Felhőtlen nevetés a magasban

|

Marc Camoletti: Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban

Városmajori Szabadtéri Színpad – 2021. július 14.

 

Varga Lili

Kérjük, csatolják be az öveiket, hajtsák fel az üléstámlát és az önök előtt lévő tálcát! Nincs is már más dolguk, mint hátradőlve élvezni a több mint kétórás utazást. A közös repülést megzavaró turbulenciára nem, legfeljebb percenként felharsanó kacagásra érdemes készülni: irány a városmajori kifutópálya!

Vannak egyműves szerzők, de az sem egyedi eset, ha a drámaíró személyét nem, a művét viszont jól ismeri a fél, esetünkben az egész világ. A Boeing, Boeing – Leszállás Párizsban című komédiát jegyző Marc Camolettire mindkét állítás teljes mértékben igaz. Bár a svájci születésű francia szerző írt más darabokat is hosszú élete során, de egyértelműen az 1960-ban született, légies vígjátéka íródott be a színházi emlékezetbe.

És nem csak oda. A Guinness rekordok könyve nem elsősorban színházi témák kapcsán szokott szóba kerülni, márpedig a Boeing, Boeing ott szerepel az 1991-es kiadásban, mint a világszerte legtöbbet előadott francia nyelvű színdarab. Gondoljunk bele, hogy csak a vígjátékírók közül kiket utasított maga mögé szerzőnk Molière-től Feydeau-ig és tovább! Az 1962-es londoni ősbemutató komoly sikert ért el: egy szériában vagy kétezerszer ment a darab, Párizsban pedig közel húsz évig levehetetlen volt a repertoárról.

A Westendről hamarosan a Broadwayre, onnan meg a mozivászonra vezetett az egyértelmű sikertörténet. És persze nekünk, magyar színházbajáróknak sem idegen a klasszikus vígjátéki patronokat elképesztő hatékonysággal működtető komédia: a Városmajori Szabadtéri Színpadra most a 2020 őszén a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadán debütált, Bagó Bertalan rendezte változat érkezik majd, szigorúan menetrend szerint.

De vajon mi lehet a kivételes sikerszéria oka? Nincs ebben különösebb titok: Camoletti bravúrosan működteti a nagy, említett elődök jól bevált technikáit, mindezt ráadásul mai környezetbe helyezve, pikáns jelenetekkel fűszerezve. A középpontban a sikeres párizsi sztárépítész, Bernard nem éppen komplikációktól mentes szerelmi élete áll.

Sághy Tamás

Ahogy annak idején a matrózokat minden kikötőben másik kedves várta, itt három, egymás létezéséről mit sem sejtő légikisasszonnyal ismerkedünk meg, akik rendre megpihennek Bernard széles vállain. Természetesen minden a pontos időzítésen és a precíz szervezésen múlik: a bonyolult szisztémába elég, ha egyetlen porszem bekerül, és nincs az a házvezetőnő vagy ifjúkori barát, aki Bernard életét megóvhatná…

Bagó Bertalan rendező nem titkolja, hogy a mindannyiunk számára komoly megpróbáltatást jelentő év után olyan vígjátékkal akart előrukkolni, ami a nézőknek könnyed kikapcsolódást jelent. A fehérvári színház hat színésze ugyanakkor igazi kihívásként élte meg a munkát: ha valahol, itt valóban minden akciónak másodperc pontossággal kell megtörténnie. És ez így is lesz, ráadásul a tanulság is örök: a felhők fölött mindig süt a nap. /x/

CÍMKÉK: