A teljes versenyprogram
Hogyan kell hazugság nélkül élni? Ivan Viripajev Részegek című drámájával érkezik a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat. Radu Afrim, az előadás rendezője – valós élethelyzeteket teremtve – kimondatja a szereplőkkel a részegség különös állapotában bennük megfogalmazódó dilemmákat: ki az, aki nem fél a haláltól?
A tavalyi fődíjas, Botos Bálint ismét a nagyváradi Szigligeti Színház társulatával dolgozott. Velük vitte színre a Figaro házassága, avagy egy őrült nap című előadást, Pierre Augustin de Beaumarchais műve, A Figaró házassága alapján.
Krimiszerűen izgalmas történet rejlik František Langer Külváros című darabjában, Martin Huba, a szlovákiai színházi élet ikonikus alakjának rendezésében, a Komáromi Jókai Színház előadásában.
Ivan Viripajev az orosz színházi élet fenegyereke. Drámaíró, forgatókönyvíró, filmes és színházi rendező. Groteszk hangvételű színpadi műveit több európai nyelvre is lefordították már, és sikerrel játsszák szerte a világon. Az Oxigén című drámát, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház társulatának előadásában, Pálffy Tibor rendezésében láthatjuk.
Dejan Projkovszki Anna Karenina – rendezése az Újvidéki Színház társulatával, közönségkedvenc volt két éve Kisvárdán. Idén William Shakespeare III. Richárdjával érkezik a stáb.
Az elmúlt évtizedek alatt méltán világsikerré vált Sheldon Harnick – Jerry Bock – Joseph Stein Hegedűs a háztetőn című musicalje. Az előadást a Csíkszeredai Csíki Játékszínben Erwin Șimșensohn, a Konstancai Állami Színház igazgatója állította színpadra.
Tolnai Ottó, a Kossuth-díjas szerbiai magyar író, költő számos képzőművészeti esszét is írt, mások mellett Petrik Pál képzőművészről, a szabadkai színház legendás, néhai díszlettervezőjéről. Az Élőhomok című előadás a Novem Színházi Szervezet, a Zentai Magyar Kamaraszínház és a magyarkanizsai Regionális Kreatív Műhely koprodukciós előadásában érkezik a fesztiválra, Mezei Kinga rendezésében.
30 éves a beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház társulata. Művészeinek tolmácsolásában Petőfi fanyar eposzát, A helység kalapácsát láthatja a közönség Kisvárdán, Vidnyánszky Attila rendezésében. Ez az előadás a beregszászi társulatról is szól, arról, hogy a színház kapaszkodó és a túlélés eszköze is egyben.
A kellő humorral és iróniával felvértezett Love Me olyan jelenségre reflektál, amelyben a legtöbbünk érintett: lobbanhat-e valódi szerelem online? A kézdivásárhelyi Udvartér Teátrum előadása Györfi Kata Love me Tinder című drámája és mások munkái alapján készült, Tóth Árpád színrevitelében.
Hegymegi Máté Szabadkán rendez. A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház színházi ínyenceknek kínálja Gunilla Boëthius tollából A föld fia című új bemutatóját. Az 1945-ben született svéd drámaíró műve egy nem mindennapi család életét mutatja be, amelyben a gyermekvállalás csodája és küzdelme különös jelentőséggel bír.
Vigyázat, a Bolond Istók nem Petőfi műve! A marosvásárhelyi Spectrum Színház művészeti vezetője, Török Viola sem gondolja ezt, ám előadása címét Arany Jánostól kölcsönzi. A két géniusz-kortárs költő párbeszéde szerelemről és szabadságról igazi szellemi élményeket kínál.
Tanulható-e a zsenialitás? Peter Shaffer Amadeus című, mára már klasszikussá vált darabja egy különös párbaj története, amelyet két tehetséges zeneszerző, az ösztönös és a fontos vív egymással. Az Aradi Kamaraszínház és a szegedi Pinceszínház közös produkcióját Tapasztó Ernő rendezte.
Az utóbbi évek egyik legérdekesebb színpadi műve Ad de Bont Mirad, egy fiú Boszniából című drámája. Délvidéki családtörténet. Sorsmese két fiatalról, akiket idejekorán felnőtté tett a háború. A darabot a Pinceszínházban egy ugyancsak délvidéki fiatal, Siflis Anna rendezte.
Martin McDonagh neve a mozirajongók számára a Három plakát Ebbing határában című Oscar-, Golden Globe- és BAFTA-díjas filmből lehet ismerős. Zárt közösségeket bemutató darabjait művészszínházaink előszeretettel játsszák. Leenane szépe című drámáját Barabás Árpád vitte színre a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház társulatával.
A minőség és az unalom nem párban járó fogalmak. Móricz Zsigmond darabja, a Nem élhetek muzsikaszó nélkül, úgy látlelet a párkapcsolati tradíciókról, hagyománykövetésről és lázongásról, hogy az érzelmi hullámzást a muzsikaszó is közvetíti. A Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadását László Sándor rendezte.
x
A „hiteles” színpadi akció keretei | Viewpoints – tréningtől az alkotásig
Bélai Marcel és Kozma Gábor Viktor workshopja
Magyar Színházak 35. Kisvárdai Fesztiválja
Június 24.-től 30-ig, naponta 10-től 15 óráig
Részvételi felvételek
A kurzus kizárólagosan színházi oktatásban résztvevő hallgatók számára nyitott. A workhshopra max. 12 főt tudunk fogadni.
A foglalkozás és a kollégiumi elszállásolás térítésmentes.
Jelentkezés az alábbi címen: chanceofthehunter@gmail.com. Másolat küldendő a basahalma@gmail.com címre
Jelentkezési határidő: 2023. június 12., 24:00 óráig.
A jelentkezés mellékleteként szakmai önéletrajzot és egy rövid motivációs levelet várunk.
Az egyhetes műhelymunka első felében a Viewpoints improvizációs technika alapjaival ismerkedhetnek meg a résztvevők. Kozma Gábor Viktor vezetésével a Six és a Nine Viewpoints szemléletét és eszközeit ismerhetik meg a résztvevők, majd Bélai Marcel segítségével az elsajátított elemeket a karakterformálás és jelenetalkotás során hasznosíthatják. Az alkotómunka kiindulópontját Shakespeare, Moliére és Csehov szövegei képezik. A műhelymunka végén nyilvános munkabemutatóra kerül sor.
Bővebben a workshop témájáról:
A Viewpoints elgondolása Mary Overlie posztmodern táncos nevéhez köthető, aki az 1970-es években kezdte formába önteni dekonstruáló improvizációs gyakorlatát, amelyet Six Viewpoints-nak nevezett el. Kísérletei során azokat az elemeket kutatta, amelyek az előadóművészek számára mindig adottak a térben való munkához. Overlie hat ilyen elemet különböztet meg: tér, forma, idő, érzelem, mozgás és történet. Ezen elemeket az angol nevük alapján a SSTEMS mozaikszóval foglalja össze. A SSTEMS elemei Overlie megfogalmazásában egyfajta lencseként szolgálnak, amelyeken keresztül az előadóművész a körülötte lévő valóságot szűri. Overlie gondolkodásában a Viewpoints egy összetett filozófiai keretet képez, amelyet a tréningező gyakorlatokon keresztül sajátíthat el, és ami lehetőséget ad a napi szintű edzésre, a tréningre. A gyakorlatok során a tréningező a figyelmének pontos vezetését sajátítja el, amely lehetőséget teremt az újszerű, kreatív döntésekre az improvizációs helyzetben. A Viewpoints során a tréningező a megfigyelő, résztvevő szerepébe helyezkedik, döntéseit az adott SSTEMS elemekre való figyelés határozza meg. Overlie a független, bátor, kockáztatni képes előadói lét, az alkotói szabadság keresését tartotta szem előtt.
Overlie technikáját később Anne Bogart és Tina Landau dolgozta tovább és bővítette ki – Nine Viewpoints. A SSTEMS hat elemét kilencre bővítették, amelyeket a tér és idő szerint csoportosítottak. Az idő elemei a tempó, időtartam, kinesztetikus reagálás és ismétlés; a téré a forma, gesztus, térbeli reláció, architektúra és a topográfia. Bogart és Landau pragmatikusabb szemlélete megőrizte a Viewpoints filozofikus jellegét, de az alkotás és csoportformálás céljából dolgozta tovább a technikát. A kilenc fizikai elem mellé vokális elemeket rendeltek, valamint a Viewpoints mellett a Kompozíció módszeréről gondolkodtak.
A Viewpoints két gyakorlatát az amerikai SITI Company ötvözi és teszi napi szintű gyakorlásának, tréningjének részévé. A SITI Company identitását a rendszeres tréninghez való elköteleződés formálja, amelynek két eszköze a Suzuki színésztréning-módszer és a Viewpoints.
A műhelymunkán arra keressük a választ, hogy az előadóművészeknek milyen eszközök állnak rendelkezésre a napi szintű tréninghez; hogyan képesek a legcselekvőképesebb állapotba hozni magukat; milyen megküzdési stratégiák vannak a blokkok elhárítására; a tér és idő elemeivel való aktív kommunikáció kialakítása hogyan képes élesíteni érzékeinket és formálni döntéseinket; hogyan lehet az „éberség izmait” folyamatosan edzeni, és miben segíti ez az előadót.
A kurzus vezetői:
Bélai Marcel
1995-ben született, Budapesten. Gimnáziumi évei alatt a budapesti Katona József Színház ifjúsági csoportjának tagja. 2018-ban a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végzett színházi rendező szakon Sebestyén Aba osztályában. Az egyetemi évek alatt és után is rendezett a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházban. Alkotóként dolgozott a budapesti Nemzeti Színházban, a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban, a Szatmárnémeti Északi Színházban, a Gyulai Várszínházban, a Kerekasztal Színházban. Hat hónapot töltött Vilniusban, a Lithuanian Academy of Music and Theatre hallgatójaként. Litvániai vizsgarendezését a vilniusi House of Puglu-ban mutatta be. Több alkalommal is rendezett vizsgaelőadást a kolozsvári egyetem végzős színművész osztályainak. 2019 végén többedmagával megalapította A Vadász Esélye színházi alkotóközösséget melynek jelenleg is rendezője, társvezetője. Jelenleg a Bocsárdi László vezette magiszteri színházrendező osztály hallgatója.
Kozma Gábor Viktor – PhD, színész, színésztréner, tanár
Egyetemi tanulmányait a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végezte színészként és pedagógusként. 2022-ben itt szerezte meg doktori fokozatát Summa Cum Laude minősítéssel. Az International Suzuki Company of Toga tagja, az MMA 2018-2021 Ösztöndíjprogram ösztöndíjasa, 2021-2022 az Alumni program tagja. 2020-tól a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Színház és Film tanszékének tanári asszisztense. 2022-ben Excellentia-díjat kapott oktatói tevékenységéért. 2023-tól A SITI Company által felkért Alumni Network Ambassator. A Vadász Esélye társulat egyik művészeti vezetője. További információ: www.gaborviktorkozma.com