Kócipór

|

Shakespeare /37 – WebSzínház, TRIP

Erdős Virág, Tasnádi István, Kovács Viktor és Kovács Dominik

Rendhagyó környezetekben játszódó kamaradarabokként látjuk William Shakespeare darabjait. A WebSzínház és a TRIP produkciójában az angol klasszikus 37 színdarabjából egy-egy kortárs magyar szerző írt mai változatot. A Budapesti Tavaszi Fesztivál programján szereplő előadásban először a Romeó és Júlia folytatását látjuk, a második rész a Szeget szeggel című színművet értelmezi újra, a harmadik történet a cselekmény egy pontján kapcsolódik az alapdrámához, a Lear királyhoz.

Erdős Virág: Montague és Capulet

Két véres ruhával letakart test az elhagyott hangárban hevenyészve felállított ravatalon. Rómeó és Júlia, a két fiatal nagyon szerette egymást, de szertelen történetük tragédiába torkollt. Erdős Virág jelenete közvetlenül az alapdráma 5. felvonása után történik. Erdős dramolettje a hiány narratíváját működteti. A cselekmény szó talán erős ez esetben. Fontos a néző képzelete, mert a ráolvasás rituáléjában négy szülő búcsúzik a gyermekeitől. Ha már nem lehet feltámasztani őket, legalább még egyszer az életben szeretnék elmondani azt, amit már sohasem mondhatnak többet. A fájdalmas mondatok megidézik a kamaszokat, akiket hiába korholnak és szidnak, a tehetetlen dühön minduntalan átüt a szeretet. A férfiak árnyékba borult vonásain komor kétségbeesés látszik. A nők gyásztól átszellemült tekintete a férfiak arcában véli felfedezni a remény sugarát, ám ezúttal a másik sem nyújthat vigaszt. Végeztem veled, vetik oda a szülők végezetül. Az anyákat és az apákat Györgyi Anna és Szikszai Rémusz, illetve Tóth Ildikó és László Zsolt játsszák.

Rómeó és Júlia         Fotó: Meister Natália Nóra

Tasnádi István: Szeget szeggel – érzékeny játék céges környezetben

Hartai Petra Iza szerepében maga a két lábon járó kétértelműség. Szavai kihívások az ’erősebb nem’ képviselőjének. Hartai nagyon érzi a provokatív hangsúlyokat. A vicc hatásmechanizmusára emlékeztetően egy-egy kifejezésének az első szintje a köznapi értelemé, a második már a verbális kihívásé. Mozdulatai egyértelműen felhívást jelentenek a táncra. Már csak azt kellene eldönteni Angelónak (Ódor Kristóf), a multinacionális cég vezérének, hogy tényleg kínálja a bájait, vagy valami egészen más miatt adja a kurvás nőt. A cél érdekében mindenre kapható hölgy azonban csak a látszat. Az érzékeny Iza teológusnak készül. Szeretné megmenteni a bátyját, Claudiót (Kovács Máté) az elbocsátástól, aki erőszakkal közeledett Júliához (Szőke Abigél). Tasnádi István élvezetesen és fordulatosan mesél, ráadásul híven is követi Shakespeare színműveinek narratíváját, amennyiben ugyanolyan hihetetlen happy endbe torkollik a szövege, akár az eredeti darab.

Szeget szeggel         Fotó: Meister Natália Nóra

Kovács Viktor és Kovács Dominik: Plüss

A Kovács-testvérek a Lear királyt feldolgozó darabjában tragédia készülődik. Glostert, Lear hű emberét már keresik a házaspár csatlósai az éjszakában. Lear középső lánya, Regan (Láng Annamária) és annak férje, Cornwall (Mészáros Béla) hétköznapi páros. Az utóbbi Shakespeare-nél a csizmája sarkával nyomja ki Gloster szemét. Kócipór, mondja Vörösmarty Mihály fordításában Kent a hasonló karakterekről. Regan és Cornwall valóban hitvány, semmirekellő, lecsúszott emberek, de a szerepek nem ezért tartoznak a színészek rémálmai közé. A gonoszságon, az irgalmat nem ismerő hatalomvágyon más nemigen derül ki róluk. A Kovács-testvérek darabja megmutatja a házaspár emberi oldalát. A zsarnok édesapja nyomasztó emlékétől és a gyermekkorától szabadulni képtelen Regan húst szeletel és állatot nyúz a darab helyszínéül szolgáló étterem konyhájában. Az akaratgyenge Cornwallt csak idő kérdése rávenni a bűnre. A házaspár elpróbálja a bosszút Gloster ellen az emberalakú plüssön, aki élőbb, mint az első pillanatra gondolnánk.

Lear király         Fotó: Meister Natália Nóra

Magács László rendezései izgalmas szemszögekből mutatják Shakespeare remekeit. Problémafelvetésük okán a tizenévesek számára is vonzók lehetnek az adaptációk. A Rómeó és Júlia verziójában a gyász időtlensége, a Szeget szeggel változatában napjaink egyik legégetőbb társadalmi kérdése a metoo, zárásként a Lear király epizódjában a mindannyiunkban megbújó gonosz kerül a középpontba. A Budapesti Tavaszi Fesztivál, a WebSzínház és a TRIP közös vállalkozása, a Shakespeare/37 eléri célját, hiszen az angol író darabjainak újbóli olvasására ösztönöz.

CÍMKÉK: