Hegedűvirtuóz a Margitszigeten

|

Interjú Nicola Benedettivel

Kimagasló tehetség, alig múlt 30 éves és világhírű – e jelzőket hallva bizonyára sokaknak nem egyből Nicola Benedetti hegedűművész jut az eszükbe, holott a virtuóz hölgy generációjának egyik legkeresettebb hegedűszólistája nyolc saját albummal és rengeteg elismeréssel a tarsolyában. A fiatal tehetség a Budapesti Nyári Fesztivál sztárfellépőjeként a San Franciscó-i Szimfonikus Ifjúsági Zenekar kíséretében ad koncertet a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon 2019. július 4-én. A vele készült interjúból az is kiderül, hogy járt már Magyarországon, dolgozott Fischer Ivánnal és ismeri a magyar zenei képzést is.

Mondana pár szót a hangszeréről? Bemutatná nekünk?

Nicola Benedetti: Egy gyönyörű Gabriel Stradivarius (1717) hegedűn játszom, amit egy híres műgyűjtő, Jonathan Moulds bocsátott a rendelkezésemre. 4 éves korom óta hegedülök. A nővérem, aki 4 évvel idősebb nálam, hegedülni akart. Mivel abban az időben mindenben utánoztam őt, én is elkezdtem hegedülni. Így kerültem kapcsolatba a zenével, ami aztán beszippantott.

Járt már korábban Magyarországon, vagy most üdvözölhetjük először Budapesten?

Korábban már jártam itt és tudom, furcsán hangzik, de akkor csak próbálni jöttem, nem volt fellépésem. Izgatottan várom, milyen lesz a visszatérés. A margitszigeti koncertünkön a zeneirodalom egyik legnépszerűbb és legnehezebb darabjával, Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyével érkezünk. A műsorban felcsendülnek még Detlev Glanert kortárs német operaszerző Első amerikai prelűdjének dallamai, valamint Mahler Első szimfóniája is.

Dolgozott korábban magyar zenészekkel, esetleg valamelyik workshopján tanított valakit közülük?

Igen, dolgoztam már Fischer Ivánnal és a nyár végén ismét együtt zenélünk majd. Max Bruck hegedűversenyével lépünk fel a Hollywood Bowl-ban, majd az év második felében Jean Sibelius hegedűversenyével koncertezünk.  Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar azt a zenei látásmódot képviseli, aminek nagy tisztelője vagyok és én magam is ezt képviselem. Nagyon várom az újabb közös munkát.

Nicola Bendetti         Fotó: Andy Gotts

Önt nagyon érdekli a zenei oktatás, rengeteg energiát fordít arra, hogy a fiatalokkal megszerettesse a komolyzenét. Tud valamit a magyar zenei oktatásról?

Igen, szívügyem a zenei oktatás. Éppen ezért munkám során tanulmányoztam többek között a magyar zenei oktatást is.  Engem nagyon inspirál a zene szerepe a nevelésben. Rengeteg olyan élményben volt részem, amely azt bizonyította, hogy a zene igenis része a holisztikus oktatásnak. Az éneklés, a ritmus és a többszólamúság fejleszti az agyat és a személyiséget. Rengeteg helyen jártam életem során, lehetőségem volt különböző zenei oktatási módszereket megismerni, tanulmányozni, és sok jó megközelítést beépítettem a saját oktatói munkámba. Nem titok, a magyar rendszerből is sok mindent átvettem. Igyekszem a legjobbat adni a tanítványaimnak.

Nagyon határozott elképzelése van a zenei oktatásról. Úgy véli, nem elég a komolyzenei oktatás az iskolákban? Nem csak az Egyesült Királyságban, hanem bárhol máshol a világon?

Nálunk sajnos eléggé elhanyagolt a zenei oktatás. Valahogy nem találják a helyét a képzésben és nem is nagyon értik, mit kellene vele kezdeni, hogyan kellene ezt tanítani. Félreértés ne essék, én nem azt mondom, hogy minden gyerek játsszon valamilyen hangszeren vagy szeresse a komolyzenét. De abban tudunk rájuk hatni, hogy milyen legyen a kapcsolatuk a zenével, hogy legalább ismerjék, szeressék és értsék azt. Mert ez az a folyamat, ami nagyban hat az intelligenciára és a kreativitásra is, ami bizony jól jön az élet más területein is.

Nicola Bendetti         Fotó: Andy Gotts

Miért fontos önnek ennyire a zenei oktatás?

Mélyen hiszek abban, hogy minden gyereknek joga van megismerni a zene csodálatos világát. Nemegyszer megtapasztaltam már, hogy milyen fantasztikus hatással van rájuk a zene. Ráadásul, ha jól tanítják, egy csomó olyan készség is fejleszthető vele, aminek hasznát veszik életük során: nő az önbizalom, javul a kommunikációs készség, lehet gyakorolni a csapatmunkát. Minden erőmmel azon vagyok, hogy segítsem a zenei oktatást.

Hogy tudja inspirálni a fiatalokat arra, hogy komoly zenét hallgassanak? Mi a titok? Már ha van titok…

Minden fiatal kíváncsi, egyszerűen fel kell kelteni a kíváncsiságukat. A múlt évben több, mint 2000 diákkal dolgoztam együtt a teljesen kezdőtől a haladókig, és kivétel nélkül mindegyikük elkötelezett volt és nyitott. Ha valamit jól tanítanak nekik, akkor odafigyelnek, kinyílnak és észrevétlenül megindul a közös munka.

Nicola Bendetti         Fotó: Andy Gotts

Az a hír járja, hogy állandóan gyakorol. Van ideje kikapcsolódni? Egyáltalán, van olyan időszak az életében, amikor nem gyakorol vagy éppen a következő fellépés miatt aggódik?

Hogy mennyit gyakorolok, az változó. Függ attól is, hogy éppen milyen darabot kell megtanulnom. Van, hogy egész nap le se teszem a kezemből a hegedűt, de olyan is van, hogy elég pár óra gyakorlás. Amikor fellépésem van, aznap két óránál többet ritkán gyakorolok, és abban már a próba is benne van. Maximálisan kikapcsol, amikor otthon vagyok. Főzök, vagy rég nem látott barátokkal találkozom.

A budapesti koncertje után lesz ideje egy kis városnézésre?

Imádom felfedezni azokat a helyeket, ahol fellépek, éppen ezért, amikor csak lehet és belefér, körbenézek. Ez azért nagyban függ attól is, hogy mennyi ideig vagyok az adott helyen. De bízom benne, hogy a koncert után lesz időm egy kis csavargásra.

CÍMKÉK: