Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa – Szépművészeti Múzeum
A kifürkészhetetlen, a rejtőzködő mester, a szürrealizmus védőszentje feltárja titkainak jókora hányadát, a Szépművészeti Múzeum kiállításán.
Egyszer már volt Pesten őrület Bosch fantasztikus világa körül, képeivel nem lehet betelni, órákig nézed, és újabb és újabb részleteket (rejtvényeket) fedezel fel. Akkor – emlékeim szerint valamikor a hetvenes években – megjelent egy Bosch-album, aminek szenzációja a szocreál haláltáncához adott búfelejtőt a nagyérdeműnek (az avantgárdnak, főképp a letiltott szürrealistáknak meg biztatást). Most a Szépművészeti Múzeumban tárul fel világa, lehet csodálkozni.
Rosszul mondom: egy szeletet láthatunk műveiből. Nagyjából húsz festményt és huszonhat grafikát ismernek – ebből most itt tíz nagyszerű festői alkotás kerül bemutatásra. A kiállítók felrakták a falakra a Boscht követők, kortársak, illetve az előzmények néhány darabját is, vagyis a kultúrtörténeti kontextus is látható. Ami persze csak azt mutatja, hogy Bosch milyen unikális művészként vésődött emlékeinkbe, ilyen még nem volt, nem lesz – szinte hihetetlen, hogy egyáltalán létezhetett 1500 körül egy ilyen, szinte földöntúli géniusz. (Azt tudjuk, hogy 1516-ban halt meg, róla többet csak morzsányi epizódokban ismerünk.)
Képtelen vagyok végigmenni az összes festmény narratíváján, inkább kiemelek egy-két olyan művet, melyeket tán egy-egy negyedórára volt alkalmam csodálni (a közönség fejei között), vagy közelebb férkőzve, a művek világába némileg elmerülve. Az első legyen a tán legnagyobb rejtvénykép, a Földi gyönyörök kertje című alkotás. (Triptichon, mérete: 2,2 m x 3,89 m.) E hármas már első rátekintésre is vizuális lázadást jelent: nem hagyományos oltárkép, hanem világi, na jó, biblikus történet tartja, de messze elkerüli a háromosztatú oltárképek liturgikus tartalmait. Nyomai persze megmaradtak: a bal szárny a mennyország bemutatása, a hatalmas teret átfogó középső osztat az élet maga, és a harmadik – keskeny – tabló a pokol víziója. Ez lehet tán a váz, amivel még semmit se mondtam, hisz mindegyik felületen ezernyi figura, történés, állatszörny, egymást elnyelő lények, és aszexuális lányok tömege táncol előttem. Ahol a részleteket nem köti össze semmiféle logika, hal, bagoly, haldokló néger és tátott szájú cápa egymás mellett – ebben a „moziban” te vagy a rendező, aki kitalálja az összefüggéseket.
A kép legnagyobb, középső tere az élet – több rétegből egymás felett-alatt hemzsegő figurákból, szinte moziszerű eseményekből, (mozaikokból?) áll össze. Legalább három tó vagy medence tűnt fel nekem, melyben többnyire anorexiás lányok, olykor fiúk álltak (térdig vízben) vagy másztak ki a (gondolom) kellemes fürdőből (az élet vízéből?). A lányok (itt mindenki mezítelen) a kép felsőbb részein is megjelennek, itt lovagolnak, ugyancsak aktfigurákként, egy lovon olykor hárman-öten vágtatva (hová? ki tudja), de van, aki egy vaddisznón ül. És feltűnik egy csaj, aki fejjel lefelé bukik a víz alá, két lába látszik, közte egy gömb. (Bosch kedvenc szimbóluma, képei tele vannak gömbökkel, tojásokkal, lufikkal…) De hogy itt mi ez lábközi gömb? Rejtély.
A triptichon harmadik osztatán a pokol számtalan rémsége köszönt ránk. A fő látványelem egy cápa. Ám neki gyökérszerű lábai vannak, tátott szájában egy miniatűr társaság „tislizik”, egy ember unottan kinéz a száj peremén, egy asszony – még mindig a tátott száj egyik oldalán, bort fejt egy hordóból. E szereplők méretaránya egymáshoz képest is más és más, és persze az összes belső szereplő mérete vadul eltér a miniatűr, a gyökérlábú cápa arányaihoz képest. Hát igen, csak úgy lehet szürreális ez a képvilág, ha perspektívát, mértékrendet szándékosan – szatirikusan – átlép a festő.
A rémségek mozijából is kitűnik, amint egy madárfejű sátán épp egy embert akar lenyelni, illetve már félig le is ment neki a torkán. De ettől nem lett jobb az ördögnek, mert ugyan egy magasított karszékben üldögél, lába egy kancsóban végződik, vagy belenőtt, szóval ő is el van átkozva egészségügyileg.
Az epizódok, vagy a fura állat-ember figurák, madarak és halak látszatra egymásra hányva tűnnek fel a képen. Összefüggéstelenül, nincs köztük kontextusbéli kapcsolat – de ettől lesz szürreálisan izgalmas a kép. Miért, az élet borzalmai között van logikai összefüggés, kontextus is csak a történelemkönyvben ígérkezik: Bosch nyer ezzel a kaotikus bestiárummal, ahol a lények valahogy mindannyian az itt-ott felbukkanó embereket kergetik. Vagy csak úgy, egymás mellett élnek.
Itt is zenélnek, mint majd a Bolondok hajója című alkotásban: szerszámaik a lant, ősi víziorgona (Boschnál a bujaság jelképei) – melyeken muzsikálnak. Az egyik hason fekvő fiú fenekén kottafelirat van. Előtte, mellette nyitott könyvben ugyancsak kottasorok. Tán azt játsszák… Hihetetlen, hogy a kotta, mint kód már a tizenötödik században ennyire közhasznú jeltömegként volt képes szerepelni.
Csak megjegyzem, hogy amikor még nem volt tévé, akkor a tehetősek egy ilyen több tucat alakot, borzadályt, fura állatot egybeterelő rejtvényhalmazt nézegettek. (A gyönyörök kertjét, ha jól tudom, az orániai herceg birtokolta elsőként, tán ő is rendelte, aztán esténként, gondolom a kandalló mellett ezt nézegette…) A képhasználat eme középkori-reneszánsz módját Rényi András Rembrandt rejtvényekkel teli rézkarclapjainak kapcsán említi, tőle kölcsönzöm ezt a feltételezésem.
A másik kiválasztott kép a Bolondok hajója című alkotás. A hajó a kor kedvenc témája volt, Foucault féltucat leírásról emlékezik meg A bolondság története című művében. (Utasainak képes leírásai valóban a köznapok témái lehettek. Fő művét, Sebastian Brant Narrenschyff című kézikönyvét (1494) számos nyelvre fordították, így juthatott el a legenda és a butaság tipológiája Boschhoz. (Gondolj bele, alig pár évtizeddel Gutenberg felfedezésétől már volt bestseller a világban…) De már Brantnál sem csak a tébolyultak (és bűnösök) utaztatása szerepelt, hanem köznapi butaságok, tévedések foglyai is benn ültek a hajóban. Mint ahogy Bosch képén sem csak bűnösök ülnek. A „bolond” a középkor végén kivételezett (és kiközösített) státusban létezett, e kettősség tette izgalmassá a témát és annak ábrázolását.
Bosch képe legalább háromemeletes kompozíció. Alulról felfelé vezeti a tekintetet. A hajóval indul, illetve, a hajó mellett, még a vízben úszva, két figura kér valami innivalót. A ladiknak nincs kapitánya, ami normál esetben előre haladást jelentene, itt fordítva van, a ladik hátrafelé megy (?), árbóca kimagaslik a kép felső harmadáig, ahol kivirágzik.
Hoppá: az első abszurd – Boschhoz illő – képalkotó-elem. Mit kivirágzik, a rúd csodás lombra fakad, a bozótban a művész kedvencével, egy bagollyal: ami rossz ómen, mondják a szakértők. (Akkortájt ez a nagy szemű madár nem a bölcsesség szimbóluma volt, mint a görögöknél, ahol Pallasz Athéné vállán ülhetett és mindent tudott. A középkorban, és Boschnál a balsors, végzet szimbóluma, sőt, a bűné, a romlásé…) Egy utas felmászik eme csodafára, és késsel vágna magának az oda akasztott húsból, ha jól látom. A hajóban esznek-isznak, központi figuraként egy apáca és egy tarfejű pap, közben lanton zenélnek, szóval mulatnak. A kép jobb oldalán egy evezőt tartó férfi inkább bekapcsolódik a közös nótázásba és hagyja a lapátolást. Az árbóc-fa oldalága is dús, benne egy bolond alak iszogat, háttal a többieknek. Az árbóc tetejéről egy szalagszerű zászló lobban, viszi a szél. Rajta – alig észrevehetően – a török félholddal. (Az oszmán hódítás korában vagyunk, ezek oda mennek?, nem is olyan mulatságos ez a hajókázás…) Mint említettem, a ladik mellett, a vízben, két figura: egyik inni kér egy kis csuporral, a másik, hát nem tudom, tán csak beszállni szeretne a többiek közé. Evés-ivás: a ladikból kinyúlik egy meghosszabbított asztal, rajta pohár és a tányéron cseresznye.
Bolondságra csak az arcok torz vidámsága, kitátott szája, a gnómszerű lények gesztusvilága utal. És persze az a tény, hogy fordítva sodródik a hajó a semmibe, vagy a halálba, netán csak céltalanul – és hogy utasai nem törődnek vele. Tenném hozzá, hogy ez a kis együttes itt a ladikban – az emberiséget jellemző életkép. (Foucault A bolondság története című művében utal e közös nevezőre…) Merthogy a normális lét is ilyen, eszünk-iszunk, zenélünk, énekelünk, és csak akkor jut eszünkbe, hogy vesztünkbe rohanunk, ha már baj van. Ha akarom, ez a kép a köznapi lét szatírája: mi is ilyenek vagyunk, csak nem ülünk hajóban. A biblikus legendák, a világvége vízió és a köznapi élet bestiáriumának keverése Bosch alapvető festői koncepciója.
Végül említem még a Remete Szent Antal megkísértése című képet. (Több variációból – mert a Pradóban van belőle triptichon is…) Itt azt a művet idézem, ami a Nelson-Atkins Museumban (Kansas City) található (fa-olaj, 38.4×24.3 cm). A kép dramaturgiájában azt találom zseniálisnak, hogy szembemegy a szentábrázolás ikonográfiai hagyományával: itt nincsenek ördögök, szajhák, bujaságok. A szent tisztes öregember, botjára támaszkodik és egy kancsóba mer vizet valami patakféleségből. Amiben aztán a szokásos Bosch-féle bestiárium úszkál, többek között egy fordított tölcsér, amiből egy kardos kéz nyúlik ki, a parton, igazi szürreális elemként egy nála kétszer akkora hal gyalogol, a vízben meg egy tálalt asztal is felbukkan. (Tán ez is szatíra, aminek eszközeivel – finoman, de élvezhetően – újra, meg újra él a művész.) Módos emberek ebédlője lenne a csábítás?) Egyébként ez a fordított tölcsér is visszatérő elem Bosch mitológiájában.
A Kőoperációban egy fejre húzott tölcsér jelzi, hogy ki a doktor (agysebész), a tudor, aki éppen kalapálja ki a lekötözött szerencsétlen fejéből a követ. A kavicsot, ami a bolondságot okozta… A jelenet a maga borzalmas (emberkínzó) mivoltában lenyűgöz, a résztvevők azonban blazírt pofával csinálják a dolgukat, a tölcséres „trepanál”, egy ápolónő (vagy ki…) az asztalra támaszkodva, közömbösen figyeli az eseményt, feje tetején (!) egy könyvvel. Az áldozat – szerintem ájultan vagy hullarészegen – csak tűr. A tölcsér, mint a tudás csúcsának szimbóluma… (Talán…) De Bosch másutt is kedveli ezt a tölcséres játékot, sokszor találkozunk vele, mert az istennek se akarja funkcionális módon használt alakban képre vinni.
Csak pár betekintőről tettem említést. A kiállítás azonban jóval gazdagabb: követők, elődök képei, valamint könyvek (nagyok, zsebméretűek – az ember csak bámul, honnan ez a nyomdai gazdagság abból a korból…), és kották, valamint grafikák is a nagyérdemű elé vannak tárva: ez mind körülzsongja Bosch megfejthetetlen művészetét
E nagysikerű kiállítás mögött sok évnyi szervezői és logisztikai, no meg kutatási munka rejlik. Európa és Amerika vezető múzeumaiból kölcsönözték a legfontosabb műveket, ami nem kis teljesítmény. Csak említem, hogy a Prado (Madrid) a legenda szerint senkinek sem ad kölcsön hihetetlen értékű műveiből, a szervezőknek sikerült.
A kiállítás kurátora Tóth Bernadett, társkurátorai Csető Georgina és Köves Anna, a Szépművészeti Múzeum művészettörténészei.
Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa
Szépművészeti Múzeum
2022. április 9. – július 17.