Mindent Matisse-ról

|

Henri Matisse: A gondolatok színe – Remekművek a párizsi  Centre Pompidouból, Szépművészeti Múzeum

Matisse egész életművét átfogó, reprezentatív bemutatóval most először találkozhat a magyar közönség.

A Szépművészeti Múzeum kiállítása több mint százötven, kronológiai sorrendbe, és nyolc szekcióba rendezett művön keresztül mutatja be a festő munkásságát. Találkozhatunk itt korai, még az impresszionizmus ihlette alkotásoktól egészen a vence-i kápolna üvegablak-terveiig, és papírkivágásokig.

Ez utóbbi technikát ő maga „ollóval való rajzolásnak” nevezte.  A Matisse köré csoportosult művészek 1905-ben nyitották meg azt a kiállítást, amelyen bemutatkozott a „Fauves” (Vadak) festészeti irányzat. Ők elsősorban a szín intenzitását tartották a legfontosabbnak, s nagy hatással voltak a magyar művészekre (pl. Czóbel Béla, Czigány Dezső, Perlrott Csaba Vilmos). Az itt felsorakoztatott művekből is kirajzolódik az a problémacsoport – tér és a sík, az enteriőr és az alak, valamint a szín és a vonal kérdéskör -, amely Matisse-t egész élete során foglalkoztatta.

A Szépművészeti kiállítása az életmű műfaji sokszínűségét is megvilágítja. A harminc festményen túl, a művész egyedi és sokszorosított grafikái, könyvtervei és tizenhét szobor is helyet kaptak.

A kiállítás magyar kurátorával, Fehér Dáviddal beszélgettünk.

– Óriási kihívás volt számomra a feladat. Több okból is: egyrészt egy ilyen típusú, s egy ekkora művész életművét érintő kiállítás valójában nagy nemzetközi együttműködés eredménye, amely mindig komoly felelősség.

Egyértelmű, hogyha sorra vennénk a huszadik század alkotóit, akik a festészet, vagy általánosságban a képzőművészet alakulását meghatározták, Matisse neve mindenképp szerepelne a listán. Talán Picassót és a Marcel Duchamp-ot lehetne ebbe a sorba beilleszteni. Ők azok, akik a XX. század első felének nagy alkotói közül máig a művészet fogalmának, a festészet fogalmának alakulását döntően befolyásolták.

Matisse elképesztően fontos.  A kiállítás katalógusában egy olyan szöveget írtam, ami Matisse időszerűségéről szól.  Először azon is gondolkodtam, hogy megpróbálom összeszedni, hogy ki mindenkire hatott. Elég gyorsan rá kellett jönnöm, hogy ez lehetetlen, mert gyakorlatilag mindenkire.  Végül egy személyes példára futtattam ki ezt a gondolatot.

Nekem az előző nagy kiállításrendezésem Sean Scully művészetének bemutatása volt. Ő elképesztően inspiratív és izgalmas módon közelít Matisse életművéhez.  Így, bizonyos szempontból én Matisse életművébe Scullyn keresztül léptem be. A mű, ami Scullyra nagyon nagy hatással volt, a Nyitott ablak Collioure-ban. Ez a festmény – nagyon nagy örömünkre – velünk van a kiállításon.

Mennyire tudja ez a kiállítás a teljes életművet bemutatni?

– Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a kiállítás Franciaország legértékesebb Matisse gyűjteményének, a Centre Pompidou, Musée National d’art moderne kollekciója, s mindössze egyetlen mű érkezett más múzeumból.  Szerencsére, a Szépművészeti Múzeum maga is rendelkezik Matisse sokszorosított grafikáival. Mi ezzel tudtuk kiegészíteni a Pompidou gyűjteményét.

A szerző felvétele

Alapvetően, amit itt látunk, az az ő gyűjteményükből való, annak egy nagyon-nagyon erős szelekciója. A Pompidou-gyűjtemény alkalmas arra, hogy áttekintést adjon Matisse életművének különböző periódusaiból. Mivel egyetlen gyűjteményből áll össze a válogatás, nyilván vannak hiányok is.  Nem állítanám, hogy ez az életmű egésze lenne, hiszen rengeteg fontos alkotás nem szerepel a kiállításon.

Az azonban mindenféleképpen kijelenthető – és ez az, amit hangsúlyoznék -, hogy az életmű teljes spektrumát lefedi ez a kiállítás, a koraiaktól a legkésőbbi művekig. Amire büszkék is vagyunk és büszkék is lehetünk, az az, hogy a nyolc szekció mindegyikében van legalább egy valódi fő mű, olyan alkotás, amely bármely Matisse-kiállítás kulcsdarabja lehetne.  Sőt, olyan szekciók is vannak, amelyekben több ilyen is van, például a Törések és ablakok 1910-1917, amely a tízes évek úgynevezett radikális éveit mutatja be.

Matisse művészetéből ebben a részlegben kivétel nélkül főműveket látunk. A korábban már említett Nyitott ablak Collioure-ban mellett több olyan ablakos kompozíciót is bemutatunk, amelyek nélkül – azt gondolom – valóban jelentős Matisse-kiállítást nem lehet rendezni.

A kiállítás kurátorai Aurélie Verdier, a Musée National d’Art Modern, Pompidou modern gyűjteményének kurátora, és Fehér Dávid, a Szépművészeti Múzeum művészettörténésze.

A kiállítás alkalmából megjelent katalógusban a külföldi és a hazai szerzők tanulmányai mellett Matisse saját írásaiból is találunk válogatást, amely először olvasható magyarul.

Henri Matisse: A gondolatok színe. Remekművek a párizsi Pompidou Központból – megtekinthető a Szépművészeti Múzeumban október 16-ig.

CÍMKÉK: