Molnár Ferenc: Delila / Centrál Színház
Az előadás legnagyobb erőssége kétségkívül a szereposztás: Balsai Móni, Stohl András és Trokán Nóra hármasa.
Mindig azok a Molnár Ferenc-darabok! A szerelmi háromszögek! A megcsalások! – valahogy így dohogott az Irgalom című Németh László-regényben Kertész tanár úr, amíg a felesége színházba készülődött. Kertészné viszont szeretett színházba járni, és bár a Nórát is megnézte Varsányi Irénnel, a legjobban mégis a Molnár Ferenc-darabokat kedvelte. A Delila nagyon tetszett volna neki. Ez jutott eszembe a Centrál Színházból hazafelé menet. Bár az Irgalom a ’20-as évek Budapestjén játszódik, a Delila pedig később (1937-ben) született, Kertészné az életkora szerint még bőven láthatta volna.
És eltelhetett közben közel egy évszázad, az ilyen jól megcsinált Molnár Ferenc-darabokra ma is vevő a közönség, ez nagyon is érződött a (már nem premier) közönségen.
A Delila a kevésbé ismert Molnár-vígjátékok közé tartozik, annyiban joggal, hogy egyszerűbb történet a sokat játszottaknál. Adott egy középkorú házaspár. Szépen megélnek gonddal és ízléssel vezetett „úri csárdájukból”, míg be nem üt a ménkű egy nagyobb nyeremény formájában. Abban a korszakban, amikor az ember havi 200 fixszel már könnyen viccelt, a 38.000 valóságos kis vagyonnak számított. A nyeremény következtében a csinos szolgálólánynak a pénzre, a férjnek meg (már korábban, csak addig nem bátoríttatott) a szolgálólányra támad gusztusa, hiába, hogy a lánynak vőlegénye, neki meg felesége van. Az asszony azonban – mint Delila a Biblia-béli Sámsont – megfosztja jó urát legfőbb vonzerejétől, és mindjárt helyreáll a rend. Lehet azért kicsit mélyebbre is látni a sorsokban: a gazdák maguk is szolgák voltak Londonban, egy Esterházy hercegnél, onnan verekedték ki magukat közös erővel az önállóságig.
Puskás Tamás rendezésének nagy érdeme, hogy nagyon is komolyan veszi ezt a vígjátékot. Hiszen legyen bármely közhelyes az életközepi válságában megváltást (és fiatalságot) egy új szerelemtől remélő férj és a házasságáért küzdő asszony története, valódi, valamilyen formában mindenkit érintő fájdalmakról van szó, amelyeket meg kell mutatni ahhoz, hogy ne súlytalan nevetgélésben legyen részünk, hanem szomorkásabban vagy vidámabban tudjunk rámosolyogni a saját fájdalmainkra is.
Bagossy Levente díszlete és Szakács Györgyi jelmezei „békebeli” hangulatot teremtenek, de egyáltalán nem a poros fajtából. Rá lehet csodálkozni a kis részletekre. Az „úri csárdában” például házias konyhát visznek, látható ez a krétával felírt étlapon: Újházi tyúkhúsleves, szalontüdő, szívpörkölt, máglyarakás. (Az étlap mellé egy kis illatélményt is kínálnak a nézőknek az ebédre felszolgált lencsefőzelék gőzölögtetésével.) A szívpörkölt ráadásul az egész előadás hívószava is lehetne: megpörkölődik itt mindenki egy kicsit, de a nagy tűzvész elkerültetik. Sokat elmond Virág úrról, a férjről az is, hogy nyitómonológjában ellenáll egy autókereskedő minden mesterkedésének, és nem költi autóra a pénzét, majd később látjuk, hogy a csárda egyik terme kizárólag autóképekkel van kitapétázva, nyilván nem a háziasszony rajongása okán.
Az előadás legnagyobb erőssége kétségkívül a szereposztás: Balsai Móni, Stohl András és Trokán Nóra hármasa. Stohl Andrást lassacskán elérik a középkorú szerepek, alkalmat adva arra, hogy új színeket mutasson meg színészetéből. Itt a magabiztos, öntudatos, helyén lévő gazda pozíciójából indít, aztán jön a szerelmes dürrögés, majd, amikor kiderül, hogy ez a hirtelen jött érzelmi cunami milyen következményekkel jár, lesz összetört öregember és elveszett kisfiú egyszerre. Erre a Virág úrra lehet (egy ideig) haragudni és lehet sajnálni, lehet rajta mosolyogni, de nem lesz sem szánalmas, sem nevetséges. Különben miért lenne érdemes küzdeni érte? Balsai Móni a feleség szerepében elegáns, okos, de nem fölényes. A magára erőltetett józansága mögött ott van a kétségbeesése is. Trokán Nórára a számító kis bestia szerepe jutott, az ő igazságát kell megteremtenie, hogy ne legyen teljesen ellenszenves a figura, értsünk valamit a biztonságra, jó életre törekvéséből is. Megoldja szépen, miközben persze azért annyira nem lesz rokonszenves, hogy ne ellene drukkoljunk. Magyar Attila direktebb játékstílusa sem lóg ki az előadásból, jól illik a Csapos karakteréhez. Ódor Kristóf jóravaló, kicsit balek vőlegényt játszik határozott menyasszonya mellett.
A játék jó ritmusban, egy felvonásban zajlik, a szükséges átrendezések alatt Weszely Ernő harmonikaművész játszik és Gats Éva énekel Molnár-korabeli dalokat. Amikor a Centrál Színház elődjében, az akkori Pesti Színházban Somlay Artúr, Darvas Lili, Muráti Lili és Mály Gerő főszereplésével megtartották a darab ősbemutatóját, a ruhatárban még nem létezett elektronikus kabátkiadó gép (amit eddig színházban még sosem láttam), és a nézők sem az okostelefonjuk kapcsolgatásával voltak elfoglalva, amíg a kabátjukra vártak (hiába, a gépnek is kell némi idő). De Molnár Ferenc darabja valószínűleg akkor is ugyanolyan jól működött, mint ma. Ha pedig Kertészné ma ment volna haza a színházból, valami olyasmit mondott volna a morgolódó Kertész tanár úrnak, hogy tudod fiam, én nem szeretem ezt a Stohlt, amikor a tévében látom, de hogy ez mekkora egy színész! Látnod kellett volna!