Shakespeare: Julius Caesar – Kolozsvári Állami Magyar Színház – Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál
Silviu Purcărete elgondolkodtató rendezése az elmosódó emberi arcokon keresztül mesél az erőszakos hatalomváltás mechanizmusáról.
Ami eddig biztos volt, mostantól nem az. Gyanússá válik még barát is. Az állam eresztékei meglazultak. Julius Caesar, a meggyilkolt uralkodó helyén aggasztó hatalmi vákuum keletkezett. Elszabadulóban az anarchia. Időszámításunk előtt ’44-ben az ókori Róma véres polgárháború elé néz. A front két oldala hamar kialakul. Marcus Antonius véletlenül hatalmasat esik a vizes padlón.
Láttátok mekkorát estem, kérdezi rögtönözve Marcus Antonius, miközben feltápászkodik a padlóról. Bács Miklós felkészült mindenre a szerepen túl is. Bács Marcus Antoniust az abszolút kívülállásból, a szobor merevségéből indítja. Csak testileg van a helyszínen, hozzá aztán beszélhet kebelbeli jóbarátja, Julius Caesar. A másnapos Marcus Antonius számára még nem ért véget az éjjel, bár már reggel van. Emberünk ugyanis álltában ALSZIK. Nem tűnik sem rátermettnek, sem veszélyesnek az uralkodó kegyence. Marcus Antonius a merénylet helyszínére siet, hogy a jövendő politikusának érzelmek nélküli vendégarcát öltse magára. Az alakítás megrendítő pillanatában hirtelen átüt a maszkon az ember: lehajol és még egyszer, utoljára zokogva öleli magához barátja holttestét. Az aranyifjú búcsúzik így eddigi önmagától, tudja már, hogy eddigi élete visszahozhatatlanul a múlté.
A másik oldalon egy kettőst látunk, amelyből gyúrni kellene egy embert, hogy felvehessék a harcot Marcus Antoniusszal. Brutus (Viola Gábor) jóvátehetetlen politikai hibát vét azzal, hogy először is életben hagyja ellenlábasát, másodszor, hogy beszélni hagyja a rómaiakhoz. Brutus maximum egy kisebb céget tudna elvezetni, de egy világhatalmat semmiképpen sem. Cassius (Balla Szabolcs) a gyakorlatias fele Brutus elméleti személyiségének.
Egy emlékezetes jelenetben Cassius és Brutus a római néphez beszél. A meggyilkolt uralkodó testén még meg sem száradtak a vérfoltok. Mégis mintha rockkoncerten lépnének fel. Brutus a magasba löki kezeit, elégedett szemei kísérik az ég felé előbb a jobbat, aztán a balt. Kiszámított minden, hiszen biztos a sikerében. A rocksztár a közönségének játszik. Számára az egyén nem lényeges. Együtt megcsináljuk, most már minden jó lesz, megszabadultunk az eddig a keblünkön melengetett kígyótól. Nem kell sokat győzködni a tömeget, hiszen a közjó érdekében öltünk. Mindeközben Cassius maga elé tartja a kezeit csillapítandó a forrongó tömeget. A beszéd végeztével gyorsan távoznak, láthatóan nem illik hozzájuk a közéleti szerep.
Marcus Antonius szintén széken állva kezdi, de aztán gyorsan leszáll onnan. Nem a tömeghez beszél, hanem az emberhez. Keresi és kutatja a tekinteteket. Tenyerét minduntalan az ég felé fordítja, segítséget kér. Így nehéz hazudni. Könyörög az istenekhez. Fokozatosan veszi át a hatalmat a hallgatóság felett. Többször hangsúlyozza, hogy Brutus és társai feddhetetlenek ugyan, de mégis. Ahogy az előbbieket inkább akadályozza, őt segíti a holttest, amikor megmutatja a hallgatóságának, hogy melyik merénylő hova szúrt. Julius Caesar 75 drachmát hagyott minden egyes polgárra. Ilyen beszéd után nem lehet kétséges, hogy véres zavargások várnak a rómaiakra.
Az előadásban sokoldalúan jelenik meg a női attribútum. A nők nem egyszerűen a férfiak társai, hanem az érzékenyen baljós előjelek megjelenítői. A féltéstől tartanak az alakítások az időtlenségig, illetve az aggódó ragaszkodástól a földi lét teljes elengedéséig.
Portia (Györgyjakab Enikő), Brutus felesége már tudja, hogy kapcsolata férjével véglegesen megváltozott. Nyugtalanító lénye az aggodalomé. A szenvedélyes, szaggatott mozgású Portia a felkiáltójel a politikai puccsra készülő Brutus otthonában. Calpurnia (Kató Emőke) mindent elkövet azért, hogy Caesar ne menjen el a szenátusba a végzetes napon. Sokat sejt, de keveset tud. Mikor férje visszafekszik az ágyba, az asszony győztesnek tűnik, de végül Decius (Dimény Áron) ráveszi az uralkodót, hogy mégis jelenjen meg a gyűlésen.
A Jós (Albert Csilla) nemcsak március idusára emlékezteti Caesart. Szenvtelen alakja a mikrofonnal a kezében a szeszélyes tömeget jelképezi. Változékony, akár a tavaszi időjárás: könnyen szeret, de még könnyebben utasít el. A szoborszerű Lucius (Kántor Melinda) Brutus szolgájaként a meghatározott nemiséget nélkülöző test archaikus lelke. Járása a tétova bábé. Tekintete nem kapcsolódik a másikéba. Tapasztalatai nem evilágiak. Már elfogyott a bor, de a készséges kéz úgy dönti a kancsót, mintha a folyadék még benne lenne. Lucius elszakadt a földi hívságoktól. Megélte a Mindent, ezért sem ragaszkodik magán kívül senkihez és semmihez.
A Kolozsvári Állami Magyar Színház Julius Caesar című előadásának nyitóképében a leeresztett vasfüggöny mögül hallatszanak az ünnep, a lupercalia hangjai. Az erkélyen eközben Flavius és Marullus indulatos szóváltása történik. Védik az előző uralkodót, Pompeiust és támadják a mostanit, Julius Caesart. Dragoş Buhagiar látványtervében a merénylet előtt az álom megfoghatatlansága hangsúlyozódik a színpadon. A nézőt koncentrált figyelemre késztető, mert ötletesen megosztott térben a sejtelmes halványkék uralkodik. A színpad mélyén olykor változtatja a testtartását az élőszobor. Julius Caesar (Bogdán Zsolt) az asztali tükörben az arcát gondosan kifestve hangolódik a szenátusra. Az összeesküvők a közös gyilkosságra készülnek.
Amíg a politika ideje tart, felfedezhetők az arcok és személyiségek kontúrjai. Ki ilyen, ki olyan. Nem biztos, hogy az a kígyótojás, aki annak látszik. A magát gyengének mutató lesz a formátumos államférfi. Később, a polgárháborúban a vonások nyomai sem látszanak már. A csatajelenet Philippinél boncasztalon játszódik. Felismerhetetlen vonásokkal, hasonló testekkel vonaglanak és tekeregnek a harcolók, akár a kígyók. Előbb Cassiust, aztán Brutust engedik le a többiek a földre. Silviu Purcărete elgondolkodtató rendezése az elmosódó emberi arcokon keresztül mesél az erőszakos hatalomváltás mechanizmusáról.
Az írás az online megtartott 7. Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál november 22-i előadása alapján készült.