Kiállítások kirakatban

|

Kazinczy János Antal, Kővári Kamilla, Platán Galéria…

Akadnak olyan kiállítások most is, amelyeket meg lehet tekinteni, igaz, az utcáról és a kirakatüvegen keresztül.

A szerző felvételei

A színházak, koncertek programjai online hozzáférhetők és a kiállítások egy része is. Az online, az legkevésbé a képzőművészetben helyénvaló.  A mi, mekkora, alapinformáció. Más hatással bír nagyítva és kicsinyítve. Itt jelentőséggel bír az egész. A tudományos és a művészi élmény különbözik.  A mű mérete az emberlépték kicsinységének és nagyságának bizonyítéka.

Akadnak olyan kiállítások most is, amelyeket meg lehet tekinteni, igaz, az utcáról és a kirakatüvegen keresztül. Néha ez igazán lélekemelő látvány, mint például, ami a benézőt a Rugógyár Galéria üvegén keresztül fogadja. (Budapest, V. kerület, Szarka utca).

A Rugógyár Galéria kortárs művészettel foglalkozó kereskedelmi galéria, a 20. és a 21. századi művészek munkáit mutatja be, amelyeken észlelhető a generációk közötti inspiráció dinamikája. Mindig a legigényesebbet a legigényesebben.

Most Kazinczy János Antal (1914 Temesvár – 2008 Violes, Franciaország) és Kővári Kamilla (1985. Debrecen) művei láthatók együtt, az esztétikai élményt fokozó téglafalakon. Kazinczy a harmincas években Budapesten tanult – mestere Rudnay Gyula –, s bár hazatért szülőföldjére, Romániát el kellett hagynia.  Az Iparművészeti Főiskola tanára lett 1949-től.  1957-ben hagyta el Magyarországot. A kényszer, hogy eladható műveket készítsen, csak gazdagította munkásságát, ékszerei és tűzzománc képei sok kiállításon szerepeltek. Friss látásmóddal készített szín- és formagazdag organikus absztrakt táblaképeket. Ezekből láthatunk itt a falakon.  Ha rendeznének újból kiállítást a 20.  század közepén alkotó magyar avantgárd művészek munkáiból, helye lenne neki is.

Kővári Kamilla Virág (2014-ben végezte a festőművész szakot, utána egy évig az Accademia di Nelle Arti di Brera, Milano ösztöndíjasa volt) sem egy műfajú. Illusztrálta Kollár János kötetét, ezen a kiállításon pedig táblaképeket látunk, gazdag színvilágú, hatalmas, elfolyó foltokkal, mintha mikroszkóp üveglencséjének látványát nagyították volna óriásivá. A két művész alkotásai a szépség és az életerő minden víruskorszakon győzedelmeskedő bizonyosságai.

A Bolgár Kultúra kiállítótermében (Budapest, Andrássy u. 32.) Elitsa Baraboma-Baramó különleges Tovatűnő és maradandó tájai láthatók. Egyszerre alakok és természeti képek, majdnem monokrómban. Közelítenek és távolítanak, talányosak és konkrétan elnevezők. Csupa dinamizmus, belső energiától duzzadó vízió. Alig tompíthatja hatását a kirakatüveg.

A Platán Galéria (Budapest, Andrássy u. 62.) plakátkiállítást hirdetett. Plakátkiállítás a Lengyel Kultúra kiállítótermében?  Kihagyhatatlan.  A látogatók itt is a tágas ablakon bepillantva szemlélődhetnek.  A visegrádi csoport –  Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia  – alkotói számára a lengyel külügyminisztérium pályázatot hirdetett a közös történelem és a kulturális párbeszéd felidézésére.  Háromszázhetvennégy alkotó több mint hétszáz munkát küldött a pályázatra.   A legsikeresebbnek ítéltek művekből láthatunk párat. Nagy fehér felületek, amelyeken különböző színes figurák, formák, madarak, virágok láthatók.  Akárha óvoda falait díszítenék. A nagy-nagy fehér hátteret üdíti a sok-sok kis méretű piros, fehér, kék. Nincsenek mélységek, magasságok és távlatok. Könnyed játékosság mindenütt. Megváltozott a plakát funkciója az utóbbi évtizedekben.  Tudom, a fotó és hozzá a számítógépes technika minden képfogalmat átírt.  A plakát feladata nem változott meg. Arra ugyanúgy szükség lenne ma is.

A Platán Galéria kiállítása február végéig látható.

CÍMKÉK: