Csehov: Ványa bácsi / Centrál Színház / Csehov Rádió
A Centrál Színház vállalkozása a Csehov Rádió. Az évadok az orosz szerző egy-egy darabját dolgozzák fel. A Ványa bácsi a rádiósorozat, a felolvasás és a hangjáték egyvelegeként is szórakoztató.
Arcokra írt sorsokat látunk premier plánban. Láthatatlan az előadók és a nézők között a vetítő, ahonnan a színészek olvassák a szöveget. Anton Pavlovics Csehov Ványa bácsi című, jelenetek a falusi életből műfajmegjelölésű darabja nyolc részben hallgatható a Centrál Színház művészeinek előadásában.
Rendezői elképzelésekről ezúttal nem lehet szó, de az sem teljesen igaz, amit a színház közösségi oldalán olvashatunk, miszerint az előadók most találkoznak először a szöveggel. A magyar színészek közül elvétve akad olyan, aki valamilyen formában ne találkozott volna a darabbal. A rendhagyó körülmények miatt alakításokról nem, de színészi jelenlétről beszélhetünk.
Hazánkban a legtöbbet játszott Csehov-darab a Ványa bácsi. A családi kamaradrámában a főbb szereplők életútjuk sorsfordulóihoz érkeztek. Forrnak az indulatok, rég elfeledett sérelmek törnek a felszínre eddig nem tapasztalt intenzitásban. A cselekményidő kezdete előtt nem sokkal változtak a viszonyok veszedelmesre. Középút nincsen: a rajongás színes árnyalataiba vegyül a közöny, és a fizikai rosszullét a másiktól. A Ványa bácsiban a zárlat a megrendítő, hiszen bármennyire értelmetlen, a sorsok és a szerelmek megfeneklése után is folytatódnia kell az életnek.
Csehov doktor a férfiléleknek is avatott szakértője. Szerebrjakov professzor, Ványa bácsi, Asztrov doktor. A férfi háromszor. Alig akad ember, aki a fokozatok valamelyikét elkerülhetné. Az életközepi válságot élő Ványa bácsi a középpont. Az aszexuális, altruista jellem gyenge pontjait a nők rövid idő alatt kiismerik. Titkai sohasem voltak, nyilvánvaló fájdalma annál több. Ványa bácsi a homályos alagút, amelynek Asztrov doktor még nem érte el a bejáratát, míg Szerebrjakov professzor már el is hagyta a végét. Közös a férfiakban az érzékenységük, amelyet ki így, ki úgy próbál titkolni.
Hogy nézni vagy hallgatni jobb-e a Centrál Színház Ványa bácsiját? Jobbára hallgatni, de nem árt a képernyőt is figyelni. Többen „csak” az intonációjukra alapoznak. Másoknak a többieknél határozottabban egészül ki a „játéka” mimikával és gesztussal. Az utóbbiak az izgalmasabbak.
Szabó Évának és Alföldi Róbertnek elsősorban a hangja játszik. Előbbi Marina, a dajka alakítójaként egy végigdolgozott élet hangján szól, az utóbbi Szerebrjakov professzor szerepében önhitt ripacs, aki már képtelen magába nézni. Cserna Antal hálátlan feladatot kapott. A ragyás arcú Tyeleginnek észrevehetetlennek kell lennie, miközben mindig ott téblábol, ahol nem szabad. Ez hagyományos színpadon könnyebben megvalósítható, itt kevésbé.
Szonya (Sztarenki Dóra) arca, ha szerelme, Asztrov beszél, jelentősebb a szavaknál, hiszen alig láthatóan, de annál sokatmondóbban mosolyog. Pokorny Lia hangsúlyai Jelena Andrejevna magabiztossága mögött a házasságában boldogtalan nőt sejtetik.
Borbás Gabi Vojnyickaja asszonya a két lábon járó elégedettség. Maman kényelmesen elnyúlik a székében. Ő az egyetlen, aki a másikra néz, és ennek jelentősége van. Borbás kevéssel mond el sokat. Ványa bácsi édesanyja úgy tekint Szerebrjakov professzorra, ahogy a bizonytalanságot hírből sem ismerő tud. Ha mást nem csinál az idős asszony, akkor is bőszen bólogat beleegyezése jeléül, miközben bálványa beszél.
Ketten, felülírva a hibrid szabályokat, sejtetik a teljes személyiségét az általuk életre olvasott figuráknak.
Schmied Zoltán Asztrovból a tehetséges, tetterős embert hangsúlyozza. Elvileg még bármi lehet az orvosból. Ha rosszul sáfárkodik a talentumával, könnyen a csehovi panoptikum az életerejét eltékozló egyik bábujának, a Három nővérből ismert Csebutikin doktornak a sorsára juthat. Asztrov, a lelkes környezetvédő iszik, szereti a nőket, mindent csinál, ami jó. Tud újrakezdeni, de lusta ahhoz, hogy motiválja az elkeseredett Ványa bácsit. A körorvos a gyakorlat embere. Nemcsak beszél a terveiről. Igyekszik megvalósítani az ideáit, de az orvosi munka mellett mégsem marad ideje bevégezni az elképzeléseit. Schmied színészi jelenléte a beszokás kezdeményeit mutatja a tunya környezetbe. Asztrov izeg-mozog a székén, nem találja a helyét. Neurotikus kezei ellentmondanak nyugodt szavainak. Jóval nagyobb szellemi térre lenne szüksége annál, mint amit a szegényes környezete kínál.
Asztrov azt mondja róla, hogy bohóc, pedig nem az. Ványa bácsi nem a munkát szereti elsősorban, ő képtelen idol nélkül élni. Életének bálványai, a pojáca Szerebrjakov professzor és a kívánatos Jelena Andrejevna házasságban élnek, még a saját anyja is levegőnek nézi. Több epizód is Ványa bácsi találóan drámai arcával ér véget. Stohl András kezdetben energikus mondatai a címszerepben a mindenáron magyarázatot kereső, de nem találó emberé. Nagyon érzi a három pontot a színész. Monológjai a közlésben rejlő vigasz megcsappanó erejéről szólnak. Ha elmondja is az őt bántó sérelmeket sem változik semmi, ezért halkul el a monológok végére. Ványa bácsi nem ránk néz, önmagát emészti. Az elárvult ember arcvonásai ezek. Nem lehet igaz, hogy mindössze ennyi volt az élet, hogy elsuhant mellettem minden, mondja a tekintet, ahogy hosszabban kinéz balra, a messzeségbe.
A Centrál Színház vállalkozása a Csehov Rádió. Az évadok az orosz szerző egy-egy darabját dolgozzák fel. A Ványa bácsi a rádiósorozat, a felolvasás és a hangjáték egyvelegeként is szórakoztató. Nem tudni, hogy mit tervez a Centrál vezetősége a kísérlettel, ám a Ványa bácsi a járványhelyzet múltával, szcenírozott körülmények között is része lehetne a Révay utcai társulat műsorának, mert a speciális olvasópróba ígéretes előadást sejtet.
/A sorozat a Centrál Színház Facebook-oldalán látható/