Sajtófotó 2016

|

34. Magyar Sajtófotó kiállítás / Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

 A magyar fotográfia sikertörténete napjainkban is folytatódik.

FAZEKAS-ISTVÁN©-„Arccal-a-fény-felé”-Szeged-2015-1024x714 (3)

Fazekas István © „Arccal a fény felé”   Szeged, 2015

A elmúlt évszázad első évtizedei óta (csak egy-két név: Moholy-Nagy László, André Kertész, majd Robert Capa), azt már számtalan hazai és külföldi kiállítás is bizonyította, hogy a magyar fotográfia a világ élvonalába tartozik. A klasszikus mesterek utódai a fotográfia különböző ágazataiban nemzetközi megmérettetésben is bizonyítottan, remekeket alkotnak. Még valamiben különlegesek. Nincs olyan szakma, amely önbecsülésből ennyi év óta sikerrel mutatja meg magát.

Az első sajtófotó pályázatot 1980-ban hirdették (kezdeményezője Szalay Zoltán fotográfus), 1983-tól pedig a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik leglátogatottabb eseménye lett. Eleinte a BNV-területén, majd a Budapesti Kongresszusi központban, a Néprajzi majd a Nemzeti Múzeumban, idén pedig – immáron 34. alkalommal – a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ adott otthon a kiállításnak.

A Magyar Újságírók Országos Szövetsége Fotóriporterek Szakosztálya pályázatára kétszáznegyven fotográfus 2434 pályaművel pályázott. A zsűri – elnöke Petr Josek fotóriporter, a Czeh Press Photo nemzetközi zsűrijének elnöke –, Jocelyn Bain Hogg, Szergej Maximin, Sopronyi Gyula fotóriporterek és Szarka Klára fotótörténész – összesen 7029 képet tekintett meg. A pályázati anyagokból Szigeti Tamás fotográfus, kurátor, háromszáz képet válogatott a bemutatóra.

DériMiklós_Bársony Katalin, a Romédia Alapítvány igazgatója

Déri Miklós: Bársony Katalin, a Romédia Alapítvány igazgatója

Mit jelent ez a pályázat és ez a nagy szakmai bemutató? A képek zsűrizése a lehető legtárgyilagosabb és legtisztességesebb. A három külföldi bíráló nem ismeri a nevezőket és a korábbi anyagaikat. A kisebbségben levő magyar társaikkal közösen döntenek, hogy melyik képet miért tartják érdekesnek. Az is egyedi ebben, hogy a bírálatok nyilvánosak, nemcsak a beküldők hallgathatják a véleményeket, hanem az érdeklődők is. Ilyen talán nincs is másutt a világon. Megismerhetik, hogy egy-egy munka miért sikeresebb a megmérettetésben a másiknál.  Az is izgalmas, hogy nagyon sok fiatal küld pályázati kollekciót. Sok-sok tehetséges fotós él közöttünk, de egyre kevesebb a felület – szűkül a lapkiadás –, ahol megmutathatják ezt. A fotoriporterek szakosztálya nekik így segít. A kiállításon sokan – szerkesztők, kiadók – megismerhetik a fiatal alkotókat.  Több fotós ennek alapján kap megbízásokat, munkalehetőséget. Minden évben több fiatal jut így nyilvánossághoz.

A 34. Magyar Sajtófotó Kiállításon két középgenerációs fotós nyerte a nagydíjakat. A MUOSZ Nagydíj Fazekas Istváné lett: Tranzitország című gyönyörű képéért. Az André Kertész Nagydíjat Déri Miklós kapta: A roma test politikája – Nincs ártatlan képsorozatáért. Nagyon érdekes és elgondolkodtató a téma. Déri Miklós roma közéleti személyiségeket öltöztetett fel tradicionális öltözékben és megmutatta őket divatos ruhákban is.

Idén is osztottak különdíjakat. Escher Károly-díjat a legjobb hírképért Illés Tibor (MTI/MTVA) a Tiszteletadás című képért kapta, amelyen az ország hivatalosan első emberét és feleségét láthatjuk Göncz Árpád temetésén.  Kollekciójáért a legjobbnak járó Munkácsi Márton-díjat Móricz-Sabján Simon kapta.  Az újságíró fotós szakma arra is ügyel, hogy a reflektorfénytől távolabb levők munkássága is érvényre juthasson. Minden évben azért kioszt a megyékben dolgozó fotóriporterek közül a legjobb teljesítményt nyújtónak díjat. Idén ez Komka Péteré volt.

