Örkény István: Tóték / Szegedi Nemzeti Színház / Városmajori Színházi Szemle
Bezerédi Zoltán rendezése az atmoszféra megteremtésében jeleskedik.
Mindenki őt várja. Kivonul Mátraszentanna apraja és nagyja az érdemes vendég fogadására. Elvégre nem mindennap történik ilyesmi, vagy ehhez hasonló. A község álmosságába simán belefér, hogy egy nap kétszer egymás után harangozzák el a delet. A groteszk, az abszurd kedvelt fogása, hogy végül meg sem jelenik az annyira remélt személy. Ezúttal ez nem lesz igaz. A felsorakozó falusiak között virágcsokorral a kezében feltűnik egy jól öltözött úr. A tekintetek felé fordulnak, Tóték pedig az üdvözlésére indulnak. Ám csalódniuk kell, mert mindössze az Elegáns őrnagy (Somló Gábor) érkezett meg. A család már azt hiszi, hogy hiába vártak a vendégükre, amikor végre megpillantják őt.
Az őrnagy, az igazi, aki mindennek mondható, de elegánsnak aztán nem, fekete napszemüvegben a kofferén üldögél. A különös látogató az idegösszeomláson még éppen innen van. A kitűnő Gömöri Krisztián nem a nagyhangú agresszor ábrázolására törekszik. Az alakítás a kiszolgáltatottságot hangsúlyozza többféle színészi eszközzel. Ellentétes erők csapnak össze a megnyomorodott, megközelíthetetlen lélekben. Röviddel a megérkezése után a tiszt testén görcsroham fut végig, amely a jobb kezében cseng le. Kicsivel később Az őrnagy saját paranoiáját már racionálisan magyarázza meg a vendéglátóinak
A Gömöri játszotta monomániás személyiség a katonai hierarchia mintáját követve viszonyul embertársaihoz. Az élethosszig tartó rettegésen és a mundéron túl nincsen számára hely ezen a világon. Tóthoz (Borovics Tamás) úgy beszél, ahogy a feljebbvaló szokott a szigorú büntetését most letöltött közkatonához, aki háborús helyzetben elaludt az őrségben. Ezért intézi a szavait a családfőhöz hol enyhe, hol erős rosszallással a hangjában. Mariskát (Szilágyi Annamária) bajtársának tekinti, akivel több közös akció köti össze, ezért a pajtáskodón kedélyes hangnem. Ágikát (Sziládi Hajna) úgy kezeli, akár a tiszt a kiképzés előtt álló újoncot. Épphogy felé fordul, miközben némileg peckes fejtartással és kihívóan várakozásteljes hidegséggel tekint rá. Gizi Gézáné (Molnár Erika) nem érdemli meg egy pillantását sem. Semmibe veszi a nőt. A kiképző tiszt szokása ez, amikor a sorkatonai szolgálatát letöltött hadkötelest visszaengedi a civil életbe.
Bezerédi Zoltán rendezése az atmoszféra megteremtésében jeleskedik.
A Szegedi Nemzeti Színház a Városmajori Színházi Szemlén látott előadása a Tótékból zsánerképeket helyez egymás mellé. Az édes-bús hangulathoz rengeteget ad a Rozs Tamás vezette zenekar. Nem a magyar népszínmű zenéje kíséri a történetet. Dulics Tímea, Kovács Péter, Samodai Bence János és Szabó János élő muzsikájában, több minden más mellett, a katonaindulók, a Valahol Oroszországban című, korabeli sláger motívumai ismerhetők fel. Csak annyira duruzsolnak az ismerősdallamok a fülünkbe, hogy az ambivalens 1940-es éveket az eszünkbe, de inkább a szívünkbe idézzék.
A cselekmény visszatérő motívumai a monotónia, a megszokott boldogságát mutatják. Amikor Ágika felfelé halad a ház lépcsőjén, az apja egy alkalmat sem hagy ki, hogy meg ne csiklandozza a lánya lábát. Ismétlődő családi szertartásként Tót nyújtózkodással egybekötött ásítása említendő, amely jól érzékelhetően lényeges része a napi rutinnak.
Hiányzik azonban az életképekből az irracionális fenyegetettség, amelynek csak egyik tényezője az őrnagy dinamikája és meglepetése. Ezért nem ér el az út igazán a tragigroteszkhez. Az előadás készítői nem számolnak például az eredeti dr. Eggenberger Alfrédjével. A mindössze hétéves, görkorcsolyázó kisfiú alakja érvényes mementója lehetne az alapjaiban felfordult világnak. A szöveget nagyon tisztelik az alkotók (dramaturg: Bíró Bence). Vélhetően ez utóbbi miatt lassabb az ütem az elvárhatónál, különösen az első részben.
A Tóték a legtöbbet színpadra állított darabjaink egyike. Sokan gondolják azt, hogy ismerik, de egy-egy rendezés mindig más arcát mutatja Örkény István drámájának. Vagyis vitathatatlan klasszikusról van szó. A szegediek előadása nem kínálja új dimenzióját a szövegnek, egészen az utolsó jelenetig. Ekkor jön a szokásos. Hallani a margóvágó hangját. Tót négyfelé vágja a visszatérő Őrnagyot, gondoljuk. Ám nem kis meglepetésre makkegészségesen jelenik meg az Őrnagy. Folytatható a dobozolás, még ki tudja meddig és mennyire értelmetlenül, hiszen a család Gyula fia valahol Oroszországban már az életét vesztette. E frappáns ötlettel ér egybe Sziszüphosz mítosza és az előadás világa.
Örkény István: Tóték / Szegedi Nemzeti Színház / Városmajori Színházi Szemle