Szép Ernő: Patika / Örkény Színház
A laposladányi elit neverending ultipartijába már rögtön az elején olyan lendülettel csekkolunk bele, hogy az már önmagában is órákra elég.
– Mocskos ribanc.
– Mind az.
Az előadás kitölti az idejét. (Per pillanat 3 óra 40 perc táján mozog.) Leginkább akkor, amikor nem történik benne semmi. A laposladányi elit neverending ultipartijába már rögtön az elején olyan lendülettel csekkolunk bele, hogy az már önmagában is órákra elég. Azután szép lassan megtörik a varázs, és a Szép Ernő-i széplélek egyre inkább felülkerekedik a Mohácsi testvérek gyilkosan szókimondó faluhelyi naturalizmusán. (Az előadás záróképében jó érzékkel vissza is hozzák némi életfilozófiai többletjelentéssel gazdagítva a jelenetet. Véletlenül se felejtsük el, hol vagyunk…) Szép Ernő lírai hajlama a továbbiakban már nem ilyen elánnal tapad össze a mai Vérmagyarország képével, ahol vérkanokban horgad a vér a sápatag, legföljebb nyomokban lázadó hajlamú menyecskék láttán.
A nagyváros lélektelenségéből érkezett új patikussegéd, aki az idillinek vélt kisközségben keresi az igazit, a maga jelentéktelen álmaival némileg felülírja az alkotói szándékot.
A tollforgató, valamint a darabot rendező Mohácsi István és Mohácsi János újragondolta, átírta, kibővítette a Patika szövegét. Ezúttal nem a primer humor viszi előre a történetet – az most mórikálja magát, rejtőzködőbb, szégyenlősebb, a háttérből pufogtatja a bombáit – hanem a hímsoviniszta magyarhoni rögvalóság meg az ő fájdalmas, csontig hatoló, csak másodsorban röhejes mivolta. A kivagyiság és a feudalizmusba ragadt, mindenen eluralkodó zsigeri idiotizmus. S bár a Szép Ernő-i történet szerint a szép patikusné megszívatja az urát azzal a bizonyos el nem hált, egyéjszakás kilengéssel (lásd patikussegéd), de végül ő lesz a történet legnagyobb lúzere.
Taccsra teszi a korántsem szép reményű, nyomoronc pesti szalonfiú illékony (sosem volt) szerelme.
Mindenesetre úgy tűnik, hogy a Mohácsi testvérek ezúttal önmérsékletet gyakorolnak. Legalábbis ami a harsogó nevettetést illeti. Legendás humoruk megmarad ugyan, de ellenállhatatlanul röhejes mivolta a szöveghez igazítva illendőbb lett, vagy legalábbis visszafogottabb. (A fent idézett két mondatot is mintegy mellékesen morzsolják el a kártyázó férfiak, olyan halkan, hogy teljesen nem is lehetünk biztosak a tartalmában. Az előadás emblematikus dialógját mindenesetre kellő eleganciával kapjuk meg, mert ha valami, hát ez hozza leginkább közelebb korunkhoz a szöveget.) Ami pedig a mohácsis humorból beleillik, azt rendesen bele is teszik. Gondolok itt a muzsikus cigányt adó Némedi Árpád olyan jellegű megnyilvánulásaira, miszerint Ha nem lesz itt valami, visszamegyünk a Náthás Egérbe. Vagy Felhőfi-Kiss László levitézlett tanítójának helyi sajtót soroló monológjára. Úgy mint: Őszinte Horgász, Úrilányok szemüveg nélkül, Kárpátok Szivárványa…
Ezúttal Kovács Márton zenéje viszi leginkább tovább a Mohácsi-féle oeuvre rejtőzködő őszinteségét és végsőkig felszabadult humorát.
Mert akárhogy is, az a felszínre tör. Példának okáért a két főszereplő megformálásában. Két generáció, két férfitípus. A fiatal segéd, aki kórosan nincs tisztában a saját érzelmeivel, és a másik, a meglett korú patikus, aki – szomorú kimondani – égen-földön az egyetlen férfi. Miközben (legalábbis Laposladányon és vidékén) szorosan hozzá tartozik, hogy hát istenem, olykor eljár a keze. A patikussegéd Balogh Kálmán szerepében Novkov Máté olyan mértékben jelentéktelen, amilyen jelentéktelennek lennie kell a szerepe szerint. No name, nobody, aki gyakorlatilag nem éri el az adott közösség ingerküszöbét, miközben (oh, Szép Ernő!) elszántan kergeti a magunk közt szólva is ócska, közhelyes álmait. Másik pólusa a férfiérett, korpulens patikus, aki a szemünk előtt lesz olyanná amilyen.
Zsugázó, alkesz, önreflexió nélküli véglényből a társadalom tipikus alfahímje.
Znamenák István olyasmit visz véghez a szerepben, ami ritkán jön össze színpadon. Benne van minden, a kaposvári iskolától kezdve a nettó tehetségig, minden, ami csak eljuthat a színpadtól a nézőtérig. A feleségét adó Tenki Réka töredezettebb, felvonásról-felvonásra újrafogalmazódó szerepe tart egyedül vele. Az asszonyé, aki a reflektálatlan, önfeledt boldogtalanságtól eljut a jól fölfogott, reflektált boldogtalanságig.
És az bizony hosszú, rögös út…
Szép Ernő három felvonásos darabja, amelyet alkalomadtán három életkép laza füzérének is neveznek, kemény dió. A széplelkű Szépről lefejteni a széplelkűséget a hímsoviniszta vidéki Magyarország javára nem épp hálás feladat. Segít benne Zsigmond Emőke Katijának lágy ívű tragédiája, valamint egy-két lelkes karakterszerep (úgymint Kerekes Éva postamesternéje és Vajda Milán „bűrkabát” Pap Ferkéje), továbbá egy-két színháztörténeti pillanat. Ilyen különlegesség Róbert Gábor vendégművészként elővezetett jegyzője, aki az események alkoholdús forgatagában állva alszik el a színpadon.
Finoman jelezve, hogy a fák állva halnak meg…