Reviczky Zsolt- Menekültválság (egyedi)-3.díj

Reviczky Zsolt: Menekültválság

A hagyományos témák – hír, esemény, képriport, emberábrázolás, művészet, sport, természet és tudomány, dokumentarista (társadalomábrázolás) fotográfia – mellett, idén külön kategóriába sorolták a menekültválság egyedi- és sorozatképeit. Nagyszerű fotográfusok kísérték a menekültek útját Görögországtól a különböző helyszínekig (Keleti pályaudvar és környéke), s a menekültszállásokra. Amíg lehetett, nagyon izgalmas felvételek születtek.

Sportsorozat  kategóriában Veres Viktor lett első „A börzsönyi El Classico”-val, a Márianosztra-Litkés mérkőzés képeivel. Természet és tudomány kategóriában Máté Bence lett (nem először) nyertes az Árulkodó szagok című felvételével. Itt a sorozat kategóriában Hajdú D. András dr. Hardi Richárd Afrikában dolgozó szemorvos munkájáról készült felvételeivel lett az első. Társadalomábrázolás egyedi kategóriában Pályi Zsófi lett az első Vén Guszti roma énekesről készült képével. Ebben a kategóriában második díjas lett Teknős Miklós Használt gyógyfürdő című képével, amely a Gellért fürdőből leeresztett használt gyógyvizében fürdőző hajléktalanokat láttatott a Duna-parton, háttérben a kivilágított Szabadság híd lélekemelő látványával. (Briliáns.)

A Menekültválság egyedi képei közül első lett Kurucz Árpád Ima című képével, sorozat kategóriában Balogh Zoltán tűnt ki a Keleti pályaudvar előtt vonatra várakozó menekültekről készült felvételével. Ebből a kategóriából választódott ki a 30 év alatt legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporter, aki Bánhegyesi Antal lett.

A Capa Központ (Ernst Lajos is kiállításra szánta a helyiségeket) tereiben tematikák szerint csoportosították a képeket. Így látványában összemérhető az összemérhetetlen. Mindegy, hogy ki hányadik. Szerencsére, nagyok sok a díjazottakon kívül is a remek felvétel. Egy kiállítás az egyszeri bemutató. De a rendező – a MUOSZ –, kivételes felelősségvállalását bizonyítva, minden évben katalógust is nyomtat a beküldött képekből. A szerkesztői igény (Bánkuti Andrást dicséri), az utókor számára is megörökíti nemcsak a díjazottakat, hanem a sok műfajú szakma legjobbjait. Az Év fotói – most az Év fotói 2015, vaskos, 264 oldalas kötet –, névmutatókkal, életrajzokkal és a művek rövid ismertetésével a szakma legjobbjait gyűjti egybe. Felmutatva teljesítményüket, országnak, világnak – pályázaton és kiállításon is túlmutatóan. A kiállítás zárása után az ország több helyszínén is láthatja majd ezeket a képeket a közönség.

Knap Zoltán- Hír-, eseményfotó (egyedi) 2.díj

Knap Zoltán: Hír-, eseményfotó

A sajtófotó-fotópályázatnak, amelyre minden évben magyar nyelvterületről küldhetnek képeket, egyre jobb a híre és egyre nagyobb a nemzetközi presztízse. Egyre nagyobb az igény rá, hogy erre külföldről is pályázhassanak. Ez a megmérettetési rendszer – a pályázati szisztéma kidolgozása és évtizedekig történő fenntartása Szalay Zoltán Pulitzer-díjas fotóművészt dicséri – a térségben messze a legkiemelkedőbb.

A Capa Központ immár harmadik alkalommal ad otthont a Magyar Sajtófotó kiállításnak, a hazai sajtófotós szakma legnagyobb és legizgalmasabb seregszemléjének.

A kiállítás május 14-ig tekinthető meg.

CÍMKÉK: