Streaming: a háború, ahol mindenki másért küzd – II. rész

|

HBO MAX

Lesz-e életképes streamingszolgáltatás abból, ha a Trónok harca és a Maffiózók otthonát telezsúfoljuk még Dűnével, Mátrixszal meg képregényfilmekkel? Az HBO Max esetében erre még korai válaszolni, de az ötlet látszólagos életképtelensége ellenére a jelek biztatók.

Cikksorozatunkban a streamingpiac meghatározó szereplőit vesszük végig: fejlődésüket, stratégiájukat és hogy mindez milyen hatással van arra, milyen filmek és sorozatok versengenek a figyelmünkért a nappalinkban – és bizonyos esetekben a mozivásznon. Korábbi írásunk a Netflixről.

Az HBO Max egy öszvérnek, életképtelen Frankenstein-szörnyszülöttnek tűnik: egy eleve komoly márkaértékkel bíró tévécsatornába (és annak streamingplatformjába) zsúfolták bele a Warner stúdió összes márkanevét a mozifilmektől a Cartoon Networkön át a DC-ig, ugyanakkor egyáltalán nem világos, hogy pontosan mivel is nyújt többet annál, hogy hirtelen egy helyen találhatjuk meg egy adott mozgóképgyár összes termékét. Az HBO Max nagy szerencséje egyben az, ami az átka is: hogy az HBO vagy a Warner bizonyos franchise-ai már önmagukban is kellően jól csengő nevek ahhoz, hogy megérdemeljenek egy előfizetést.

A sötét lovag – Heath Ledger

Persze kezdetben csak annyi látszott, hogy bődületesen sok pénzt kérnek el egy szolgáltatásért, amelynek egyetlen értékajánlata, hogy különböző könyvtárakat egyesít – mondhatni, vámot azért, hogy újranézhessük például a Netflixtől visszavásárolt Jóbarátokat. Az egyik legnagyobb fegyvert végül a pandémia adta a szolgáltatás kezébe, azáltal, hogy a Warner a tetszhalott moziforgalmazást párhuzamosítva az első naptól kezdve elérhetővé tette még a legnagyobb dobásait is az HBO Maxon. Ezt a döntést sokan vitatják: a stúdió több alkotót (élükön a Universalhoz igazoló Christopher Nolannel) elidegenített, és az Öngyilkos Osztag vagy az Eleven kór bukását is könnyű arra fogni, hogy a nézők inkább a nappalijukban tekintették meg őket – legálisan vagy illegálisan.

Ugyanakkor ez a szemlélet teljes mértékben figyelmen kívül hagyja, hogy míg a jegybevétel könnyedén számszerűsíthető, az HBO Max teremtette érték már sokkal kevésbé. Az tény, hogy a szolgáltatás előfizetőinek száma magabiztosan és látványosan nő, azoknak pedig többet kell fizetniük, akik az említett mozipremierekhez is hozzá szeretnének férni. (A számukra megállapított 15 dolláros havidíj pedig durván duplája annak, mint amit a riválisok elkérnek.) A Godzilla v Kong vagy a Dűne tehát akár milliós előfizető-bázist is hozhatott a platform számára, akik az évek során aztán egy mozijegy többszörösét is becsengetik majd a kasszába.

Dűne – Zendaya

Mindezt pedig egy olyan piacon, amely majdnem két év után most kezdi elérni a lezárások előtti szintet: ha a Warner blockbusterei meg is kapják a 45-60 napos exkluzív moziforgalmazást (ahogyan ezt a  2022-től vissza is vezeti majd a stúdió), esélytelen lett volna a korábbi évek alapján elvárt jövedelmezőséget produkálniuk. (Ez egy-két kivétellel csak a Disney-moziknak sikerült, de még azoknak sem maradéktalanul.) Az Igazság Ligája négyórás rendezői változata esetében pedig egyenesen öngyilkosságnak tűnt volna megkísérelni bármilyen körülmények között a mozis vetítéseket – nem tűnik véletlennek, hogy a Warner éppen akkor adta be a derekát a rajongók hadának és költött milliókat egy eleve bukott vállalkozás kibővítésére, amikor járványhelyzet miatt a moziforgalmazás lehetetlenné vált, az HBO Maxnak viszont jól jött a hírverés.

Az is vitathatatlan, hogy ha a már meglévő HBO-előfizetőket is beleszámoljuk, az HBO Max már-már a Netflixszel vetekedő méretű platformmá vált az Egyesült Államokban (pedig az egyik legfiatalabb szolgáltatás, még csak másfél éves), a nemzetközi terjeszkedés pedig még csak most zajlik, amihez a prémium csatorna révén már rendelkezésre áll egy komoly előfizető bázis és helyi tartalom. Azaz már csak ezzel az integrációval is percek alatt tízmilliók csatlakozhatnak az HBO Max felhasználóihoz. (Hazánkban – 14 más európai országgal együtt – 2022 folyamán ígérik a debütálást.)

Természetesen még mindig megválaszolatlanok azok a kérdések, hogy mennyire lehet központi vezérlés alá helyezni majd az eddig meglehetősen függetlenül létező és működő külföldi HBO-kirendeltségeket, hogy meghódíthatja-e egy Aranyélet úgy a platformot, ahogyan azt a Squid Game vagy a La Casa de Papel tette a Netflixen, és vajon mennyire lesznek hűségesek a felhasználók, ha a Dűne 2-t már csak két hónappal a moziforgalmazás után tekinthetik meg a platformon. Azaz az még a jövő zenéje, hogy az HBO Maxban rejlő szinergiákat mennyire sikerül kihasználni, ugyanakkor ebben a vállalkozásban még mindig több van azoknál, mint amelyek csak egy „+”-t biggyesztettek egy stúdió neve mellé.

Az HBO GO a Magyar Filmadatbázison

CÍMKÉK: