Egy romantikus este Vittorio Grigolo sztártenorral
Partnere: Sáfár Orsolya
Bécs, Milánó és London után a Margitszigeten lép fel Vittorio Grigolo. A világ tíz legjobb tenorja között számontartott művész a Budapesti Nyári Fesztivál egyik legnépszerűbb komolyzenei programjának, a világsztár operaénekeseket felvonultató gálasorozat következő fellépője lesz, 2019. július 20-án, szombaton, 20 órától a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. A koncerten Vittorio Grigolo partnere a kiváló szoprán, Sáfár Orsolya lesz. Vele beszélgettünk a gálaest kulisszatitkairól.
Két világsztrárral is énekelt már együtt, Bryn Terfellel és Placido Domingóval, júliusban pedig az olasz virtuózzal, Vittorio Grigolóval lép fel az operagálán. Ilyenkor ki választja a partnert?
S. O.: Ebben az esetben maga a művész, Vittorio Grigolo és menedzsere döntött mellettem. Nagyon örültem és rendkívül megtisztelőnek éreztem, mikor a Budapesti Nyári Fesztivál megkeresett többek közt engem is azzal, hogy a budapesti gálaestre a művész szoprán partneréül ajánlana. Nem vártam görcsösen a pozitív visszajelzést, ezért kellemes meglepetés volt, hogy az elküldött anyagom alapján rám esett a választás. Egy ilyen formátumú művésszel mindig élmény együtt dolgozni, presztízsértékű szakmai kihívás, nem vitás.
Konkrét feladatra kérték fel, vagy volt beleszólása abba, hogy mit fog énekelni az este folyamán?
S. O.: Is-is. Vittorio Grigolo az est programjába Donizetti Szerelmi bájital című operájából választotta a duettet, ezt énekeljük együtt, ez volt a konkrét feladat, ami meghatározta, hogy milyen hangú és alkatú szoprán lehet a partnere. A rólam kiküldött anyagban már a szopránáriákra is javaslatot kellett tennem, igazodva az előre megadott műsortervhez. Egy-egy áriát énekelek majd a műsor első és második felében. Mindkét helyre 3-4 ötletem volt, ritkaságokat és ismertebb áriákat egyaránt beemeltem az ajánlatba. Végül Vittorio a népszerűbbek közül választott. Így a műsor első felében a Szerelmi bájitalból éneklem majd Adina áriáját, a második részben pedig Gounod Rómeó és Júlia című darabjából Júlia keringőjét. Az este folyamán egyébként olasz bel canto operák és francia nagyoperák áriái csendülnek fel, megtűzdelve néhány zenekari betéttel. Annyit még elárulhatok, hogy az est végén talán könnyedebb dalokat is fog énekelni Vittorio. Igazi szerelmes, romantikus este vár a közönségre.
Dolgozott már együtt az olasz tenorral? Milyen a kapcsolatuk?
S. O.: Nem, nem dolgoztunk még együtt, ez lesz az első közös fellépésünk. Természetesen többször láttam és hallottam már őt felvételről, így tudom, hogy milyen stílust képvisel. Aki ismeri Vittorio Grigolót, annak nem mondok újdonságot azzal, hogy egyáltalán nem passzív a színpadon. Nem az az énekes, aki csak egyszerűen kiáll és énekel, hanem remekül el is játssza az adott karaktert. Számomra is fontos a színjátszás. Egy duett egyszerre adok-kapok játék. Vittorio ebben kiemelkedően jó: az alakítása inspiráló, miközben érzékenyen reagál arra is, amit a partnerétől kap. Éppen ezért azt gondolom, hogy kiváló színpadi partner. Ráadásul a választott kettősünk engedi és igényli is a komédiázást.
Egy ilyen jellegű operagála igényel esetleg a megszokottól eltérő, speciális felkészülést?
S. O.: Annyiban lesz más, hogy a próbákra 200 százalékos tudással, határozott elképzelésekkel kell érkeznem. Vittorio 1-2 nappal a gála előtt érkezik majd meg Budapestre. Nem lehet arra várni, hogy majd a próbák alatt beérik, kialakul a dolog. A szöveg és a zene elsajátításán túl meg kell tudnom mutatni a kényesebb levegővételeim helyét, hogy hol szeretnék lassítani vagy éppen drámai szünetet tartani. Ugyanakkor mindezt kellő rugalmassággal kell tudnom kezelni azért, hogy ha egy jó zenei ötlet felmerül a partner vagy a karmester részéről, akkor azt is könnyedén át tudjam venni, egyből be tudjam építeni az előadásomba. A közös próbán csak a finomhangolásra lesz már mód, semmi másra. Ez mindkettőnk részéről maximális felkészülést igényel.
Izgul? Vannak olyan rituálék, amelyekhez előadás előtt ragaszkodik?
S. O.: Nem vagyok az a kifejezetten izgulós típus. Igyekszem maximálisan felkészülni minden feladatomra. A tudat, hogy elvégeztem azt a mennyiségű munkát, ami a minőséghez, a sikerhez kell, mindig megnyugtat. Rituáléim nincsenek. Viszont megfigyeltem, hogy jól esik előadás előtt hosszabban sminkelnem. Ez segít kilépnem a civil életből és ráhangolódni a szerepemre. Ezáltal válik teljessé az átlényegülés és így lesz ünnep minden egyes fellépés.