Tena Štivičić: 3tél / Radnóti Miklós Színház
Nem más ez, mint a modernitásba fúló európaiság csehovi nosztalgiákkal átszőtt tragikus miliője, amely igyekszik felfedezni a létezés szépségeit. Így vagy úgy élhetővé tenni három, történelem dúlta tél rideg elviselhetetlenségét.
(valamiféle bevezető) A nemi szerepek leosztása – egzotikus kivételektől eltekintve – alig változott az emberi kultúrtörténetben. A férfi alfa, a család egzisztenciájának sikeres fenntartója. A gond abból adódik, ha a rá osztott szerepet – mintaként szolgáló – hatalmi ambíciókkal túlozza el. Ezt a rendszert próbálták harsányan kikezdeni a múlt század második felének mozgalmai, a harmadik évezred pedig – bizonyos területeken – áttörő változásokat hozott. Ilyen a művészet, amely egyre erőteljesebben igyekszik női szemmel átfogalmazni a világot. Ez nyilván sok mindent jelent – tematikus váltást, felülírt erkölcsi rendszert, az ellentmondások feloldásának örök kényszerében rejlő női habitust például. Ami még izgalmas, hogy ezek többnyire nem amolyan forradalmi, tesztoszteronos, férfias változások. Inkább a tűzhely – megteremtett – melege mellett zajló esti eszmecserék, amelyek azután nem szállnak el nyomtalanul. Minden résztvevőben nyomot hagynak…
(A regény, amely a kortárs Tena Štivičić élete) Közép-európai álmainkban a Horvátországban született szépséges Tena Štivičić a szülőhelyéről tör be Európa színpadjaira, ám ő – miután a zágrábi Színművészeti Akadémián befejezi tanulmányait – tipikus folytatásként Londonba költözik. A Goldsmiths College-ban szerez diplomát, közben összejön Douglas Henshallel, a nagy elismerésnek örvendő európai sorozat, a Shetland vonzó sztárjával. 3tél című darabját 2014-ben a londoni Nemzeti Színházban mutatják be (angol nyelvből fordította: Falcsik Mari, a horvát eredetivel egybevetette: Lantos László), a következő évben pedig elnyeri vele a tekintélyes Susan Smith Blackburn-díjat. Az újságok címlapjára kerül…
(a történet) A történet ettől még nagyon kelet/közép-európai. 1945, 1990, 2011. 3tél, 3 idősík, 3 generáció, 2 háború. A második és a balkáni őrjöngő előszele. Csupa tragédia, csupa felkavart múlt, az élőkben lakozó csupa elmosott, elfojtott rettenet. Plusz a napi rutin. Főzés, evés, unásig. A második világháború után a kiürített arisztokrata villa egyik – leválasztott – lakásába költözik egy család, és egymást követő generációkon át napjainkig ottmarad. Létezésüket át- és átszövik közel hat évtized épp aktuális jelenének politikai viharai, az emberi lét legocsmányabb abszurditása, az életükbe betörő háború.
Ám a család él. Létezik.
Életben tartja az ősanyaként funkcionáló dédanya szolgalelkűsége, a „villafoglaló” nagyanya konstruktív lázadó hajlama, az apa óvó-védő látszathatalma, a konyhaillatú anya rejtett képessége a dolgokon való felülemelkedésre, a két lány e századi sérülékenységbe burkolt már-már misztikus sérthetetlensége… Egy horvát família, amely a zajongó szomszédság keltette robbanásszerű hangoktól kísérve egyfajta balkáni/polgári, de inkább közép-európaian meghatározhatatlan létezésben tobzódik, miközben idegenből hazaérkező családtagjaik – a Maša nevű anya nővére és nagyobbik lánya, a németországi Dunja és a Londonban élő Alisa – elszántan keresik eltépett gyökereiket a készülő esküvő tépázta családi közegben.
Mindezt belengi egyfajta csehovi miliő.
A modernitásba fúló európaiság csehovi nosztalgiákkal átszőtt, tragikus miliője, amely a maga megbocsátó attitűdjével igyekszik felfedezni a létezés szépségeit. Alföldi Róbert rendezése átérzi Štivičić narrációjának mozgatórugóit. Minden hókuszpókusz nélkül, a szöveg pszichológiai realizmusát kutatva figyeli az emberi létforma – mindenkori tragikumot szűrt fénybe helyező – rejtett és látványos szépségeit. Hol egy lágy vonású arc, szelíd mozdulat, hol egy harsány szó mögött megbújó gyöngéd érzelem, hol a leplezetlen szókimondásba torkolló, ám fájdalmasságában is felemelő családi ünnep teszi így vagy úgy élhetővé három, történelem dúlta tél rideg elviselhetetlenségét.
(itt, hon) Štivičić élhető karaktereket teremt, a Radnóti társulata pedig a szemünk előtt kelti őket való életre. A család, melyet a közelmúlt háborús rettenete nem várt tragédiákba sodor, a mai békésebb időkben akár itt nálunk is hon lehetne. A figurák kimunkált összetettsége teszi őket ismerőssé. László Zsolt apafigurájának a férfiasság ősi sztereotípiáit mai elemekkel vegyítő, borzongatóan realisztikus alakja… A feleségét játszó Tóth Ildikó Mašájának zord szépségbe burkolózó otthonteremtő melege… a Bata Éva formálta idősebb lány mélyen átélt, lágyívű tragédiái, s a Sodró Eliza alakította kisebb, az evészavarokkal küzdő, nem sokra becsült Alisa, aki porig alázott öntudattal lesz a ki nem mondott traumákkal terhelt család enyhén szólva is ellentmondásos, modernkori hőse. Ezt a komplexitást hozza az összes figura, Kováts Adél múltból ittragadt, áttetsző Karolinájától a Dunját adó Pálfi Kata bántalmazottságból méltóságot merítő nőalakjáig.
A történet központi eleme az ebédlőasztal. Nagy család üli körül, reggel, este. Mi ez, ha nem valamifajta idill. Sok évtizedes titkok, elfojtott szorongások kimondásának a terepe. A fölöttük élők keltette fülsiketítő, elviselhetetlen robajok közepette.