A lélek fénye

|

Szép Ernő: Vőlegény / Szentendrei Teátrum, Orlai Produkciós Iroda

Hiába a szeretet, a két ember közötti tagadhatatlan vonzalom, az élethez, a közös boldogsághoz mindenekelőtt pénz szükségeltetik.

Fotók: Takács Attila

A semmiből teremtenek elfogadható környezetet a családtagok. Ha nem is teljes világot, de olyan miliőt mindenképpen, ahol a hamarosan érkező vendég előtt semmiképpen sem maradnak szégyenben, mintha minden rendben lenne, mintha a Csuszik família bármely tagja megfelelő parti lehetne valamely házasulandó fiatal számára. Kölcsönkérnek kávét a szomszédoktól, függönyt akasztanak a karnisra az ócska, szúette ablak elé, és horgolt terítő kerül a kacskalábú asztalra, sőt még gyümölcs is a tálba.

Novák Eszter első felvonásbeli, az izgatott készülődés motívumát sokféle módon variáló rendezésének a titka, hogy nincsen színpadi pillanat, amikor ne történne valami. A sietős mozdulatokból, a kifejezően koreografált, a hátulról és oldalról egyaránt történő jövésből és menésből valószínűleg akkor is értenénk mindent, ha egy szó sem hangzana el. A Vőlegény című Szép Ernő-darab kezdő részében a várakozás maga a dráma, miközben egy felbolydult méhkas képe rajzolódik elénk mesterien.

Kovács Patrícia

Az Orlai Produkciós Iroda és a Szentendrei Teátrum közös vállalkozásában tehát a színészek hol itt, hol ott bukkannak fel, mindegyikük hoz egy-egy tárgyat, mindenki odébb tesz valamit, átalakít egy kis zugot, hogy lakájosabb legyen a sivár otthon. Igazi bravúr, ahogy például a darabbal már a színészi pályáján többedszerre találkozó Tóth Ildikó Mariska szerepében néhány mozdulattal, Szép Ernő színpadi írásművészetét jellemző odavetett tőmondatokkal varázsolja elénk a soha senki figyelmét fel nem keltő vénlányt, aki csupa jóindulattal viseltetik a szegénységből kilábalni kívánó családja iránt. Hasonlóan jó Takács Kati, hiszen hamar világossá teszi, hogy az Anya hosszú ideje kénytelen a nadrágot hordani a családban.

Az olajozottan működő színészi összjátékból hárman elsők az egyenlők között.

Jelenet az előadásból

Az élre kívánkozik a nagyszerű Gazsó György, aki mint Papa a nulla, a hámozott lufi a Vőlegény világában. Nagyon semmilyen ez a fickó, hiszen a világon semmihez sem ért, de mégis azt kell mutatnia a színésznek, hogy a lóversenyen és a kártyán kívül is érdekli valami ezt az embert, holott nem. Ez a nem a leglényegesebb tulajdonsága a mackós külsejű örök gyermeknek. Gazsó találó gesztusai, az Apa személyiségéről hűen árulkodó, a groteszket súroló arckifejezései végig tanítani valók, de különösen azok a harmadik felvonásban.

A házasodni készülő Kornél és Rudi közös jelenete az előadás csúcspontja. Kovács Patrícia előbb szeretni való bakfis, akár A templom egere című Fodor László vígjátékban Nagy Zsuzsi szerepében.  Azonban itt már a kezdetektől érezhető, hogy Kornél nem annyira naiv, mint ahogyan azt mutatja. Az illúziói apadásával aztán a játékbabáit kihajigálja az ablakon, miután Rudi csak a család nem létező hozományával együtt lenne hajlandó az oltár elé vezetni őt. Később a boldogságáért küzdő, a választottjához ragaszkodó nő. Az olykor összekulcsolt, máskor görcsösen tördelt kezek és a hamu alól parázsként előtörő kétségbeesés harmonikusan simulnak egymáshoz: nem tud úgy kokott sem lenni, hogy ne látszódjék játékán Kornél lelkének a fénye, és ez az utóbbi a gyönyörű.

Egy felbolydult méhkas képe rajzolódik elénk mesterien

Szabó Kimmel Tamás Rudi alakítójaként úgy válik méltó partnerré, hogy játékában jóval kevesebb az átmenet. A fogorvos hódító külseje mögött nem tudni, valójában mennyi mélység rejtőzik. Egészen kiváló, ahogy váratlan ötlettel felcsavarja a szőnyeget, vesszen a józan ész, mintha tiszta vizet akarna önteni a pohárba. De nem, vissza az egész, suska nélkül mégsem ér a szerelem és az esetleges közös jövő semmit. Az alakítás kritikája mindössze annyi lehet, hogy túlzottan sokáig nem látszik, hogy mennyire odavan Kornélért, mígnem átszakadnak a gátak a fiatalemberben és csókban forrnak össze az addigra már sok mindenen keresztülment nővel.

Elméletileg a csókkal vége az előadásnak, mert Szép Ernőnek nem erőssége az előzmények művészi erejéhez méltó harmadik felvonás. A szerző más darabjaira, például a szintén kihívást jelentő Patikára is jellemző hiányossággal Novák Eszter rendező nem igazán tudott a későbbiekben mit kezdeni. Így hiába az első felvonást idéző színes forgatag, az operai gesztusokkal variáló játék a harmadik felvonásban, a két fiatal kapcsolatát jellemző, a nézőt továbbgondolásra ösztönző eldöntetlenség hiányzik a zárlatból.

A Valcz Gábor tervezte csupasz, piszkosfehérre kopott falak között  stílusában három egymástól különböző felvonást látunk. A könyörtelen és szórakoztató Vőlegény témájára azonban mindez nem vonatkozik. Ugyanis hiába a szeretet, a két ember közötti tagadhatatlan vonzalom, az élethez, a közös boldogsághoz mindenekelőtt pénz, pénz és pénz szükségeltetik. Legalábbis az első perctől az utolsóig ezt sugallják nekünk az összességében emlékezetes előadás alkotói, és az előbbiek igazságát nehéz lenne tagadni.

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

CÍMKÉK: