képi világával.

Dr. Nagy Miklós így fogalmazott: „Parti Nagy Lajos (PNL) Ibusár című színpadi művének azt a műfaji meghatározást adta, hogy ‘huszerett’, mert egy huszárbábu körül forog a cselekménye. A közös kiállításunk egyik alapja PNL Létbüfé című könyvének szövegei (versek). Másik alapja az én fotóim, melyekre lakkfilc tollal a létbüfés versekből írt rá személyesen. Mivel a fotók nagy része púdersárga színben ‘pompázik’, ez a cím magyarázza a csavart, amit közösen kitaláltunk. A létrejött műveket azért tartom a pályafutásom egyik csúcspontjának, mert a Létbüfé életszemlélete, a tudatalattink játékossága melletti szomorúság, mélabúba mártott boldogsága, az ettől el nem választható majdnem depresszió, kettőnk rokon lelkivilágát látványosan mutatja fel a többi ember számára. Mintha csak azért fotóztam volna eddig életemben, hogy egyszer vele (PNL) összetalálkozva robbanjon elő ez a különleges, egyedi és egyszeri világ”.

A kiállítást a B32 Galériában Presser Gábor nyitotta meg, közreműködött: Rohmann Ditta.

Megtekinthető: 2022. május 6-ig
A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2022. hivatalos programjának része
Támogató: Újbuda Önkormányzata, Nemzeti Kulturális Alap

CÍMKÉK: