Kultúrák között ingázva

|

Interjú Burák Ádám rendezővel

Anglia, Magyarország, Románia, Oroszország, Egyiptom

Burák Ádám a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen diplomázott színházrendező szakon 2013-ban, majd a mesterképzést Londonban végezte egy moszkvai ösztöndíjjal a GITIS-ben. Március végén a vásárhelyi záróvizsgájával tért vissza Erdélybe egy nyolc előadásos turné keretein belül, hogy április 9-11 között már Shakespeare szülővárosába vigye Hamlet-rendezését. Ashley Pearson kérdezett.

BURÁK ÁDÁM (883x1140)

Minél több, különböző kultúrában tanult alkotótárs érintett a produkcióban, az csak annál gazdagabb lesz.

Milyen ennyit utazni?

Előadással turnézni mindig nagyon jó, mert közösségi élmény is egyben, habár rengeteg munkával és szervezéssel jár. Mindenesetre az előadásoknak is előnyére válik a különböző nézői reakciókkal, terekkel és városokkal való találkozás.

Mit csináltok Stratford-upon-Avon-ban?

A Londonban tavaly júliusban bemutatott Hamlet!-rendezésemet játsszuk négy alkalommal. Természetesen rengeteg kísérőprogram kapcsolódik az eseményhez, két flashmob a város terein, illetve az Avon folyó melletti parkban és kerekasztal-beszélgetés a különböző kultúrák Shakespeare- és Hamlet-értelmezéseiről az USA-tól Oroszországon át Japánig.

A társulat is nemzetközi, ha jól tudom.

Igen, a Hamletet három színész játssza. A címszerepet az angol Benny Ainsworth játssza, Gertrude/Ophelia/Sírásó-ként a Japánban méltán elismert Natsumi Kuroda lép színre, Claudius/Polonius/Laertes szerepét pedig az amerikai Ben LaMontagne-Schenck alakítja.

Kedveled a kevés szereplős Shakespeare-eket. A III. Richárdot négyen adják elő. (Az előadással Nagyváradon, Marosvásárhelyen, Székelyudvarhelyen és Kolozsváron turnéztak, s látható lesz a gyulai Shakespeare Fesztiválon július 7-én – a szerk.)

A szerepkettőzés – kiváltképp a Shakespeare-művek esetében – felbecsülhetetlen lehetőségeket ad a koncepció megvalósításához. Természetesen a III. Richárd és a Hamlet szerepkettőzési alapelvei teljes mértékben eltérnek egymástól. Míg a Richárd-ban a címszereplő Istennel való párharcában elmosódik és eltűnik minden egyéb figura, a Hamlet! inkább az összevont karaktereket egy entitásként kezeli, egy személyiség különböző létállapotaként. Gondolok például arra, hogy Ophelia azonos az árulást még el nem követett királynővel, tehát Gertrude valójában Ophelia a bűnbeesés után.

08. Ben LaMontagne-Schenck

Ben LaMontagne-Schenck

A teretek jelentős nézői aktivitásra sarkall, úgy tudom, ez célja is az előadásnak.

Traverse-ben játszunk, tehát egy 8 méter hosszú folyosón zajlik az előadás, amelyet két oldalról fog közre a közönség. Építünk a nézők jelenlétére, ugyanis az előadás – és Hamlet – Horatioként kezeli őket, aktív feladathoz is jutnak. Már amennyire aktív egyáltalán Horatio a teljes műben.

Nemzetközi alkotócsapattal is dolgoztál együtt a Hamlet! létrehozásakor.

Úgy gondolom, hogy minél több, különböző kultúrában tanult alkotótárs érintett a produkcióban, az csak annál gazdagabb lesz. Ez esetben Giliga Ilka erdélyi tervezővel, Kovács Adrián magyarországi zeneszerzővel és Tracy Collier angol koreográfussal dolgoztunk együtt.

10. Natsumi Kuroda & Benny Ainsworth

Natsumi Kuroda, Benny Ainsworth

Nagy megtiszteltetés ért titeket a közelmúltban, meghívást kaptatok a Hamlet!-tel az Alexandriai Nemzetközi Színházi Fesztiválra, Egyiptomba.

Nagyon örülünk a lehetőségnek, összesen tíz előadást választott ki a fesztivál bizottsága, DVD-felvétel alapján, tehát ez nagy megtiszteltetés. Arról nem is beszélve, hogy a CoIn Theatre Company még egy éve sem alapult. A fesztivál május 2-7 között zajlik, mi 6-án este nyolctól szerepelünk.

III.-Richárd (1140x778)

Szabó Erika és Dávid Áron a III. Richárd előadásában

Kéz- és lábtörést kívánok nektek és mindenfelé telt házat, bármerre jártok is a világban.

Nagyon köszönjük, reméljük, minél többfelé.

web (806x1140)

CÍMKÉK: