Beszélgetés Király Attilával
A Jászai Mari Színház idei harmadik bemutatója a Hóhérok. A kortárs világszínház egyik legnagyobb írója, Martin McDonagh Hóhérok című színdarabjának egyik vonzereje, hogy akár egy szituáción belül is képes elgondolkodtatni és megnevettetni.
Az egymástól messzebb eső esztétikai jellegzetességeket a tatabányaiak Szikszai Rémusz rendezésében, Morcsányi Géza fordításában mutatják meg egy szórakoztató előadásban. Az egykori főhóhér, Harry Wade nem menekülhet a múlt árnyaitól és bűneitől. Az előadásban többek között Danis Lídiát, Bartos Ágit, Mikola Gergőt és Kardos Róbertet láthatjuk. A főszerepet alakító Király Attilával szót ejtettünk a Hóhérokon kívül a Nemzeti Színházban nemrégiben történt balesetről és a színházi kritikusokról is.
Igényelt külön felkészülést a főhóhér szerepe?
Igen, és nemcsak nekem, hiszen nálunk a Hóhérok szereplői egy kitalált magyar nyelvjárásban beszélnek. A cselekmény szerint 1965-ben egy londoni fiatalember dúlja fel egy észak-angliai kisváros jól megszokott nyugalmát. Teszi ezt azzal is, hogy más nyelvet használ, mint ahogyan az arrafelé megszokott. Míg a magyar a nyelvjárásból általában paródia lesz, addig itt a nyelvi környezet inkább távolságot teremt ember és ember között. Már Morcsányi Géza ötletes műfordítása is rájátszik erre, de Szikszai Rémusz rendező szövegbéli igazításai tovább növelik a nyelvi szakadékok okozta drámaiságot. Izgalmas volt végig kísérni a szöveg alakulását, majd elsajátítani a sajátos ritmusát.
Az elmúlt évadban Szikszai Rémusz rendezte Tatabányán a Jógyerekek képeskönyve című előadást. Most a Hóhérok szintén fekete humor eszközével tapint rá érzékeny pontokra. Összehasonlítható a két előadás?
Nem igazán, hatalmasak a különbségek. Annyi az azonosság, hogy mindkétszer apát játszom. Az előbbi zenés darab, míg az utóbbi prózai. A Jógyerekek képeskönyve előadásában, ahogy mondani szoktuk, Apusunk kétdimenziós szerep, amelyből szerettünk volna komplexebbet csinálni a rendezővel. A Hóhérokban Harry Wade összetettebb és mélyebb személyiség. A fekete humor valóban jellemzi mindkét előadást, amelynek segítségével olyan társadalmi és magánéleti témákról lehet beszélni, amelyekről jobb szeretünk hallgatni. Gondolok itt például a halálbüntetésre, vagy a régmúltban elkövetett bűnökre.
Martin McDonagh filmrendező is. Szereti a filmjeit?
Igen, a fanyarkás, keserű skandináv humor közel áll hozzám. Jól emlékszem mennyire bizalmatlan voltam a szerző egyik filmjével, amelynek eredeti címe In Bruges. Magyarországon az Erőszakik címet kapta a film. Úgy gondoltam akkoriban, hogy ilyen címmel csakis gagyi készülhet. Aztán amikor láttam az egyik kedvencem lett. Martin McDonagh újabb alkotásai közül A sziget szellemei tetszett különösen.
A Nem félünk a farkastól drámaisága, és a Farsang vígjátéki vonulata után a Hóhérok egy újabb színpadi stílus az évadban. Mennyire igényli a tatabányai közönség a változatosságot?
A színésznek lényeges a stílusbéli változatosság, mert különben óhatatlanul is ismételni kezdi önmagát. Egyébként Szikszai Rémusz az a típusú rendező, akinél nem lehet bejárni kétszer ugyanazt az utat. Addig motiválja, piszkálja a színészt, amíg az legalábbis részleteiben vagy teljesen, de új színpadi arcát nem mutatja. Nagyon remélem, hogy a publikum is élvezi a repertoárunk kínálta változatosságot.
Nagy port vert fel a színházi közvéleményben a Nemzeti Színházban nemrégen Szász Júliával és Horváth Lajos Ottóval történt baleset. Király Attila volt már hasonló veszélyben színpadon?
Hogyne, nem is egyszer. Amikor majd három évtizede szegény Cserna Antal lezuhant a Vígszínház Padlás előadásán, és éppen mellettem landolt. Hasonlóan megrázott, amikor Várnagy Zoltán előadás közben rosszul lett, és nem sokkal utána elhunyt. Természetesen nem tudom, hogy pontosan mi történt most a Nemzeti Színházban. A színház mindig is veszélyes üzem volt, és az is marad. Annyi azonban biztos, hogy a veszélymentességet elsősorban pénzzel és odafigyeléssel lehet megteremteni. Erőskezű vezetőre van szükség, aki a megfelelő szakembert bevonva dolgozik. Nem akarok poénokat lelőni, de a Hóhérokban Mikola Gergővel történnek hajmeresztő dolgok. Azonban ez csak a látszat, mert valójában teljesen veszélytelen a szituáció. Remélhetőleg a publikum izgulni fog érte és élvezi majd az akciót.
Idén szeptemberben a Jászai Mari Színház adott szórakoztatóan frappáns műsort a Színházi Kritikusok Céhének díjátadóján. Több kategóriában esélyes volt a tatabányai társulat, ám végül egy jelölést sem sikerült díjra váltani. Mennyire fontos a társulatnak a kritika, illetve mennyit számít személy szerint Önnek?
Nehéz kérdés. Ha jól sejtem körülbelül 40 tagot számlál a Színházi Kritikusok Céhe. A tagok, tisztelet persze a kivételnek, főleg a Katona, az Örkény és a Radnóti előadásait nézik. Esetleg még a Pintér Béla Társulat produkcióit is ide sorolhatjuk. Körülbelül öten lehetnek, akik rendszeresen járnak Tatabányára. Így azért nehéz felvennünk a versenyt az előbbiekkel. Ez fájdalmas nekünk, mert hitünk szerint minden évben van 1-2 produkciónk, amely az eddigieknél nagyobb figyelmet érdemel(ne) a szakma részéről.