Ópiumkeringő / Pesti Magyar Színház
Mikor hamvad el az a bizonyos cigarettavég, azaz miért jut eszembe Mezei András költő egykori publicisztikájának címe?
Miért van az, hogy Karády Katalin dalait olyan sokan éneklik újra?
Miért csak olyan előadók tudják hitelesen átélni és nekünk megmutatni ezeknek a réges-régi nótáknak az eredeti hangulatát, akik némileg pöttyös múlttal állnak oda a mikrofon elé?
Mikor belépek a Pesti Magyar Színház premierjének nézőterére, miért jut eszembe Jurij Ljubimov egykori Erkel színházi Don Givannijának meglehetősen botrányos esete?
Ha már a Karádyt játszó színésznőt kísérő zenekar a színpadon ül, miért kellett őket a leengedett vasfüggöny előtti szűkös térbe bezsúfolni?
Miért van szükség 17 (!) muzsikusra (plusz egy karmesterre), amikor ezt a zenei feladatot nagyjából öt dzsessz-zenész is el tudta volna látni?
Miért nem volt jó a dalok korabeli, eredeti hangszerelése?
Miért kell az amúgy igencsak erős egyéniségű színésznőt kb. két négyzetméteres játékfelületre kényszeríteni?
Miért jó az előadót 2019-ben a nagyjából ötven-hatvan évvel korábban uralkodó leszúrt lábú játékmódra kényszeríteni?
Ha Karády rossz színésznő volt, miért akarják őt annyian utánozni?
Miért nem bízik a rendező választott színésznője színpadi erejében, miért kell még egy feje fölötti kivetítőben a megizzasztott főszereplő fekete-fehér premier plánjában gyönyörködnünk?
Apropó, el tudják képzelni kedves Karády-rajongók kedvencüket mikroporttal énekelni?
Miért választ az író rendező a darabjához csöppet sem illő címet?
Miért nem keresett egy írót a színház az életrajzi játék megírására?
Ha már egy színész-rendező írta a szövegkönyvet, miért nem kapott valódi segítséget egy olyan dramaturgtól, aki komolyan veszi a munkáját?
Ha már a darab szerzője jószerivel fittyet hányt az eredeti Karády-életút meghatározó tényeire, miért nem álmodott eredetibb játékot KK alakja köré?
Mennyire zavaró egy színpadon dolgozó tehetségnek, ha azt látja, előadás közben többen elhagyják a nézőteret?
Miért érzem azt, hogy az egy és háromnegyed órás szünet nélküli színpadi játék közben a széksorok összébb mennek, egyre jobban satuba szorítanak?
Ismerik még a honi színházi életben azt az íratlan szabályt, hogy a néző ülőképessége nagyjából háromnegyed órát bír ki?
Miért nevezik „Doktor úrnak” a darabban Karády szerelmét, Ujszászy tábornokot, egy Csákányi László által énekelt 1957 körüli rádiósláger („Doktor úr, a maga szíve sose fáj”) nyomán?
Miért van legalább háromszor vége a darabnak?
Ha ennyi kérdésem van, miért megyek színházba, miért nem lemezen, CD-n, kazettán hallgatom a számokat?
Miért-miért?
Mert a néző mindig jobbat vár, mint amit kap.
Ópiumkeringő – a Pesti Magyar Színház bemutatója. Írta és rendezte: Lengyel Ferenc. Karády szerepében: Pataki Szilvia. Hangszerelte és az összekötő zenét írta: Subicz Gábor. Vezényel: Fekete-Kovács Kornél. Közreműködik: a Modern Art Orchestra.