A MOST FESZT díjazottjai

|

A Szkéné Woyzeckje a legjobb stúdiószínházi előadás

A 2019. március 20. és 24. között zajlott MOST FESZT 2019 öt napja alatt tíz előadást (négy monodrámát és hat stúdiószínházi produkciót) láthatott a fesztiválközönség, a Cím nélkül hajlék-kaland-játék versenyen kívüli előadásként szerepelt.

A fesztivál hagyományait követve a MOST FESZT 2019 során a meghívott versenyelőadásokat szakmai zsűri értékelte. A háromtagú zsűriben Molnár Piroska színművész, a Nemzet Színésze, Gyarmati Kata dramaturg és Török Ákos újságíró, a Deszkavízió szerkesztője foglaltak helyet.

Molnár Piroska elmondta: “A fesztivál programja hihetetlenül izgalmas, ráadásul meglepődve tapasztaltam, hogy lényegében minden előadásban szerepel egy-egy volt tanítványom vagy ismerős kolléga. Így tényleg otthon érezhettem magamat a fesztiválon! A zsűrizés feladatát és felelősségét szintén nagyon élveztem. Eddig elsősorban inkább szavalóversenyek, drámapályázatok kapcsán kértek fel ilyen típusú feladatokra, egy színházi fesztivál zsűrijében részt venni újdonság számomra.”

„Azt nem tudom, szándék volt-e az előadások válogatása során, hogy ennyi fiatal művész – és általuk létrehozott előadás – kapjon szerepet a programban, de nagyon boldog vagyok, amikor ennyi tehetséges fiatal embert láthatok! A jövőjük bizonyára nem lesz könnyű, mert túltelített a pályánk. Ugyanakkor nem féltem őket, mert azt látom, mindegyikőjük megtalálja a helyét és érvényesül, ha másként nem, akkor maguknak teremtik meg a megmutatkozási lehetőségeket. Nagyon fontosnak érzem mindazt, amit ezektől a fiataloktól tanulhatunk. Soha nem szerettem a „bezzeg az én időmben” kezdetű mondatokat, mert azt gondolom, az én életkoromban sem szabad az embernek bezárkóznia. Nyitottnak kell lenni és tudomásul venni, hogy az élet folyamatosan változik. Lehet, hogy ez a generáció másként él, hogy esetleg nem az és nem úgy érdekli őket, ami minket, hogy nem azt olvassák, amit mi. Ezt azonban nem lehet számonkérni rajtuk. Sőt! Más világ van körülöttük és bennük is! Ezt pedig tudni kell elfogadni. Mert ez a világ nem értéktelenebb, csak más, mint a mi generációnké! És erre nagyon szép példákat láttam ezen a fesztiválon. Boldog vagyok, hogy itt lehettem!”

Gyarmati Kata: „Az alapítás óta figyelemmel kísérem a fesztivált. Volt olyan év, amikor aktív résztvevőként, az egyik versenyelőadás dramaturgjaként, versenyben lévő társulat megbízott igazgatójaként és volt olyan, amikor egyszerű nézőként jöttem Tatabányára. Visszagondolva az elmúlt évek fesztiválprogramjára azt látom, hogy egyre merészebb a válogatás. Olyan produkciók kerülnek be a kínálatba, amelyek folyamatosan feszegetik a közönség igénye alapján felállítható határokat. Kifejezetten örvendetesnek tartom, hogy a szervezők látható módon nem kompromisszumok mentén válogatnak. Ennek megfelelően az előadások nem az alkotók vagy éppen a cím feltétlen ismertsége, esetleg a biztos közönségsiker okán kerülnek be a programba. A nézők reakcióin ugyanakkor azt érzem, hogy nagyon jól fogadják ezt a tematikát. Nap mint nap ismerős arcokkal találkozom a közönség soraiban, ami azt jelenti, hogy nézői oldalról létrejött ebben a színházban egy olyan bázis, amely öt napra kiszakítja magát a hétköznapokból és végignézi ezeket az előadásokat. Ez az érdeklődés pedig felbecsülhetetlen egy színház és az általa szervezett fesztivál életében. Színházi emberként pontosan értem, mit jelent, hogy ebben a városban a közönségnek közös útja van a színházával!”

Török Ákos: „A fesztivál előadásait látva szembetűnő számomra, mennyi a fiatal az alkotók, létrehozók és a játszók között. Ez önmagában nem jó vagy rossz, ugyanakkor felmerül a kérdés, miért nem képviselteti magát markánsabban – főleg a monodrámák esetén – az érettebb korosztály. A válogatók ízlése és a válogatás hangsúlyeltolódásai mellett bizonyára okozója ennek a ténynek az is, hogy a fesztivál célcsoportját alkotó határon túli, független és vidéki színházak esetén – szakmai helyzetéből adódóan – talán inkább a fiatalabb korosztály érintett a monodrámák létrehozásában. Arról nem is beszélve, hogy bizonyos színházak láthatóan felkarolják a pályakezdő, friss diplomás vagy éppen a diplomájuk megszerzéséhez vizsgaelőadásként a monodráma műfaját választó fiatalokat, lehetőséget teremtve ezzel arra, hogy repertoáron tarthassák produkcióikat.

A fesztivállal kapcsolatos másik fontos pozitív élményem a nézők közönségtalálkozókon való aktív részvételéből adódik. Sok fesztivál vagy önálló színházi előadás küzd azzal a problémával, hogy a hozzájuk kapcsolt közönségtalálkozókon nem marad ott elég néző, akik ott maradnak, azok pedig nem igazán érdeklődők. A MOST FESZT közönségtalálkozókon ennek a típusú érdektelenségnek nyomát sem láttam. A fesztivál beágyazottságát mi sem mutatja jobban, mint hogy az előadások utáni beszélgetéseken szinte az összes néző ott marad, az értő és érdeklődő hangulat megteremtésében pedig ezeknek a nézőknek elvitathatatlan szerepe van. Úgy gondolom, az idei MOST FESZT újabb bizonyítékát adta annak, hogy Tatabányán sikerült kinevelni egy nyitott, színházra éhes közönségréteget.”

A szakmai zsűri díjai

Legjobb monodráma előadás

Markó-Valentyik Anna         KL Színház         Alaine – Ideje a meghalásnak

Alaine – Ideje a meghalásnak

bábelőadás felnőtteknek

Polcz Alaine szövegeiből szerkesztette: Markó-Valentyik Anna

játssza: Markó-Valentyik Anna

rendező-koreográfus: Ladányi Andrea

A KL Színház előadása

Legjobb stúdiószínházi előadás

Tóth Zsófia és Major Erik          Woyzeck, Szkéné Színház

Georg Büchner: Woyzeck

drámatöredék

A szövegkönyv Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításának, valamint Peer Krisztián szövegének felhasználásával készült, Daniel Schmolling vallomását Ruttkay Zsófia fordította

rendező: Hegymegi Máté

A Szkéné Színház Staféta-nyertes előadása

Legjobb alakítás különdíja

Major Erik e.h. – Georg Büchner: Woyzeck c. drámatöredékben nyújtott teljesítményéért.

A szövegkönyv Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításának, valamint Peer Krisztián szövegének felhasználásával készült, Daniel Schmolling vallomását Ruttkay Zsófia fordította

rendező: Hegymegi Máté

A Szkéné Színház Staféta-nyertes előadása

A Magyar Művészeti Akadémia különdíja a legjobbnak ítélt produkcióért

Apró kozmikus félreértés         Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház

Apró kozmikus félreértés

mágikus valóság Forgách András 12 nő voltam című műve nyomán

rendező: Csábi Anna

A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház előadása

A közönségzsűri díja

Martinkovics Máté Az egérlyukból című monodrámában nyújtott alakításáért, karakterformáló erejéért, hiteles és természetes szerepformálásáért, dramaturgiai munkájáért a MOST FESZT 2019 közönségzsűrijének díját kapta.

CÍMKÉK: