Netflix
Földrengésszerű hatással volt a mozgóképgyártásra és –fogyasztásra – de vajon képes lesz-e dominálni vagy egyáltalán túlélni, ha mindenki ellene van, és meddig tudja adósságból kontentbe fullasztani a világot?
Cikksorozatunkban a streamingpiac meghatározó szereplőit vesszük végig: fejlődésüket, stratégiájukat és hogy mindez milyen hatással van arra, milyen filmek és sorozatok versengenek a figyelmünkért a nappalinkban – és bizonyos esetekben a mozivásznon.
1997-ben postán keresztül működő videotékaként jött létre, 2007-ben nyergelt át az internetre, az elmúlt években pedig már a mozi potenciális gyilkosaként emlegetik a világszinten több mint 200 millió felhasználóval büszkélkedő Netflixet. A vállalat szempontjából mégis egy másik dátum bizonyult meghatározónak: 2013, amikor elstartolt az első saját gyártású sorozata a Kártyavár (House of Cards). Frank Underwood ámokfutását még abban az évben olyan sikerszériák követték, mint a Narancs az új fekete (Orange Is the New Black), az egyszerre debütáló epizódok pedig különlegességből szép lassan viszonyítási ponttá nőtték ki magukat.
Véget ért az adott időpontban nézhető (és kibeszélhető) tévéműsorok kora, és eljött a hétvégi darálásoké, aminek hála nemcsak a mozgóképfogyasztást, hanem akár magát a spoiler fogalmát is kénytelenek voltunk újragondolni. (Avagy mennyi idő alatt várható el, hogy mindenki képbe kerüljön egy instant elérhető 13 órás történetfolyammal?) Mégis, a legfontosabb hozadéka a Netflix modelljének, hogy az addig sorozatfüggői különcségnek számító „binge watching” hirtelen normává vált, magától értetődő volt fél napokra a képernyő előtt ragadni.
Nem véletlen, hogy a vezérigazgató Reed Hastings igen hamar olyan kijelentésekre vetemedett, hogy „a Netflix legfőbb vetélytársa az alvás”. Ez egyrészt jól mutatja, mennyire felkészületlenül érte a mozgóképgyártókat és –forgalmazókat a streamingplatform hirtelen jött népszerűsége, másrészt a Netflix stratégiájának agresszivitását, hogy addig nem nyugszik, amíg a lehető legtöbb felhasználó lehető legtöbb idejét tudja magáénak. Ezt most már sorozatok és filmek mellett a világ legnépszerűbb standup-komikusai, a kereskedelmi tévéket megszégyenítő reality showk, érdekes (vagy éppen néhol bulvárba hajló) dokumentumfilmek és –szériák biztosítják, a világ különböző országai számára saját nyelvű tartalmak, amelyek azonban nem egyszer kitörnek hazájuk (nyelvi) korlátai közül, és világhódító hadjáratra indulnak (ld. Dark, A nagy pénzrablás, Nyerd meg az életed).
Ebben nem elhanyagolható a Netflix techfókuszú felfogása: a nézőket azért is volt könnyű a képernyő elé bilincselni, mert például jó ideig a platform a stáblistát átugorva azonnal indította a következő epizódot, tolni vagy éppen a videók felgyorsíthatóvá tételével fokozni a tempót, a finomhangolt algoritmus igyekezett minél jobban rátanulni a felhasználók ízlésére, a felület pedig a nekik tetsző tartalmakat igyekezett előtérbe tolni. Sőt, a saját gyártású tartalmak engedélyezése is annak mentén történt, hogy éppen milyen trendek látszódtak népszerűnek az óriási felhasználóbázisból kinyert adatok alapján.
Ugyanakkor ez a fajta személytelenség, gépiesség a Netflix kritikusainak legnagyobb ütőkártyája is: nem véletlenül használom magam is a „kontent” szó, mára ugyanis egyértelműen a minél több néznivaló vált a vállalat fő jelszavává. Egy ideig ugyan akadtak különböző presztíszkísérleteik a Sundance-nagymenő drámák felvásárlásától Scorsese-kaliberű nagyságok elcsábításán át az Oscar és Cannes botrányos felhangokat kapó meghódítási kísérleteiig, de mára úgy tűnik, a Netflix sokkal kevésbé próbálja meggyőzni az Akadémiát arról, hogy van olyan értékes, mint a mozi, mint előállítani az aktuális beszédtéma-sorozatot vagy -filmet. (Ebbe a cég annyira beleállt, hogy például a Madarak a dobozban esetében saját maga kezdett mémeket terjeszteni az interneten a produkció népszerűsítésére.)
Igaz, hogy már csak a potenciáls jelöltek puszta mennyisége okán (az elmúlt negyedévben több mint 800 saját gyártású Netflix-sorozatepizóddal lettünk gazdagabbak) az Emmyn még mindig tarol a vállalat, de tartalmainak sokkal találóbb leírása a „treadmill TV” fogalma. Azaz, hogy a Netflix-széria tipikusan a háttérben, például az arra alkalmas futógépeken, edzés, vasalás, főzés stb. közben nézhető művekkel egyenértékű. Ez tulajdonképpen egyfajta előremenekülés is stratégiai szempontból, ugyanis a versenytársak hamar rájöttek, hogy a saját sírjukat ássák a Netflix számára licenszelt tartalommal (és bármi ezen túlmenő együttműködéssel). A Disney néhány év után feladta a közös Marvel-projektet, hogy saját platformján gondolja újra a képregény-univerzum bővítését, a Warner semmi pénzt nem sajnálva vásárolta vissza a Jóbarátokat, hogy az HBOMax zászlóshajójává tegye, így a Netflix számára nem maradt más megoldás, mint ontani magából a saját alkotásokat.
Ami természetesen lényegesen nagyobb erőfeszítést és anyagi ráfordítást igényel, ezt pedig a vállalat brutálisnak tűnő adósságspirállal finanszírozza, abban bízva, hogy a felhasználóbázis és az előfizetési díjak párhuzamos növelésével bevételeit legalább olyan mértékben lesz képes fokozni, mint kiadásait. Ez egyelőre beválni látszik, a növekedés legrosszabb esetben is csak lassul, az áremeléseket és az újfajta prémiumcsomagokat pedig a felhasználók szemrebbenés nélkül kifizetik. Ebből a szempontból zseniális az az első látásra üzleti öngólnak tűnő megoldás, hogy egy fiókot többen is használhatnak: hiszen míg egyvalaki spórolásból lemondhatja az előfizetést 1-2 hónapra (amíg felgyűlnek a néznivalók), ezt sokkal nehezebb megtenni, ha a különböző preferenciájú családtagokkal és barátokkal osztozunk a Netflix-előfizetésen.
A vállalat esetében nem is feltétlenül az a kérdés, hogy van-e még hova fokozni a megalomániát a mozógképgyártás és a nézők alvásidejének letarolásában, ahogyan az is borítékolható, hogy még a mozis piacon lassan egyeduralkodóvá váló Disney sem lesz képes évek lemaradását behozni rivális platformjával. A Netflix sikerét egyedül az fenyegetheti, ha nem saját játszmájában akarják megverni, hanem egy olyan streamingszolgáltatással, ami egészen mást kínál – és mint látni fogjuk, tulajdonképpen minden versenytársa erre törekszik.