Civil szervezetek adták át a Színikritikusok díjait

|

Berekméri Katalin, Mentes Júlia, Zsigmond Emőke a legjobb női epizódszereplők

Szeptember 17-én, immár 45. alkalommal rendezték meg a Színikritikusdíj-átadót, amelynek a Trafó Kortárs Művészetek Háza adott otthont. 

45. alkalommal adta át a Színházi Kritikusok Céhe a Színikritikusok Díját, idén összesen tizennyolc kategóriában. Ebben az évben a LOUPE Színházi Társulás közreműködésével rendezték meg a gálát, a műsorvezető Horváth János Antal volt.

A műsorvezető nyitó beszéde után a LOUPE pár perces videóbejátszását vetítették le. Őszintén szólva, a társulás okosan indította el a gálát, hiszen ezzel a fajta szórakoztatással oldott légkört sikerült kialakítani.

A tizennyolc kategóriát négy blokkra osztották, és minden blokkot egy civil szervezet képviselője vezetett. Körülbelül három percet kapott minden szervezet arra, hogy bemutassa a saját alapítványát vagy egyesületét; annak fő motivációit, célkitűzéseit.

Az első négy díjat az Élet. Érzés Egyesület képviselője, Sevcsik M. Anna adhatta át az alábbi kategóriákban:

A legígéretesebb pályakezdő (A kategória díjazottja: Major Erik)

A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg (A kategória díjazottja: Székely Csaba: Az igazság gyertyái)

A legjobb független színházi előadás (A kategória díjazottja: Prudencia Hart különös kivetkezése /Stúdió K Színház, rendező: Kovács D. Dániel/)

A legjobb díszlet (A kategória díjazottja: Extázis /Katona József Színház, tervező: Devich Botond/)

Miután véget ért az első blokk, átvezető programként a LOUPE bemutatta a Hírcsárda híreit (kifejezetten szórakoztató híradó paródiát, amelyben Lovas Rozi és Lengyel Tamás, a „hírműsor vezetői” reflektáltak az elmúlt idők híreire).

A második blokkot a TASZ Jogvédő civil szervezet három képviselője vezette. Ezekben a percekben a következő díjakat osztották ki:

Legjobb női epizódszereplő (A kategória díjazottja: egy nagyon izgalmas hármas holtverseny eredményeként Berekméri Katalin, Mentes Júlia és Zsigmond Emőke)

Mentes Júlia

Legjobb férfi epizódszereplő (A kategória díjazottja: Znamenák István /Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza, Örkény István Színház/)

A legjobb kőszínházi előadás (A kategória díjazottja: Az igazság gyertyái /(Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat, rendező: Sebestyén Aba/)

A legjobb jelmez (A kategória díjazottja: Pekingi ősz /Katona József Színház, tervező: Szakos Kriszta/)

Ezzel lezárult a második blokk is, és elérkeztünk a következő átvezetőhöz: a LOUPE kormányinfó paródiájához. Bár a humor, amiből táplálkozott a pár perces játék, elég megosztó volt, de a közönség pozitívan értékelte a két miniszter, vagyis Lengyel Tamás és Molnár Áron cinizmustól sziporkázó előadását.

Ezután kezdetét vette a harmadik blokk, amelynek díjait az Utcáról Lakásba Egyesület képviselője osztott ki azokban a kategóriákban, amelyeknek nyerteseit már korábban nyilvánosságra hozták:

A Jövő díjat 2022-ben alapította a Színházi Kritikusok Céhe, amely több évadon átívelő, társadalmi értelemben is jelentős munkát végző társulatok vagy személyek, illetve ilyen előadások számára adható. Az idei díjazott a STEREO AKT.

Az idei Különdíjjal a THEALTER fesztivált jutalmazták.

A Gyerek- és ifjúsági színházi előadások díjáról a már harmadik éve a területen legnagyobb ismeretekkel és tapasztalattal rendelkező grémium döntött. A díjazott az Örkény Színház Klara és a Nap című produkciója lett.

Ezután átadásra került az Életműdíj, amelynek eredménye még áprilisban került nyilvánosságra. A díjat Hernyák György vajdasági rendező nyerte el. Az életműdíjat Molnár G. Nóra, a nyertes egykori tanítványa adta át, aki szívhez szóló laudációt olvasott fel az átadás előtt. „Tanár úr, te egy igazi Mester vagy! Köszönjük neked ezt a csillapíthatatlan torkosságot a színházi hivatás iránt.” (részlet)

Ezután ismét egy rövid átvezető következett a LOUPE férfi tagjaival, bár itt szerencsére nem csak a humorra helyezték a hangsúlyt (az életműdíj átadása után a közönség elég messzire került ettől a lelkiállapottól). Ehelyett inkább „elment az áram”, és hogy Molnár Áronék orvosolják a helyzetet, a csilláron csimpaszkodva mutattak be nekünk egy pár perces mozgásszínházat.

Ezután elérkeztünk a következő blokkhoz, amelyet a Van Helyed! Alapítvány képviselője vezetett. A következő kategóriákban adta át díjakat:

Különdíj (A kategória díjazottja: Závada Péter; David Greig: Prudencia Hart különös kivetkezése című darabjának fordításáért és a Stúdió K Színház-beli előadás szövegének létrehozásáért. Bár Závada nem lehetett ott az átadásnál, az alapítvány képviselője elmesélte, hogy a díjazott maga is a Van Helyed! önkéntese.)

A legjobb szórakoztató színházi előadás (A kategória díjazottja: Csárdáskirálynő /Nagyváradi Szigligeti Színház, rendező: Novák Eszter/)

A legjobb színházi zene (A kategória díjazottja: Üvöltő szelek /Benoit Produkció–Szentendrei Teátrum, zeneszerző: Kákonyi Árpád/)

Ezután egy újabb átvezetőhöz értünk. Kivetítették a ChatGPT-t és Horváth János Antal helyben íratott a mesterséges intelligenciával egy színházi kritikát, a LOUPE Színházi Társulás egyik előadásáról. A műsorvezető ezzel azt próbálta üzenni a kritikusoknak, hogy ne hagyjanak fel a kritikaírással, mert nekünk, olvasóknak szükségünk van a hús-vér gondolatokra.

Ekkor elérkeztünk az utolsó blokkhoz, melynek díjait az Igazgyöngy Alapítvány képviselője adta át, az alábbi kategóriákban:

Legjobb férfi főszereplő (A kategória díjazottja: Pál András /Oidipusz, Radnóti Színház/)

A legjobb női főszereplő (A kategória díjazottja: B. Fülöp Erzsébet /Az igazság gyertyái, Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat/)

A legjobb rendezés (A kategória díjazottja: Liliom /Budaörsi Latinovits Színház, rendező: Kovalik Balázs/)

Az idei díjátadó tele volt izgalmakkal. A LOUPE Színházi Társulás stílusa nagyon jól passzolt a gálához, a különböző civil szervezetek bevonása pedig olyan kezdeményezés, amelynek a folytatásával még jó lenne találkozni.

CÍMKÉK: