Különjáraton

|

Molnár T. Eszter, Totth Benedek: Holtvágány / Dollár Papa Gyermekei, Dunapest

Féltékenységi dráma epilógussal és rengeteg esővel. A fő téma az első húsz percben a megállás nélkül közlekedő 2-es villamoson, a Jászai Mari tér és a Közvágóhíd között játszódik.

Láng Annamária         Fotók: Dunapest

A második rész húsz percének utazása epilógusként ugyanitt történik, mindössze az irány változik, mert visszafelé tartunk nemcsak a térben, hanem az időben is. Olykor feszes hangulatú, négy szereplőt mozgató kamarajáték a Dollár Papa Gyermekei által bemutatott Holtvágány.

Tibi, néha Tibike a gimnáziumi osztály strébere volt valaha. Az élettel már nincsen ennyire harmonikus viszonyban. Kellően frusztrált, hiszen soha sincsen szerencséje a lányokkal. Ezért is fogadta szívesen Ákos segítségét a csajozásban. Júlia ide-oda csapódik a srácok között. Később felesége lesz egyikőjüknek, a másiknak meg a szeretője. Így kerülnek, már nem kevéssel a középiskola elvégzése után, ők hárman a lebukás kényes helyzetébe a 2-es villamoson. Előkerül a revolver és némileg elszabadulnak az indulatok. A többi néző képzeletére bízható.

Akadnak bővebb kifejtésre, árnyalásra váró színészi momentumok, amelyek akár fordulópontokhoz is vezethetnének, ha mélyebben kibontott lenne a Molnár T. Eszter és Totth Benedek által közösen írt sztori. A figurák az általánosságokon túllépő élettörténetei hiányolhatók, amelyek megfelelően motiválhatnák a Holtvágány vázlatos cselekményét. Ennek tudható be, hogy a Közvágóhíd felé tartó lendület, visszafelé, a Jászai Mari térhez közeledve jobbára elvész.

Rába Roland

Láng Annamária az elsőre biztos fellépésű, de valójában hajszálon függő, mert gyerekre epekedő nőt adja, akiben egy egész világ omlik össze, amikor az őt többször is eláruló szeretője vastagnak mondja a combját. Schmied Zoltán arcáról a sármőr magabiztos félmosolya olvad le kezdetben sokat ígérően. A leghálátlanabb feladatot Rába Roland kapta, mert Tibikéről a világon semmi ki nem derül, azon kívül, hogy idegesítően tenyérbemászó alak. Ám mégis, az a hirtelen elárvult mozdulata, majd a kényszeres szaladgálása a villamos néhány méterén, miután rá kell döbbennie, hogy a barátjával csalja az asszony, egy önmagát a valóságosnál indokolatlanul fontosabbnak gondoló személyiség szétesésének első jeleit mutatják hűen.

Befigyel a valóság több alkalommal is. A vigasztalanul zuhogó eső a természetes díszlet. Máskor igazi ellenőr jelenik meg a villamoson, aki aztán ámuló arccal kénytelen leszállni a különjáratról. Később feltűnik az előadás ellenőre is, Cuhorka Emese táncművész megformálásában.

Cuhorka Emese

Talán az egymás ellen elkövetett árulásainkat tematizálja a Holtvágány. A három jobb sorsra érdemes színészen és Ördög Tamás rendezőn érezni, hogy többet szeretnének kihozni a szövegből, ám erőfeszítéseiket nem koronázza siker.

CÍMKÉK: