Matéria

|

PAF Pintér András Ferenc tárlata

Kiállítás az Art Salon Társalgó Galériában

Acél, beton, 2021

Első látásra meghökkensz, azt hiszed, rossz helyen jársz, aztán rájössz a tárlat logikájára, a tér és mű sajátos kapcsolatára.

Nem először szerepel kiállítással a PAF becenévre hallgató művész szobraival és képeivel a Társalgó Galéria termeiben. A mostani kiállítás címe talányos: a „matéria” szó ugyanis anyagot jelent, és az, amivel PAF ezúttal dolgozik, valóban a legdurvább anyagok felhasználását jelenti: ócskavas, gerenda, betonelem és ezek furcsa, geometriát, felismerhető (elviselhető) érzékiséget tagadó elrendezése. (A továbbiakban hadd nevezzem e műveket „konstruktoknak”.)

Acél, beton, 2020

Mindez persze csak az absztrakt művekhez még nem idomult látásnak tűnik furcsának, ha közelebb lépsz e konstruktokhoz, észreveszed, hogy itt a szobor és a körötte lévő tér szinte észrevehetetlen, de mégis látható kölcsönhatásáról van szó. A Szalon fő termének közepén áll az „S 09_452632” nevet viselő konstrukt, aminek érdekessége, hogy játszik a terembe vetett SAJÁT árnyékával. Vagyis a bejövő fény, illetve teremvilágítás által keltett fényben úszik a konstrukció és közben ugyanez a fény tovább halad árnyékként és a földön, illetve a falon rajzolja ki magát. A szobor a térben megkettőződik, ez a konstrukt csalafintasága. A konstrukt játszik saját árnyékával, vagyis azzal a térelemmel, melyben a kiállítást rendező kurátor (Borsos Mihály műtörténész) belehelyezte. A többit a fény-tér-konstrukt egymással való játékára bízta. És bejött neki: az „ócskavas” halmaz – vagyis, bocsánat – a konstrukt – élni kezd: amint fény éri, kettős, hármas alakzatra vált, mintha élőlény lenne, pedig a lehető leginkább „anti-matéria” (hogy a kiállítás címével játszadozzak) megvalósulása az, ami előtted áll.

Vegyes technika, 2020

A szobrok mellett képeket is találsz, melyek közül egyet választottam bemutatásra: a kép igen ravasz. Alapállásban, tehát a szignóhoz képest „fejjel felfelé” egy szokvány absztrakt kép, ha viszont a képet balra 90 fokban elforgatod, egy Krisztus-kép tűnik elő, ami varázslattal is felér. A látható és a rejtőzködő kép játéka – igazi mestermű, a kiállítás festményeket illető csúcsteljesítménye. Köszönjük PAF művész úrnak és a Társalgó Szalon kurátorának az elrendezést, meg az „ócskavas-beton-tekervények” csodás absztrakt tér és mű játékát. Mert végül is ez ennek a kiállításnak lényege, a műtárgy TÉRBEN létezik, és itt képes is megjeleníteni saját létformáját, a térbeliséget, ami szokványos szobrok esetében nem tűnik elő. Most a művész (és kurátor) összehozta a kettőt: mű és árnyék, mű és fényjáték, mű és tér (bármelyiket választotta: telitalálat) együtt él ezekben a kiállítótermekben.

PAF, azaz: Pintér András Ferenc sokat lépett előre művészi pályafutásán, amit itt, a Társalgó Szalonban több kiállítását kísérve, nyomon tudtam követni.

PAF Pintér András Ferenc: MATÉRIA – Art Salon Társalgó Galéria

CÍMKÉK: