Vissza a jövőbe

|

A 19. század a 21. században – A Mai Manó Ház kiállítása

A fotográfia médium, kommunikációs felület mindenki számára.

Stepping Stone Falls, 2016 (Triptichon) © Matthew Brandt / A Yossi Milo Gallery New York jóvoltából

Jövő? Ahogy kilátásainkat nézem, lassan a 12. századot írjuk, amikor is az alkímiának nagy keletje volt. Valójában a fotográfia is ennek köszönheti megszületését. Kísérletezés ezzel, azzal, vegyszerekkel, üveglemezzel, fénnyel, s aztán megszületett – immáron Nicéphore Niepce nevéhez köthetőn (ő még a sötétkamrában elhelyezett és júdeai aszfalttal bevont ónlemezre vetődő képet rögzítette) – amit mi fényképezésnek nevezünk. Ez a külvilág mechanikus leképezése az ember közvetlen közreműködése nélkül.

Daguerre először jódgőzzel kísérletezett, majd higanygőzzel, amit a nátriumtioszulfáttal rögzíteni is tudja.  A rajzolni nem tudó, viszont az utazgatásait megörökíteni kívánó Talbot fényszülte „fotogenenikus rajzait” már sós oldattal kezelt papíron időtállóvá tette, vagyis, csupa izgalmas kísérletezés. Ez jelenünkben is vonzó. Fényképezni legtöbbször a telefonunkkal szoktunk, a profik pedig sok millióba kerülő gépeikkel mélységet-magasságot, Androméda-ködöt és sejtfoszlányt rögzíteni képesek, a sérülékeny és színeit vesztő papír helyett képeket már kényernyőn nézegetünk.

Röntgen, ca. 1890 © Gothard Jenő / ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium

Virtuális léte lesz annak, ami való. Nyomot hagyni? Megőrizni? Mit, minek, miért?

Játszani, azt lehet és megmutatni azt, amivel már jó kísérletezni is. Fekete papírdobozt egyik oldalán kis lyukkal és kész a kamera obscura, a koromfüstös tetőablak fényszűrése is remek témát kínál.

Ez a kiállítás a tizenkilencedik századi alkotók mellett olyan kortárs művészek munkáit vonultatja fel, akik technikákban és témákban, képkészítési eljárásokban a majd két évszázados példákat és módszereket követik. A művészek nemcsak ihletet nyernek a fotográfia hajnalának úttörő megoldásaiból, de rendhagyó ötleteikkel tovább is gondolják azokat. Mivel modern anyagokkal dolgoznak, és a korabeli témák kortárs variációit hozzák létre, ezek az innovatív alkotások sokszor igen távol esnek az eredetiektől. Napjaink alkotói olyan technikákkal kísérleteznek, amelyek elképzelhetetlenek voltak a fotográfia hajnalán, mint például a photoshop és a 3D nyomtatás, ám mindezt nyitott, felfedező szellemben teszik, ami a tizenkilencedik századi fotográfusok beállítottságát tükrözi, akik saját korukban megszabták, majd ki is tágították a fotográfia határait.

A tárlat a hollandiai Foam kezdeményezésében született meg, a németországi C/O Berlinnel együttműködésben. A kiállító művészek: Sylvia Ballhause (DE), Karl Blossfeldt (DE), Bownik (PL), Matthew Brandt (US), Sam Falls (US), Gothard Jenő (HU), Spiros Hadjidjanos (GR), Thomas Hauser (FR), Nicolai Howalt (DK), Adam Jeppesen (DK), Thomas Mailaender (FR), Taiyo Onorato & Nico Krebs (CH), Johan Österholm (SE), Jaya Pelupessy & Felix van Dam (NL), Pribék Antal (HU), Stephen Thompson (GB), Simon van Til (NL), Veress Ferenc (HU), illetve további ismeretlen művészek.

Szétszerelés #9, 2012 © Bownik / A művész és a Ravestijn Gallery jóvoltából

A műtárgyakat ezek az intézmények kölcsönözték: ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium (HU), Foam (NL), The Archive of Modern Conflict (UK), Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest (HU), Medical Museion / University of Copenhagen (DK), The New Carlsberg Foundation (DK), Magyar Fotográfiai Múzeum (HU), Un_Spaced (FR), Dick Meijer Antiquiteiten (NL), Galerie Eva Presenhuber (CH), Martin Asbæk Gallery (DK), Yossi Milo Gallery (US), LVMH Métiers d’ Art Collection (FR), NBA (DE), Die Photographische Sammlung/ SK Stiftung Kultur (DE), The Ravestijn Gallery (NL) Székesfehérvári Püspöki Könyvtár (HU), illetve a művészek.

Kurátorok: Kim Knoppers (Foam) és Ann-Christin Bertrand (C/O Berlin) együttműködésben Claudia Küssellel (Mai Manó Ház)

A fotográfia médium, kommunikációs felület mindenki számára. Itt megismerhetjük, hogy hányféle útja és módja is lehet. Hogy micsoda fantasztikus univerzum.

CÍMKÉK: