Top 10+1 színház

|

2019

Idén is megkérdeztük kritikusainkat, melyik magyar nyelvű színházi előadást találták a legjobbnak, legfontosabbnak 2019-ben. Íme, az összesített listánk.

Kertész utcai Shaxpeare mosó, Örkény Színház, rendező: Bodó Viktor

Kókai Tünde, Csuja Imre, Csákányi Eszter és Hámori Gabriella         Fotó: Horváth Judit

Závada Péter újraírt Shakespeare-jével Bodó Viktor olyasmit mond el a korról, amit így – ennyi mocsok közepette, ilyen költőien – még nem mondott el senki. /Kállai Katalin/

Branden Jacobs-Jenkins: Gloria, Radnóti Színház, rendező: Hajdu Szabolcs

Sodró Eliza és Lovas Rozi Fotó: Dömölky Dániel

Hajdu Szabolcs mestere a mindennapi atrocitások ábrázolásának. Annak, amikor lesújtó nézéssel, becsmérlő hangsúllyal, gúnyos grimasszal, hevesen türelmetlen gesztussal szinte ölni lehet. /Bóta Gábor/

Weöres Sándor: Octopus, avagy Szent György és a Sárkány históriája, Színház- és Filmművészeti Egyetem, rendező: Nagy Péter István

Fotó: Éder Vera

A jó nem múlhat el, s a rossz csak pillanat.
De jónak útja nincs, ahol e rém böfög,
s nyomorult létben a rossz pillanat örök. /Weöres Sándor/

Fejes Endre – Tasnádi István: Rozsdatemető 2.0, Katona József Színház, rendező: Máté Gábor

Péter Kata, Szirtes Ági és Rujder Vivien         Fotó: Dömölky Dániel

Máté rendezése árnyaltan, érzékletesen s roppant hatásosan jeleníti meg a családtörténetben a történelmi kontextust, a nemzedékről nemzedékre örökített frusztrációt. /Kovács Dezső/

Sam, avagy felkészülés a családi életre, Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház, Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem, rendező: Bocsárdi László

Sam: Erdei Gábor         Fotó: Tamási Áron Színház

Bocsárdi László rendezői színháza ötvözi az abszurd és az epikus hagyományok eszköztárát, miközben egyszerre szórakoztat, kacagtat és elgondolkodtat. /Tölli Szofia/

Shakespeare: A velencei kalmár, Kolozsvári Állami Magyar Színház, rendező: Tompa Gábor

A gyűlöletbeszéd az élet intimebb formáiba is beszivárog. /Kállai Katalin/

Örkény István: Macskajáték, Nemzeti Színház, rendező: Szász János

Nagy Mari és Udvaros Dorottya           Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Két hatvanas asszony a hatvanas években… Európa két, vasfüggönnyel kettéhasított részéből leveleznek egymással. Özvegy Orbán Béláné (alias Erzsi), aki a tejcsarnok, a társbérleti lakása és a Nárcisz presszó Bermuda-háromszögében éli a létező szocializmus viharos mindennapjait. /Kállai Katalin/

Pintér Béla: Szutyok, Jászai Mari Színház, Tatabánya, rendező: Guelmino Sándor

Bakonyi Csilla és Crespo Rodrigo         Fotó: Prokl Violetta, Jászai Mari Színház

Egy többre hivatott közösség széthullásáról szól érvényesen az előadás, amelynek tagjai éppen szeretni való gyarlóságaik, néhol bumfordiságuk miatt kerülnek igen közel hozzánk. /Szekeres Szabolcs/

Shakespeare – Mohácsi István – Mohácsi János: A velencei kalmár, Miskolci Nemzeti Színház, rendező: Mohácsi János

Mészöly Anna és Görög László          Fotó: Éder Vera

Megrendítő, nagy alakítás Görög László sebzett és sebezni akaró Shylockja. Kősziklaként áll az utolsó képben, a megtört Jessica és a valamit éppen felfogó Antonio között, s szinte érezni, ahogy belenő a földbe. Az évad nagy pillanata ez. /Gabnai Katalin/

Állami áruház, Kecskeméni Katona József Színház, rendező: Benkó Bence, Fábián Péter

Akár az átkos operettjei. Csak itt a politikai továbbképzésről érkezett Feri szeret bele a munkaversenyben jeleskedő Ilonkába, miközben a szubrett a szocialista tervgazdálkodás alappillérét jelentő dolgozó tömeg két reprezentánsa, Károly és Rezső között őrlődik. /Kállai Katalin/

A nagy Gatsby, Vígszínház, rendező: if. Vidnyánszky Attila

Hegedűs D. Géza és Wunderlich József         Fotó: Dömölky Dániel

Ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében dübörög, robban, pezseg a színpad. /Bóta Gábor/

Top 10 film 2019

CÍMKÉK: