Bertolt Brecht: A kaukázusi krétakör / Szegedi Nemzeti Színház
A templomba igyekvő Georgi Abasvili, a kormányzó nem veszi át a Nagyherceg piros borítékba csomagolt levelét. Holott jobban tenné, ha elolvasná a főnöke üzenetét, mert így talán menthetné a Kormányzó saját bőrét, de a vérfürdőt ezzel sem akadályozhatná meg.
A darabbéli Grúziában a hatalom kezéből kicsúszott gyeplőt olyanok ragadják meg, akik semmivel sem jobbak elődeiknél. Bertolt Brecht A kaukázusi krétakör című zseniális klasszikusának a politikai elit és a vezetettek közötti szakadék a témája. Forradalom, majd elhúzódó polgárháború köszönt az országra. Majd elkezdődik az eredeti rendszer lassú restaurációja. Kérdés, hogy változott-e valami, és ki hogyan tud a könyörtelen tükörbe nézni reggelente. Folyamatos a békétlenség. Rendőrség nincs, a katonai különítmények változékony erkölcsi mércéket alkalmazva próbáljak fenntartani a rend illúzióját.
Az állandósult politikai átmenetek miatt nem tudható, hogy éppen kik vannak hatalmon. A tét egyébként sem az, hogy ki melyik meg sem szilárduló rendszerhez csapódik, inkább a túlélés a cél. Ki tud eleget markecolni ahhoz, hogy ne vesszen éhen és a gyerekeinek enni adjon. Hogyan lehet legalább valamennyire embernek maradni a vérzivataros körülmények között.
A Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában Tárnoki Márk rendező jól érzi, hogy mennyit lehet Brechtből mesélni és mennyit lehet megjeleníteni. Az intellektuális távolság és a lendületes cselekmény nem zárja ki egymást. Az Ungár Júlia magyar szövegét használó A kaukázusi krétakör nem erőlteti a magyar színpadokon problémás eltávolítási effektusokat. Helyette két túlélő történetét követhetjük. Az első felvonásban Gruse Vacsnadze, a második részben Acdak bíró a főszereplő. Mindketten véletleneknek köszönhetik az esélyt, amivel aztán élni tudnak. Embernek maradni a legszörnyűbb körülmények között a legnagyobb dolog.
A szerző szerint a női főszereplő igavonó állat. Brecht darabjaiban a hatalom erőszakolta társadalmi meghatározottság mindig előrébb való az „egyszerű” nemi szerepnél. Ács Petra a nincstelen konyhalány, Gruse Vacsnadze szerepében eleinte aszexuális, szürke veréb. Az előadás a „rettenetes a kísértés a jóra” motívumát meséli részletesen. Ehhez alkalmazkodva Ács kiválóan mutatja fel Gruse dilemmáit. Magukkal ragadják a nézőt Gruse belső vívódásaiból eredeztethető átmeneti kudarcai, ahogyan próbálja NEM gondozni, NEM szeretni a gyereket. Elvégre a hatalom örököse veszélyes lehet Gruse számára a változékony politikai viszonyok között. Többször lehetősége nyílik szabadulni tőle, de a szeretet ereje visszatéríti Micheilhez. A lány a kormányzó palotájában pakolás közben, az utolsó pillanatban veszi észre a gyereket. Majdnem elfelejtkezik róla. Menekülés közben a Parasztnő ajtaja elé teszi a csecsemőt, majd visszatér érte, mert képtelen magára hagyni. Gruse úgy szépül kívülről is, és lesz egyre asszonyosabb, ahogy mind erősebben kötődik a gyerekhez. Amikor nincs szíve Micheilt annak karjánál fogva kirángatni a krétával rajzolt körből, már anyásan nőies.
Az Énekmondó a narrátor és a kar egyszemélyben. Ám Lelkes Botond alakítása ennél összetettebb, hiszen ő adja a Gruse féltő gondoskodásában cseperedő Micheilt is. Lelkes a színpad jobb oldalán zongorán és szintetizátoron játssza a zenei aláfestést. Egy hangsúlyosan brechti, epikus színházi jelenetben az addigi külső megfigyelő „gyermekké” alakulva válik a cselekmény részévé. Az érzelmi belehelyezkedés kínálta sajnálat és részvét helyett nagyhirtelen a belátás és az intellektuális távolságtartás pozíciójába helyeződik a néző, amikor az Énekmondó felveszi a szőrmegalléros bundát, innentől kezdve már kisgyerekként jelenítve meg Micheilt.
Rablóból lesz a legjobb pandúr, tartja a mondás. Acdak bíró nyúltolvajként kezdi meredeken felfelé ívelő közéleti pályafutását. Az átmenet a bűn területéről a törvényesség oldalára szinte lehetetlen a zavaros időkben. Gömöri Krisztián Acdak bírója nagyhangú, kellemetlen alak. A józan eszére hallgat az ítélethirdetés előtt, és soha nem felejti, hogy honnan és miképpen indult. Acdak imádja a bort és a törvénykönyvet a feneke alá téteti a hűséges rendőrszolgájával, Sauvával. Gömöri bírója megveszthetősége ellenére az igazságot keresi, ha a per úgy hozza, még a hatalmasok kárára is. A színész játéka meggyőző keveréke a népmesék világát idéző csetlő-botló hősnek és a társadalmi földrengések megúszására szakosodott kalandornak.
Szilágyi Annamária kétszer is lebilincselő portréját adja a társadalmi és magánéleti önzésnek. Szilágyi ellentmondást nem tűrő rossz emberei arrogánsak, ám ez utóbbit titkolni igyekeznek. Natela Abasvili a ruháit pakoltatja a személyzettel, miközben addigi kiváltságos élete összedől körülötte. A kormányzóné parancsokat osztogat és fel sem merül benne a legfontosabb kisfia, Micheil biztonsága. Aniko asszony, Gruse testvérének felesége az ájtatos rosszindulat két lábon járó képviselője. Férje, Lavrenti Vacsnadze bűntudattal terhelt gyávaságának ő az oka. A Molnár Anna látványtervező tervezte szoba a biedermeier vallásosság és a pietizmus csúcsteljesítménye. Kispolgári miliő jellemzi a gyermektelen család otthonát. A liliommal körberakott Szűz Mária szobor, a sötétkék alapon piros rózsával díszített háttér annyira giccses, hogy szinte fáj. A szobabelső sokat mesél a végtelen önzésében a társadalmi változásoktól elzárkózó Aniko és Lavrenti Vacsnadze üres életéről.
Tárnoki rendezése fegyelmezett társulati összjátékot kíván meg a produkció színészeitől. Borovics Tamás, Molnár Erika, Szegezdi Róbert, Szívós László, Tánczos Adrienn és Turi Péter hol az elnyomó hatalom kiszolgálóiként, hol áldozatokként jelennek meg.
Minden elsimul és megoldódik a zárlatra, akár a mesében. A gyereket Gruse nevelheti tovább Szimon Csacsavával (László Gáspár). A lány Juszuffal kötött kényszerházasságát érvényteleníti a körmönfont Acdak. A happy end dacára kesernyésen megható és elgondolkodtató színházi élményt kapunk, hiszen nemcsak a farkastörvények között embernek maradni kihívása érdekli az alkotókat. A darabbéli forradalmat nem a társadalom szélesebb rétegei robbantják ki, hanem a politikai elit egy másik, de ugyanannyira szűk, a hatalomból eddig kirekesztett része. Így nem lehet egyéb hozadéka a felfordulásnak, mint az alul lévők szenvedéseinek meghosszabbodása. Az előadás, hűen Bertolt Brecht harcos-intellektuális szellemiségéhez, közéleti aktivitásra ösztönöz. Tenni kell azért, hogy ne az állampolgár feje felett döntsenek a békés eszközökkel talán leválthatatlan, a valós társadalmi gondoktól messze szakadt, önmagukat politikusnak gondoló oligarchák.