Előadásemlékek, dobozcsodák

|

Bagossy Levente makettjei

Alig van olyan fővárosi színház, ahol ne találkozhatott volna a közönség Bagossy Levente díszleteivel.

Antigoné         A szerző felvételei

A színház jelen idejű. Mindig az egyszer volt, a megismételhetetlen. Emlék marad, amit őrizhetünk egy ideig, ha arra alkalmas. Felidézhetünk hangokat, mozdulatokat, de ami leginkább megőrződik, az a látvány.

Hogy mi a műalkotás, arra tudjuk a választ. A képzőművészet kifejezőeszköz-tára határtalan. Van, aki ecsettel, van aki tussal, még számítógépes programokkal is lehet mindenféle különlegeset készíteni, de amit Bagossy Levente tesz, az teljességgel unikális.  A makettezés bevett gyakorlat a díszletkészítésben. Az egyetemen tanítják, hogyan is lehet 1:25 arányban színpadképet készíteni. Megtanulják a hallgatók az anyagok különféle tulajdonságait, statikai ismereteket szereznek, hogy a műszakiak majd felépíthessék terveiket. Ez a módszer a számítógép jóvoltából átalakul. A végzettek többsége avíttnak érzi, amit meg kell haladnia.

Delila

A jó díszlet nem azon múlik, hogy ki milyen módszerrel jut el a végeredményig, hanem hogy mekkora benne az invenció. Van egy darab, van egy rendező, vannak a színészek, van a színház, ahol ezt fölvezetik, s ebből a sokféle meghatározottságból érvényes akkor születik, ha érvényes teret alkotnak hozzá.

Minden darab, minden rendező, a játszó személyek, a színház más és más. Hozzájuk alkalmazkodva kell megalkotni az egyedit, a csodát.

Bagossy Levente képes erre, s a kiállított dobozcsodák a bizonyságok.

Finito

Az ő specialitása, hogy a színházat is, ahol a darab életre kel, megjeleníti. Tudja, hogy milyen fontos az a tér, amiből az a színpadnak nevezett pár négyzetméter kiszakítódik. Nem mindegy, hogy a Vígszínház aranygirlandos proszcénium páholyai, vagy a Centrál monokróm barna faborításai között jelenik meg a történet. Az ő makettdobozaiban pontosan megépül annak a színháznak a kicsinyített színpadi előtere is, amelyhez a színpadképek születnek.

A színpadi történethez pedig a valóságosnak a kicsinyített mását arányosítva teszi oda elénk.  Minden aprólékosan kidolgozott. A mosogatón ott a mosogatórongy, az asztalon a szódás szifon, a szekrényajtón a fölragasztott emlékkép, a karos ernyős lámpa az oldalfalon. Millió egy apróság, ami nagyon fontos, hogy hiteles kerete legyen annak, amit a darab, a rendező, a színész elénk vezet, hogy megtörténjen az a csoda, amit színháznak nevezünk.

Tartuffe

Alig van olyan fővárosi színház, ahol ne találkozott volna a közönség Bagossy Levente díszleteivel. Ő  a Magyar Képzőművészeti Egyetemen a tervezőgrafikai mesterszakot is elvégezte, díszlet- és jelmeztervezést is tanult.  Eddig közel nyolcvan előadáshoz készített díszletterveket, legtöbbet testvére, Bagossy László rendezéseihez. Jelenleg több vidéki és budapesti színházban is dolgozik díszlettervezőként. 2019-ben elnyerte az év díszlettervezőjének járó elismerést.

Önarckép

Bagossy Levente díszlettervei a Thália Színház kiállítóterében

CÍMKÉK: