A beavatás

|

Edward Albee: Nem félünk a farkastól / Jászai Mari Színház, Tatabánya

A befejezésben ketten, egymás kezét fogva háttal állnak a nézőtérnek, és halkan énekelnek. Lassan megfordulnak, majd lépnek egyet a jacuzzi vizébe, és most már hangosabban, de félve, remegve szól daluk. „Nem félünk a farkastól / Nem esz meg, csak megkóstol.” A házaspár átlépte a határt, amelynek túloldaláról a szokottnál nehezebb lesz visszatalálni a hétköznapok illúziótlan szürkeségébe.

A tatabányai Jászai Mari Színház produkciója ugyanezzel a dallal kezdődik. Martha és George egy átmulatott éjszaka után érkezik haza. Ha tudnák, hogy milyen éjszaka és hajnal előtt állnak, talán neki sem állnának Honey (Bartos Ági) és Nick (Csabai Csongor) kettősét fogadni e kései órán.

A Nem félünk a farkastól előadásának lényeges hatáseleme a díszlet. A reális környezetben a groteszk, a szürreális játékosság felé mutatnak bizonyos tárgyak. Nem szokványos vidéki házat ábrázol a Fekete Anna tervezte színpad. Speciális játéktér ez a házasfelek állandósult játszmáihoz, valamint a most következő beavatási szertartáshoz. Fekete színpada a vendéglátó házaspár egész házának illúzióját adja. A jobb oldalon hinta. Szemben velünk csendélet. A tér középpontjába a röviditalokkal és jéggel jócskán megpakolt vitrin bárszekrény és a bárpult kerül.

Fotó: Sipos Zoltán Crespo Rodrigo, Bakonyi Csilla, Bartos Ági, Csabai Csongor

Ám a nappali jellegzetességei mellett nyugtalanító tárgyakat is láthatunk. A veranda üvege mögött vérvörösek a virágok. A publikummal szembeni falon krétával húzott rovátkák jelzik a Martha és George között élethosszig tartó bajnokság aktuális állását. Szintén a falon vonat és hajó rajza látható. Ha durvul a játszma, a vesztét érző fél valamely grafikára helyezi tenyerét, így az adott jármű hangja elnyomja a domináns felet. Az előszínpad gyermekjátékokkal telepakolt hosszúkás homokozója előrejelzi, hogy a „gyerek” a játszmák egyik témája. A látvány a tetszetős külcsín mögött ötletesen hangsúlyozza a be nem teljesült vágyakat, valamint az elszalasztott lehetőséget a teljesebb életre.

A színészi alakítások hasonlóan aprólékosan kidolgozottak, mint a környezetük. A beavatók (Martha és George) vérrel és verejtékkel megszerzett tudásuk átadására készülnek. A beavatottak (Honey és Nick) kellő távolságból szemlélik őket, ameddig csak engedik nekik. Ám idővel kénytelenek lesznek mind jobban bevonódni a játékokba. A zárlatra a fiatalok megkínáltatnak a kellő tapasztalatokkal, csak rajtuk múlik, hogy mihez kezdenek vele. Mindenesetre a testi fájdalmaktól irtózó Honey bejelentése, hogy gyereket akar, a fiatal pár összetartozásának frissült erejét mutatja, és őszintének tűnik.

Bakonyi Csilla

Bakonyi Csilla ideális Martha, mert kell mazochizmus ahhoz, hogy szeretni lehessen, esetleg azonosuljon vele a néző. Ez utóbbi leginkább a zárlat felé tartva lehetséges. Az asszony rendkívül erős személyiség, de egy ponton látható lesz az érzékenysége, sőt a szerelme is. Általában győztesen kerül ki a férjével vívott összecsapásokból. Nagyon tudja gyapálni lelkileg és testileg a másikat. Martha a saját farkába harapó kígyó esete. Ahogy behódol a férfi az asszonynak, rögtön nem érdekli a hódítás. Ilyenkor azonnal új partner után néz, miközben gondosan vigyáz arra, hogy George valahol a közelében legyen. Szüntelenül közönség kell neki, de ez a speciális publikum kizárólag egy emberből, az élete párjából állhat. Martha vélhetően nem élné túl az elszakadást George-tól. A minden vulgaritása, erőszakossága ellenére nagyon nőies Bakonyi akkor a legizgalmasabb, amikor a férje távollétében annak karosszékére borulva vall szerelmet George-nak.

George esik és kel, feleségénél láthatóan rosszabbul bírja az italt. Crespo Rodrigo kezdetben nemcsak fizikálisan mutatja túl erőtlennek a férjet. Úgy ül velünk szemben a díványon, olyan megtörten és magányosan, akár a fogvacogtató fagyban a csupasz faágon gunnyasztó madár. Később jobban árnyalódik a látszólag örök vesztes, mégis nélkülözhetetlen férfi karaktere. George riposztjai Martha érzékeny részeit találják telibe. Puskával jön be, hogy aztán viccet csináljon a fenyegetésből. A fordulópont a színész játékában akkor jön el, amikor Martha elvonul, hogy lefeküdjön Nickkel. Az önmagát azokban a pillanatokban rendíthetetlennek mutató férfi kínjában megeszi az általa olvasott könyv egy kitépett lapját. Elkeseredetten dühös rágása árulkodik múlhatatlan szeretetéről és ragaszkodásáról. Innentől kezdve George fokozatosan és kíméletlenül átveszi az irányítást az események felett.

Bakonyi Csilla, Crespo Rodrigo

Guelmino Sándor Elbert János fordítását használó, jó ritmusú rendezése némileg új arcát mutatja a sokszor játszott darabnak. A karakterek drámai ütközései hitelesek, miközben nem drámázzák túl a szituációkat a színészek. Ez utóbbi nem mindig sikerül az Edward Albee szövegéből készült előadásokban. Most sikerült, és ez a tatabányai Nem félünk farkastól dicsérete. A generációváltásról szól a Jászai Mari Színház produkciója. A középkorúak illúzióik elszálltával végleg a sutba kerülnek. Az idősebbeknek köszönhetően megtisztult fiatalok előtt reményteljesebb jövő áll talán.

CÍMKÉK: