Hegymegi Máté rendezésében
Büchner töredékekből álló műve megtörtént bűneseteket vett alapul. Daniel Schmolling 1817. szeptember 25-én leszúrta barátnőjét, L-t, Johann Christian Woyzeck pedig 1821. június 21-én hét késszúrással ölte meg szeretőjét.
Mi vezethet el odáig, hogy a számunkra legfontosabbat tegyük tönkre, pusztán annak féltéséből? Milyen az az út, amin végighaladva elveszíthetjük az irányítást a gondolataink és a tetteink fölött?
Ebben a világvégén maradt, felejtett katonai táborban nincs más feladat, mint amit a Kapitány és a Doktor, egy itt hagyott rendszer fenntartói kitalálnak. Mintha Trepljov színházát néznénk a tóparton, azt a kozmikus magányt az űrben. Hideg, hideg, hideg. Üres, üres, üres. Nincsenek falak, így mindenki terébe, életébe belelátunk. Ahogy kijárat sincsen, így nem lehet elhagyni ezt a helyet. A szereplők élete a szemünk előtt zajlik, szimultán. Kilépni nem, csak megszűnni lehet. Marie és Woyzeck számára is ez az egyetlen lehetőség.
„Nagyon régi vágyam, hogy színpadra állítsam Büchner Woyzeckjét. Már a felvételin is dolgoztunk vele, aztán az egyetemen közreműködtem Kovács D. Dani vizsgarendezésében is, és azóta is folyamatosan a fejemben van. Most találtam olyan kapcsolatot, formát a darabhoz, hogy hozzá merjek nyúlni. Persze ezt nehéz úgy, hogy ne azt az utat járjuk újra, amit előttünk megtettek. Ráadásul több olyan előadás is született, ami nekem személyesen is sokat jelent. Például Nagy Józsefé vagy a Stúdió K-s.” Hegymegi Máté, Jurányi Latte
Az előadás két főszereplője, Tóth Zsófia és Major Erik Pelsőczy Réka és Rába Roland osztályába járnak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Nagypál Gábort jól ismeri a Szkéné közönsége (Caligula helytartója, I. Erzsébet, Kutyaharapás), Horkay Barnabást a Bűn és bűnhődésben, valamint Hegymegi Máté másik futó előadásában, a KOHLHAAS-ban láthatja, Csoma Judit azonban először lép fel a Szkénében, Terhes Sándor (Arvisura) és Bánki Gergely (Krétakör) pedig itt kezdték a pályájukat.
„Hegymegi Máté rendezéseire érdemes odafigyelni. Az utóbbi két évben egymás után kétszer kapta meg a kritikusoktól az év legjobb független előadásának járó díjat (KOHLHAAS a Szkénében, Peer Gynt a Stúdió K-ban). Nem véletlenül: ő olyan folyamatosan kereső alkotó, aki rendszeresen talál is.” szinhaz.hu
Az előadás többi közreműködője már szinte a rendező állandó alkotótársának számít: a díszletért Fekete Anna – aki tavaly a Bádogdob (r.: Hegymegi Máté) terével elnyerte a Színikritikusok díját –, Kálmán Eszter most is a jelmezekért, míg Garai Judit a szövegért, Kákonyi Árpád a zenéért, Payer Ferenc a fényért lesz felelős. Peer Krisztián verseivel Hegymegi már korábban is foglalkozott, most azonban a költő kifejezetten az előadáshoz írt egy monológot, és versei is elhangzanak az előadásban.
WOYZECK Major Erik eh.
MARIE Tóth Zsófia eh.
BOLOND Bánki Gergely
KAPITÁNY Terhes Sándor
DOKTOR Csoma Judit
TAMBOURMAJOR Nagypál Gábor
ANDRES Horkay Barnabás
Dalszövegek: Peer Krisztián
Dramaturg: Garai Judit
Díszlettervező: Fekete Anna
Jelmeztervező: Kálmán Eszter
A jelmeztervező asszisztense: Keszei Borbála
Zeneszerző: Kákonyi Árpád
Fénytervező: Payer Ferenc
Asszisztens: Kovács Henrietta, Rezek Borbála
RENDEZŐ HEGYMEGI MÁTÉ
A szövegkönyv Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításának, valamint Peer Krisztián szövegének felhasználásával készült. Daniel Schmolling vallomását Ruttkay Zsófia fordította.
BEMUTATÓ: 2018. szeptember 22-23. 19h, Szkéné Színház
További előadások: október 22-23. / november 7. 19h & 26. 20h
Az előadás a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett STAFÉTA program keretében valósult meg.
Támogatók:
Budapest Főváros Önkormányzata, BVA Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., Staféta, FÜGE Produkció