Marilyn Monroe, Coco Chanel, Rotschild Klára

|

Divatikonok szemközelben

Coco Chanel tweed anyagból készült, látványra egyszerű kosztümje a kortalan elegancia és luxus megjelenítője.

Douglas Kirkland: Marilyn Monroe, Hollywood, 1961 Fotó © Douglas Kirkland / Photo Op

Marilyn Monroe és Coco Chanel nevével el lehet adni sok mindent. Őket azok is ismerik, akik haláluk után negyven évvel születtek.  Marilynt ma is próbálják utánozni, frizurával, ruhákkal, de senki meg sem közelíti az eredetit. Szöszi szexszimbólum színésznő, aki a legmélyebbről küzdötte fel magát. Eldönthetetlen, hogy a végső produktumban mennyi volt a csináltság és mennyi az önerő, de világmárka született. Coco Chanel  tweed anyagból készült, látványra egyszerű kosztümje a  kortalan elegancia és luxus megjelenítője. Összetéveszthetetlen és lemásolhatatlan.

Mindketten több évtizede nincsenek közöttünk, de mégis jelen vannak azóta is. Most sok-sok fotográfián megjelentek Budapesten a Mai Manó Házban.  Douglas Kirkland, a hatvanas-hetvenes évek sztárfotósa (magyar megfelelője Szebeni András), aki az összes amerikai nagy lapnak (Life, The Sunday Times, The New York Times Magazine) dolgozott. Standfotósként – többek között – a Muzsika hangja (1964), az Űrodüsszeia (1968), a Sundance kölyök (1969), a Távol Afrikától (1985), a Titanic (1997), A nagy Gatsby (2011) című filmek készítését és sztárjait örökítette meg.

Fotó © Douglas Kirkland / Photo Op

A kiállításrendezőknek van miből válogatniuk, ha a sokszorosan díjazott Kirkland képeit tervezik a falakra. Marta Cannoni olasz kurátor utaztatja a kiállítást, és általa kerültek a képek is hozzánk. A huszonhét éves Kirkland, miután sikerült a megközelíthetetlen Elisabeth Taylort lefényképeznie, kapott megbízást arra, hogy Marilynt fotografálja. 1961-ben egy estét tölthetett a dívával és készített ötvenöt képet – a legtöbb beállítást a színésznő ötlete (pezsgőzés, fehér lepedő) alapján. Ezek sejtelmesek és kihívók. Nem figyelhetünk a formákra, mert mindegyik középpontjában a tekintet az, amely vonzza a szemet.

A fotós – ugyancsak lapmegbízásból, 1962-ben hatvan képből álló sorozatot készített az akkor 79 éves divattervezőnőről, akit munka közben fényképezhetett. Reggeltől estig három héten át kísérte Coco Chanelt. Látható, hogy a képek szereplője élvezte az eseményeket. Hiúság? Magabiztosság? Játék?  Egyszerre mind.

Coco Chanel Fotó © Douglas Kirkland / Photo Op

A Mai Manó Ház első emeletén Coco Chanelről, a másodikon a Marylin Monroe-ról készült képek láthatók július 5-ig.

x

Ha már divatikonokról esik szó, kihagyhatatlan a Magyar Nemzeti Múzeum felújított, Apponyi Geraldine albán királynéról elnevezett kertészlakában a Rotschild Klára-kiállítás. Simonovits Ildikó divattörténész évekig kutatta Rotschild Klára (1903-1976) életművét, s könyvet is megjelentetett róla. A divattervezőnő 1934-től 1976-ig, két szélsőséges korban folyamatosan a csúcson volt. Ő készítette többek között Edelsheim-Gyulai Ilona, Horthy István majdani  hitvesének esküvői ruháját is. Kollekcióját viselte Faruk egyiptomi király anyukája. A szocializmus fénykorában pedig ő volt a legmegfelelőbb arra, hogy az elvtársak asszonyait öltöztesse. Így például Kádár Jánosnét és Jovankát, Tito feleségét, de Gábor Zsazsát, Honthy Hannát, Tatjana Szamoljovát, Psota Irént, és volt Rotschild-ruhája Halász Juditnak is.

Egy Rotschild Klára-modell

A Geraldine pavilonban testet ölt a Clara Szalon luxusa és különlegessége. A ruhákat mindig tematikusan válogatja ehhez Simonovits Ildikó. A kiállított és felöltöztetett próbababák koktél- és estélyi ruhákban mutatják fel azt a mesterségbeli tudást, amit csak ez a szalon tudott. A középső térben láthatjuk a tervezőnő életét bemutató tárgyakat, relikviákat, képeket. Megtudhatjuk, hogy hogyan készült egy francia modellből pesti modell. Látható az az ékszerkardigán is, amelyért rendszeresen Budapestre látogatott sok-sok bécsi vevő.

A harmadik teremben a szalont idézik meg Chanel típusú kosztümökkel. Milyen volt Rotschild Klára stílusa, azon kívül, hogy rengeteg finom anyaggal és sok-sok kézimunkával dolgozott? Időtlenül nőies volt, amit leginkább a Chanel képviselt. A divattervezőnőt is többnyire ilyen kosztümben láthattuk. A kiállítás egyik legszebb darabja az a selyemzsorzsett nadrágkosztüm, amelyet a Spartacus balettpremierjén viselt a zseniális koreográfus, Seregi László felesége 1968-ban.

A Clara Szalonban

CLARA, ez a kiállítás címe, amely a Magyar Nemzeti Múzeum Geraldine pavilonjában látható.

Mai Manó Ház Douglas Kirkland: Coco Chanel & Marilyn Monroe
Kurátorok: Marta Cannoni, Livia Corbò, Baki Péter

CLARA: Divatkirálynő a vasfüggöny mögött – Magyar Nemzeti Múzeum

CÍMKÉK: