Neil Simon, Cy Coleman, Dorothy Fields: Sweet Charity / Szolnoki Szigligeti Színház
Pallas (Molnár Nikolett), Gagarina (Kertész Marcella), Dietrich (Cseke Lilla Csenge) és Rosie (Pertics Villő) megbízható, sokat próbált munkaerők. Nem tegnap, és nem is tegnapelőtt kezdték a szakmát. Dédelgetett álmaikat fényévek választják el a megvalósítástól.
A fent említett hölgyek éjszakai pillangók. Elhatározzák, hogy felhagynak a stricheléssel. A tervet azonban nem követi kivitelezés, hiszen amint megjelenik Hermann, a Kánaán lokál tulajdonosa (Ónodi Gábor) azonnal és újra beállnak a sorba. Vélhetően nem először történik ilyen vagy ehhez hasonló szabadulási kísérlet. Elvégre a remény hal meg utoljára. Ám most egyikőjük komolyan gondolja a szakítást a múlttal.
Neil Simon, Cy Coleman és Dorothy Fields Sweet Charity című zenés drámáját a Szolnoki Szigligeti Színházban Béres Attila rendezésében és Rimóczi Mónika karmesteri dirigálásával mutatták be.
Biró Panna Dominika alakításában a lázadó utcalányt nem lehet nem szeretni. Az örök gyereklány Charity Masina Valentine, alias Sweet Charity paradox módon nagyon nőies jelenség. Nincsenek játszmái és stratégiái a hódításra, nem a végzet asszonya. Viszont figyel a partnerére, még ha csak egyetlen éjszakára is, de együtt él a kuncsaft legkisebb rezdüléseivel is. Aztán elérkezik a pillanat, amikor „civilben” dobogtatják meg a bájos hölgy szívét.
Charity a felütésben könnyed humorral teremt kapcsolatot a közönséggel csapodár és hűtlen fiúját keresvén. Biró kiváló alakításának kulcsa a véletlen illúziója. Mintha véletlenül került volna oda, ahova. De ha már ott van, mert odavetette a sorsa, a legnagyobb körültekintéssel és szakértelemmel végzi feladatát. Amint halljuk tőle: a szerencse szomorú szeszélyének köszönhetően lett prostituált. Nem ő választotta hivatását, az választotta őt. Biztosak lehetünk abban, hogy aktuális partnere mind lelkileg, mind testileg kielégülten távozik Charity ölelő karjaiból.
Hősnőnk női Twist Oliver. Hiába mártózik meg a szennyben, fekszik le sok-sok férfival, a lelke és szándékai tiszták. A hihetetlen energiájú lány végtelen szerelmes örömében kétszer is körbeszaladja kolléganőit. Nincs az a megpróbáltatás, amely a hitét kikezdené. A drámai végkifejletet nem számítva sohasem kerül padlóra, mert az életöröme nem engedi. Biró érzékeny, harmóniára vágyó lány és energiabomba egyszerre. Az utóbbi jellemzi a közönséget lázba hozó szólótáncait. Az áruba bocsátott testnek a táncok a legszebb pillanatai, ezeket bármeddig elnéznénk. A Szűts Rita koreografálta önfeledt mozgássorok a dialógusoknál többet mesélnek a lányról. Egy rendhagyó pompom girlt látunk. Az impulzív végtagok a szélrózsa minden irányába mutatnak, a kezek az ég felé törnek, míg a lábak alig érintik a padlót, így mutatva a lány határtalan szabadságvágyát és életörömét.
Az élnivágyó Charity nem ismer legyőzhetetlent, holott az élet bőven gördít elé akadályokat. A férfiak legyőzendő akadályok csupán számára. Vittorio Vidal De Palma, a híres filmsztár kellemes gát. A Barabás Botond játszotta filmcsillag kiáll Charity mellett. Bár megtehetné, de nem él vissza helyzetével. Barabás elegánsan és önmagához, a szolnoki színházigazgatói voltához finom iróniával viszonyulva adja Vittoriot. Egészen más a helyzet Oscar Lindquisttel. A fiatalembernek a legkisebb gondja a klausztrofóbia a liftben. Dósa Mátyás kétségbeejtően szürke hivatalnok. A majdani eseménytelen élet nagymestere. Érezhető Charity szerelmesében, Oscarban a közvetlen környezete véleményét mindennél előrébb helyező megfelelési vágy, máskor a rejtett agresszió, amely a váratlan zárlatban lesz lényeges.
A szolnokiak előadásának a vége szomorú és elgondolkodtató, ami ritkaság egy musical esetében. Kevesen értenek a Sweet Charity rendezőjénél, Béres Attilánál jobban a zenés színházhoz. Béres munkáinak jellemzője, hogy nem papírmasé figurákkal dolgozik, hanem lelkekkel, akik közeli ismerőseink a mindennapjainkból. A drámát, az egyéni sorsot keresi a többség számára „egyszerű” szórakoztatóipari darabokban is. A rendezőt nem először érdekli a mind hierarchikusabbá váló társadalom, amelynek a legszélére szorultaknak semmi esélye újra illeszkedniük az úgynevezett polgári társadalomba.
Az úrhatnámság árnyalt érzékeltetése látszik a Pompei Night Clubban játszódó jelenetben. Amikor Charity és a filmsztár Vittorio leadják kérésüket, a főpincér veszi fel a rendelést. Ám az utóbbi azonnal, mint számára derogálót, adja tovább a gyakorlati megvalósítás lehetőségét a rangban alatta álló kiszolgálónak. Ahogy annak idején a szintén Béres Attila rendezte, katartikus kecskeméti Csárdáskirálynő tette, úgy egy mind megkerülhetetlenebb társadalmi problémát boncolgat most a szolnoki Sweet Charity is. Az erősen széttagolódó társadalomban komoly feszültség húzódik az emberi értékek és az anyagi lehetőségek között.
Hat évtizede elsöprő Broadway-siker volt a Sweet Charity Gwen Verdon címszereplésével. Néhány évvel később az édes kurvát Shirley MacLaine keltette életre a filmvásznon. A Szolnoki Szigligeti Színházban a nagy elődök nyomdokaiba lépő, méltó Charityt láthat a nagyérdemű.
A kritika a 2025. május 15-ei, a RaM-ArT Színházban látott vendégjáték után készült.