Felhívás – Offenbachra

|

Bicentenáriumi megemlékezés

Vajon a zenebarátok mely csoportjánál kerülne toplistára a német származású francia zeneszerző, a 200 éve született Jacques Offenbach?

És milyen hívószó lenne szükséges hozzá? Elegendő lenne-e az, hogy francia zeneszerző, esetleg, hogy francia színpadi zeneszerző, vagy érdemes lenne-e kizárólag az „operettszerzők” között tesztelni, annak ellenére, hogy maga a befejezetlen hattyúdalát, a mindmáig repertoárdarab Hoffmann meséit tartotta legtöbbre?

Ugyanakkor aligha lehetne „elfeledett” szerzőnek tekinteni még napjainkban sem, hiszen zenéjéből megannyi részlet tekinthető kétségkívül sláger-ismertségű örökzöldnek. S abban sem lehetünk biztosak, hogy mindazok, akik dúdolják vagy fütyülik megannyi operettdallamát, tisztában vannak a zeneszerző kilétével.

Születésének bicentenáriuma alkalmából több kiadvánnyal emlékezik meg a 102 színpadi művével méltán „termékenynek” tartható zeneszerzőről a Warner. A három korongot tartalmazó válogatás méltán kapta a „Festival Offenbach” címet, jóllehet, fesztiválnak leginkább rendezvénysorozatokat szokás nevezni, tehát közösségi alkalmakat. Ezúttal a felhívás oly módon publikus, hogy ki-ki térben-időben kötetlenül csatlakozhat a kétségkívül élménytadó zenehallgatási programhoz.

A nyitány mi más is lehetne, mint a híres kánkán (Rosenthal feldolgozásában), amelyet „lelőhelyének”, az Orfeusz az alvilágban című operettnek nyitánya és további négy részlete követ. És sorjáznak a szellemes betétszámok, s a hallgató csak álmélkodik: tényleg, ez is Offenbach. Vagy a kísérőfüzet segítségével „okosodik”, megtanulva, mely részlet mely darabból való. A szellemes-frappáns zenék többsége vokális, szólisztikus, társasági hangvételű jelenet, esetleg kórus közreműködésével. Francia nyelven az első két korongon, majd a harmadik korong örömteli meglepetéseket hoz: itt kaptak helyet a Hoffmann meséi méltán népszerű részletei operettszámok intermezzóival, s ezt a kavalkádot még fokozni is lehet: németül is felcsendül jó néhány örökzöld – s végül, vélhetően sok operettrajongó meglepetésére, az összeállítók adóztak a gordonkaművész-zeneszerzőnek is, saját hangszerére komponált tételekkel. Hogy mindenkivel tudassák? Offenbach nem „csak” operettszerző…

Az előadók listája: sztárparádé! Bő fél évszázad felvételeiből sikerült úgy válogatni, hogy a hallgató úgy érezze: a legjavát kapja. Aligha hihető, hogy az operett „a zenés színpad mostohagyermeke”, vagy – Gáspár Margit írónőtől származó elnevezéssel – „a múzsák neveletlen gyermeke” lenne. Figyelemre méltó „egyéniség”, akit magától értődő természetességgel respektálnak azok a művészek is, akik a magasművészetekben otthonosak leginkább. És ez a respekt ráadásul őszinte, hiszen érezhető kedvvel vesznek részt a komédiákban, s alakítanak olyan személyiségeket, amilyenek megformálására másutt aligha lenne lehetőségük.

Előadóművészet-történeti szempontból is értékes ez az összeállítás, hiszen a fiatalabbak élőképet (élő hangképet) kaphatnak a Tegnap nagyjairól, és örömmel fedezhetik fel napjainknak a nemzetközi koncert- és operaéletben egyaránt keresett kiválóságait. Anneliese Rothenberger  s Nathalie Dessay, mint Eurydiké, Rothenberger és Felicity Lott mint Heléna, Teresa Berganza La Périchole-ként (partnereként, Piquillóként José Carrerassal), vagy Barbara Hendricks Caprice szerepében – néhány név a sztárparádéból. És tartogat nemcsak meglepetést, de repertoárbővítő inspirációt is a gordonkásoknak a harmadik korong, ahol Han-Na Chang, Wolfgang Boettscher és Edgar Moreau szólaltat meg a zongora- ill. zenekarkíséretes tételeket.

Új oldaláról is megismerhetjük tehát a gyakran operettszerzőként elkönyvelt komponistát, s a gazdag válogatásnak köszönhetően arra is rá kell döbbennünk, milyen alapos zeneirodalom-ismerettel rendelkezhetett Offenbach, hiszen számos esetben a remek karakterizálókészség mögött felsejlenek az irónia „modelljei”. A karikatúra, mint olyan, lényegi megfigyelőkészséget feltételez – Offenbach élcei aligha „ülnének” szemantikailag is megalapozott zenei tudás nélkül. Minden pillanat azt bizonyítja: Offenbach a zenei humorban nem ismert tréfát.

Warner Classics 0190295499587

CÍMKÉK: