„Az opera európai termék”

|

A Poppea megkoronázásától az István, a királyig

Az évad rendezői Almási-Tóth András, Székely Kriszta, Anger Ferenc, Szikora János, Szabó Máté, Frank Hilbrich, Káel Csaba, Szente Vajk, Vidnyánszky Attila, Szinetár Miklós, Szirtes Tamás és Mohácsi János.

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója         Fotó: Nagy Attila

A Szépművészeti Múzeum újjávarázsolt Román Csarnokában mutatta be a Magyar Állami Operaház 2019-2020-as, keresztény évadát Ókovács Szilveszter főigazgató 2019. április 8-án.

Az új szezonban mutatkozik be az Eiffel Műhelyház, az Erkel Színházban egy darabon belül két szerepben tér vissza Erwin Schrott, Tannhäusert énekel Peter Seiffert, míg Komlósi Ildikó, Kálmándy Mihály, Ferruccio Furlanetto, Nino Machaidze és Michael Volle gálaesteken lép a budapesti közönség elé.

Az évad 21 premierje között 13 opera, 7 balett és 1 vegyes műfajú mű, 6 ős- és 5 magyarországi bemutató szerepel. Az operák közt új színrevitelben tér vissza a repertoárra Wagner Parsifal és Verdi Don Carlos című alkotása, előbbi Almási-Tóth András, utóbbi a német Frank Hilbrich rendezésében, míg Mozart Szöktetés a szerájból című művéből Vecsei H. Miklós operarendezői debütálásaként készít friss animált produkciót az OperaKaland középiskolás közönségének. Karácsonykor Händel Messiását a Mozart-féle átiratban mutatja be az Erkel Színház Anger Ferenc koncepciója szerint, míg az évad végén Gyöngyösi Levente új szimfonikus hangszerelésben debütál az István, a király operaváltozata, amelynek koncertszerű előadásával tiszteleg az Opera Szörényi Levente 75. születésnapja előtt, majd 2020. június 4-én, a trianoni centenárium estéjén teljes értékű színpadi produkció is születik belőle Szinetár Miklós rendezésében.

Az idén áprilistól próbaüzemben működő Eiffel Műhelyház a tervek szerint 2019 őszén nyitja meg kapuit. A 400 fős nézőtérrel rendelkező, Bánffy-terem névre keresztelt új játszóhely és multifunkcionális háttérbázis a hosszú 19. század népszerű operáit körülölelő korszakok, így egyfelől a preklasszika és a barokk, másrészről a 20. századi és kortárs szerzők műveinek nyújt otthont. A kettő ötvözetét kínálja az évad első operapremiere, Monteverdi Poppea megkoronázása című műve, amit az Opera felkérésére Bella Máté hangszerel újra, előadói apparátusában pedig Fekete-Kovács Kornél jazzformációja is helyet kap. Az Opera ebben az évadban is kapcsolódik Bach munkásságához, és basszushangra írt Krisztus-kantátáiból készíttet monodramatikus színpadi változatot, amit Keresztkantáták címmel Horváth Csaba rendez. A tavaly bemutatott GermanLateNight est négy Hindemith-egyfelvonásosát követően a 2019/20-as évadban a 20. századi német zeneszerző főműve, a német parasztháború idején játszódó Mathis, a festő Szabó Máté színrevitelében szerepel először az Opera műsorán.

A friss operaprodukciók között található Jake Heggie 2000-ben bemutatott, Ments meg, uram! című műve, rendező: Almási-Tóth András. Szintén az Opera művészeti vezetője vitte színre a Magyar Állami Operaház művészeivel és a noverai Teatro Cocciával együttműködésben tavaly decemberben Giampaolo Testoni kortárs olasz szerző Fortunio és Fantasio című egyfelvonásosainak ősbemutatóját, amit az új évadban az Eiffel Műhelyház közönsége is megtekinthet. Ugyancsak először készül színpadi változat Gyöngyösi Levente 2017-ben koncertszerűen bemutatott A Mester és Margarita című opera-musicaljéből, amit Szente Vajk visz színre, az előadásban pedig a MACIVA artistái is közreműködnek.

Az Opera feladatának tekinti, hogy felelevenítse az elmúlt századok jeles magyar zeneszerzőinek rég nem játszott darabjait is, mint amilyen Hubay Jenő A cremonai hegedűs és Dohnányi Ernő Simona néni című alkotása, melyeket a fiatal rendező, Varga Bence egy esten állít színpadra. Az Eiffel Műhelyházban folytatódnak az Opera zenés prózai előadásainak hagyományai is Karol Józef Wojtyła Az aranyműves boltja című verses párbeszédével, amelyet az amatőr színjátszó múlttal is rendelkező későbbi II. János Pál pápa krakkói segédpüspökként írt a házasság szentségéről. A székesfehérvári Vörösmarty Színházzal koprodukcióban készülő előadás rendezője Szikora János, zenéjét pedig a szerzővel jó barátságot ápoló Krzysztof Penderecki műveinek részletei alkotják.

Az Opera számos további, emlékezetesnek ígérkező eseménnyel készül 136. évadára. Gálaesttel ünnepli két kiválósága, Komlósi Ildikó és az idén Kossuth-díjjal kitüntetett Kálmándy Mihály operai pályafutásának 35, illetve 30 éves jubileumát az Erkel Színházban. Peter Seiffert német tenor Tannhäuserként vendégszerepel a következő évadban, míg az uruguayi származású basszbariton, Erwin Schrott a Figaro házassága váltott estéin a címszereplőt és a Grófot is megformálja. Ezen kívül áriaesttel tér vissza Ferruccio Furlanetto világhírű olasz basszista, a farsangi időszakban évente megrendezett estély sztárvendége a világhírű grúz származású szoprán, Nino Machaidze lesz, míg az évad esszenciáját 2020 májusában bő két hétbe sűrítő KeresztFesztet a jeles német bariton, Michael Volle és felesége, a mezzoszoprán Gabriela Scherer koncertje zárja. A trianoni centenáriumról a már említett István, a király operaelőadáson kívül az Eiffel Műhelyházban bensőséges Kodály-esttel is megemlékezik az Opera: a szerződés aláírásának perceiben a Székely fonó, a Galántai táncok és a Psalmsus Hungaricus hangzik el, a zeneszerző az Opera muzsikusai számára komponált művei közül az utolsóban a veterán tenorhős, Molnár András lép fel.

A csaknem 400 opera- és balettelőadás, valamint hangverseny, gála és kamaraprodukció tevékeny közreműködője Magyarország legrégebbi, legnagyobb és legfoglalkoztatottabb együttese, az Opera Zenekar, amelyet Kocsár Balázs főzeneigazgató és Kesselyák Gergely első karmester mellett olyan elismert magyar dirigensek is vezényelnek a következő évadban, mint Stefan Soltész, Oliver von Dohányi, Kovács János, Medveczky Ádám, Bogányi Tibor, Halász Péter, Hollerung Gábor vagy Vashegyi György, akik mellett több kiváló külföldi vendégkarmester is, köztük Michael Boder, Daniele Callegari, Paolo Carignani, Fabrizio Maria Carminati, Francesco Lanzilotta, Petr Popelka, Yannis Pouspourikas, Murry Sidlin, Pavel Sorokin, Michel Tabachnik és Mladen Tarbuk.

A Magyar Nemzeti Balett csaknem 50 év után Michael Messerer átdolgozásában és új kiállításban mutatja be Vakhtang Chabukiani Laurencia című balettjét, de visszatér a repertoárra Ashton A rosszul őrzött lány és Eifman Karamazov testvérek című koreográfiája is. Az Eiffel Műhelyházban emellett a közelmúlt olyan izgalmas kortárs darabjai lesznek láthatók Magyarországon először, mint Wayne McGregor 2006-ban a Royal Ballet számára és a The White Stripes rockegyüttes zenéjére készített munkája, a Chroma vagy Alexander Ekman a New York-i Julliard School végzőseivel bemutatott alkotása, az Episode 31.

Fotó: Csibi Szilvia

Több új darab is készül a Solymosi Tamás vezette együttes számára magyar koreográfusok és a Magyar Nemzeti Balett művészei közreműködésével. Venekei Marianna első balettmester Tűzmadarak címmel jelentkezik új koreográfiával Igor Stravinsky zenéjére, míg a Keresztény Évad tematikájához a Kreol, kreál című kísérleti est kapcsolódik három egyfelvonásossal, melyek az amerikai kontinens latin és afrikai gyökerű keresztény közösségeinek önfeledt és felszabadult hitélményéből táplálkoznak. Ariel Ramírez argentin zeneszerző népi ihletettségű Kreol miséjére és A mi karácsonyunk című kantátájára Velekei László és Vincze Balázs, a Győri és a Pécsi Balett művészeti vezetői készítenek egy-egy koreográfiát, míg a Joyful! című darab az észak-amerikai fekete közösségek spirituális világára reflektál a gospelen keresztül. Az előadást Sarkissova Karina, a Magyar Nemzeti Balett első magántáncosa állítja színpadra, a zenei megvalósításban pedig az Animal Cannibals működik közre.

Az Opera 136. évadában is folytatja belföldi és nemzetközi turnéit, így 7 ország 44 városában összesen 58 alkalommal lép fel.

CÍMKÉK: