Halász Rita: Mély levegő, Penelope Skinner: A legenda háza / Orlai Produkciós Iroda
Egyszeriben nem lesz hely a mellkasban a levegőnek. A máskor észrevehetetlen könnyedség körülményessé lesz. A testi harmónia a múlté. A levegőt jóval intenzívebben veszed, mint egyébkor, de ez most nem segít.
A közvetlen környezet fokozatosan válik neutrálissá. A többiek sziluettje elmosódóban. Kicsit később már tökéletesen egyedül vagy. Hiába próbálod hatalmas adagokban a szádon keresztül nyelni a levegőt, mégis kapkodva beszélsz. Az erősebb rosszullét a végtagok zsibbadásáig tart. Magányodban csak a bizakodás marad, hogy a remélhetőleg nem infarktusközeli állapot lassacskán elmúlik.
A pánikrohamoktól gyötört Vera két gyermekével költözik el Pétertől, a férjétől. A tehetséges képzőművésznek induló asszony bántalmazó kapcsolatból menekül az édesapjához.
A Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban látható, Orlai Produkciós Iroda által gondozott monodráma előadója Pálos Hanna. Pálos játéka nem az áldozatiságra koncentrál, inkább egy könnyen megkísérthető, komplex személyiséget mutat meg. Vera nem mártír, szereti gyerekeit, de nem áldozza be értük életét. A férjétől történt szétköltözés után Márkkal, a színésszel kokaint szív, és határozottan hiányzik neki a férfi érintése, a szex. Az életvidám Vera valaha, a házassága előtt nagyon szeretett élni.
A színésznő karakterformáló erejét dicséri, ahogyan a Halász Rita Mély levegő című regényéből készült előadásban Vera anyja és apja megjelenik előttünk. A családi összejövetel a főszereplő számára időutazással ér fel. Az édesanya egyszemélyes kommunikációs intézmény. Semmit sem hagy szó nélkül. Mindig mindent jobban tud mindenkinél. Úgy tűnik, hogy mindig ő volt az erősebb. Mellette az apa visszafogottnak tűnik. Az az izgalmas, ahogyan kiderül, hogy nem mindig volt ez így. Néha eljárt a keze az ellentmondást nem tűrő családfőnek. A jelenet lényegeként a régen elvált szülők kapcsolatának árnyai és roncsai szeretettelibbnek tűnnek, mint Vera és Péter házassága.
A színészi jelenlét mellett a nagybőgő ad sokat az összhatáshoz. Mindenekelőtt a szöveg időbeli váltásait jelzi Csizmás András élőben hallható vonós játéka. Eleinte az alapszövegként szolgáló könyv történetének két legtávolabbi időpontjától tart a drámai verzió cselekménye egymás felé. Hosszabb, mélabús dallamokat hallunk, ha a megjelenített emlék fájdalmas Vera számára. Mégis a környezetfestés Csizmás legnagyobb erénye. Nagyszerű, ahogyan a tengerparti nyaraláskor a víz állandó morajlását olykor a magasban szálló madarak rikoltása és vijjogása szakítja meg.
A bántalmazás mindig nyelvi arroganciával kezdődik. A hó hullik, csak a proli pestiek mondják, hogy esik, idézi a budaiak felsőbbrendűségét hirdető Pétert Vera. A férj később házastársa feje fölé térdel az ágyon, így fojtogatja feleségét. A zárlat egészen más hangvételű. Isten összehúzta a szemöldökét, majd megkérdezte a megtestesülés előtt álló lelkecskéket, hogy melyikük szeretne Magyarországra születni. A sok jelentkező közül csak ketten maradnak, ők Vera leendő gyermekei. Pálos Verája annyi megkapó természetességgel és szeretettel mesél, hogy azt érezzük ez a nő, történjék vele bármi, talpra áll.
Az Orlai Produkciós Iroda a Belvárosi Színházban látható másik előadása ötszereplős kamaradráma. Az angol Penelope Skinner drámaszövege a hullámzóan változó életperspektívákról és a karrierekről szól. Mindegyik szereplőben más lakozik, mint az első pillanatban látszik. A bátorság hiánya és a konformizmus közös a figurákban.
Az előbbiek alól Ellen és Chris kettőse kivétel. Hernádi Judit a zenés színpadok díváját idéző, színpompás és Járó Zsuzsa alázatos játéka a függetlenség és a szabadság szimbólumává avatja a tengerparti házat, valahol nagyon az angol vidéken. Hernádi sokadik színészi virágzását éli. A többször működtetett lezser unottság helyett ezúttal egy hétköznapi, de örökifjú asszony formátumos sziluettjét látjuk tőle. Az első felvonásban profán mozdulatain egyre inkább átütnek az egykori színésznő Ellen ünnepi gesztusai. Járó fiús nőt csinál Chrisből. A szürke külső gazdag belsőt takar. Csupa alig észrevehető dolgot csinál ez a csupa lélek nő, ezért alig várjuk, hogy újra színpadon legyen. A színésznő játékát látva nem kétséges, hogy Ellen, Chris és Kate mennyire szeretettel teli otthont varázsolhatott volna az utóbbi kislányának.
A legenda háza főszereplői azonban nem az előbbiek, hanem László Lili Kate megformálójaként.
Sietve érkezik. Szeretné az összerendezettséget mutatni, de láthatóan hajszolt és fáradt. A nőiességével tüntető és roppant határozott főnöke, Sue (Ullmann Mónika) előtt nem szeretne lebőgni. Kate nem azért kér bocsánatot annyiszor, mert bármiben is hibázott volna, hanem mert létezik és megfelelésre vágyik. Sokat készült a prezentációjára, annak ellenére, hogy a kislánya miatt alig aludt valamit az éjjel. Felrajzolja Ellen, a visszavonult színésznő életének görbéjét, amely majd valójában az ő, Kate sorsának hullámgörbéje lesz.
László Lili jellemzője a simulékony kedvesség. Eddigi karakterei alapvetően békében éltek a környezetükkel, vagy ha mégsem, hát a feloldáshoz vezető úton a személyiség harmóniája nem volt kétséges. A szélsőséges lelkiállapotok megjelenítése, a szembenállás a világgal, tehát a dráma világa eddig meglehetősen távol állt tőle. A színésznő azonban most, A legenda házában, Ibsen Nóra című darabjának jelenkori változatában, Kate alakítójaként a mélységes kétségbeesését titkolni igyekvő fiatalasszony. Ellentétben az előszöveg főhősnőjével, Kate-ben nincs elég erő az önmegvalósításhoz és saját szabadsága megteremtéséhez.
Kate figurája arra épül, hogy átvitt értelemben értve, nem lehet őt hallani eléggé. A közvetlen környezetében önmaga akaratának keresztülvitele iszonyatos energiáit emészti fel. Ha végig menne a számára igazi úton esetleg a kiteljesedés várhatná. De ez nem történik meg.
A szabadulás lehetősége nyílik meg Kate előtt, amikor Ellen és Chris felajánlja, hogy kislányával költözzék hozzájuk. Az asszony mégsem ragadja meg a kínálkozó alkalmat. László Lili játékának éppen ez, a pulzálás az elkeseredés szülte határozottság és az elbizonytalanodás között a fő erénye. Kate-nek nem kevés energiájába kerül sziklaszilárd elszánással fellépni férje, Greg (Schruff Milán) ellenében. Mégis győztesként térdel a férfi előtt.
Szabó Máté rendezésében többen a kevésbé ismert oldalukat mutatják. A publikumot jobban leköti a második rész. Az első felvonás ugyanis kérdőjeleket hagy a nézőben. A szünet után a produkció egészét tekintve helyükre kerülnek az előzmények.
Két, a megszokottnál komorabb előadással kezdte az évadot az Orlai Produkciós Iroda. A két izgalmas színésznő főszereplésével készült Mély levegő és A legenda háza előadásaira akár tematikus bérlet hirdethető. Közös, a gyengébb nem lehetőségeit a jelenkor társadalmában vizsgáló darabokban, hogy Vera és Kate egyaránt a saját életkilátásaik perifériájára sodródik. Verát talán az újrakezdés várja, Kate ellenben mind mélyebbre merül a FÉRFI és saját maga által kreált pokolban.